۰ نفر

راهکارهای توسعه تجارت میان ایران و پاکستان

۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۱۲
کد خبر: 231477
راهکارهای توسعه تجارت میان ایران و پاکستان

بررسی و یافتن راهکارهای توسعه مبادلات تجاری بین تهران و اسلام آباد از جمله موضوعاتی است که این روزها بسیاری از بازرگانان و تحلیلگران پاکستانی به آن پرداخته اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آمار رسمی موجود در خصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است، در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بود که این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.

اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاکستان در این سال، به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.

ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.

اگرچه مقامات هر دو کشور عزم خود را برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تا 5 میلیارد دلار که مورد توافق دو کشور است، جزم کرده اند، تحقق این مهم با مشکلاتی مواجه است.

**** مشکلات بازرگانان پاکستانی برای توسعه تجارت با ایران

بازرگانان و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد پاکستان، نبود ارتباط بانکی و وجود مشکل در گشایش اعتبار اسنادی را از موانع توسعه تجارت ایران و پاکستان عنوان می کنند.

تنظیم توافقنامه تجارت آزاد امضا شده بین دو کشور بر اساس منافع برد - برد و سود متقابل از دیگر خواسته های اعضای اتاق اسلام آباد از مسئولان ایرانی بود.

بازرگانان پاکستانی می گویند که نبود ارتباط بانکی و وجود مشکل در گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) از مشکلات عمده تجارت با ایران است که باید در اسرع وقت حل و فصل شود.

'نوید احمد' معاون اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد پاکستان اخیرا در دیدار سفیر کشورمان در پاکستان اعلام کرد که فعالان اقتصادی این کشور علاقه فراوانی به توسعه تجارت با ایران دارند و در این خصوص برای گسترش روابط تجاری در همه بخش ها با ایران تبادل نظر و گفت و گو می کنند.

وی توسعه تجارت بین دو کشور را عامل موثر بهبود معیشت مردم ایران و پاکستان و عامل رفع بیکاری جوانان عنوان کرد و گفت: امید است، با همکاری و تعامل بیشتر بازرگان دو کشور، زمینه معرفی توانمندی های تجاری ایران و پاکستان و توسعه تجارت فراهم شود.

**** اقدامات ایران برای رفع موانع تجارت بین ایران و پاکستان

مهدی هنردوست سفیر کشورمان در پاکستان نیز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع اسلام اباد پاکستان با تشریح روابط حسنه و دوستان بین دو کشور همسایه و مسلمان گفت: با توجه به ظرفیت های غنی دو کشور برای تاجران و فعالان اقتصادی، گفت: حجم تبادلات تجاری بین اسلام آباد و تهران بسیار پایین تر از پتانسیل موجود بین دو کشور است به همین دلیل تلاش ها برای سرعت بخشیدن به این تبادلات باید افزایش یابد.

سفیر کشورمان در پاکستان همچنین با بیان توافق های صورت گرفته بین مسئولان بلند پایه دو کشور برای رساندن سطح تبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار گفت: در حال حاضر حجم تبادلات به یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است اما همچنان تا هدف مورد نظر فاصله زیادی وجود دارد.

هنردوست در ادامه با بیان اینکه گسترش روابط تجاری بین دو کشور به یک وظیفه برای ما تبدیل شده است گفت: اگر بتوانیم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را گسترش دهیم در واقع توانسته ایم فرصت های شغلی درست کنیم و ایجاد فرصتهای شغلی به نوبه خود به کاهش تجارت غیر قانونی و قاچاق کالا در مرزهای مشترک می انجامد.

وی با تشریح جوان بودن جمعیت دو کشور گفت: بخش عظیمی از جمعیت دو کشور همسایه را جوانان تشکیل می دهد و این امر می طلبد تا دولت های دو کشور برای استفاده بهینه از منابع انسانی توجه ویژه ای کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین با تشریح اهمیت نقش مضاعف اتاق صنعت و تجارت اسلام آباد در گسترش روابط بین دو کشور مسلمان گفت: با بررسی صورت گرفته اتاق صنعت و تجارت دیگر شهرها در پاکستان در تجارت با ایران نسبت به اتاق صنعت و تجارت اسلام آباد فعال تر عمل می کنند.

وی با اشاره به برخی از تحریم های آمریکا علیه ایران گفت:درهای جمهوری اسلامی ایران به روی تاجران پاکستان باز است و ما آماده ایم تا مشکلات فعالان اقتصادی این کشور را حل و فصل کنیم قطعا مشکلاتی در تجارت با ایران در حوزه داد و ستد بر اساس دلار وجود دارد اما تاجران دو کشور می توانند با واحدهای پولی یکدیگر داد و ستد کنند.

هنردوست همچنین با بیان اهمیت امضاء معاهده تجارت آزاد بین دو کشور گفت: تاجران از فرصت پیش آمده باید استفاده بهینه کنند البته توافقنامه تجارت ترجیحی نیز بین دو کشور به امضاء رسیده است اما باید تعداد کالاهایی که در این اسناد ذکر شده را افزایش دهیم.

**** تحلیلگر پاکستانی: توسعه اهداف تجاری تهران و اسلام آباد دست یافتنی است

دیپلمات پیشین پاکستان و مدیر مرکز بین المللی مطالعات راهبردی پاکستان (CISS) نیز بر لزوم افزایش روابط تجاری بین دو کشور تاکید کرد.

'سرور علی نقوی ' گفت که هر دو کشور باید ارتباط و همکاری بیشتری برای توسعه تجارت بین بازرگانان و فعالان اقتصادی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد:میزان تجارت ایران و پاکستان در حال حاضر بسیار پایین است، ولی با همکاری بیشتر می توان این میزان را فراتر از هدف مشخص شده محقق کرد.

مدیر مرکز بین المللی مطالعات راهبردی پاکستان با تاکید بر لزوم معرفی بازارهای صادرایت دو کشور برای فعالان اقتصادی کشور دیگر، گفت:پاکستان محصولاتی دارد که مرود نیاز ایران است و به طور حتم بسیاری از کالاهای تولیدی در ایران نیز می تواند در پاکستان عرضه شود.

علی نقوی گفت:پاکستان می تواند گاز را از ایران که یک برخوردار از این نعمت است وارد کند و بسیاری از کالاهای خود نظیر برنج و پنبه و دیگر کالاهای خود را به ایران عرضه کند.

این تحلیلگر تصریح کرد:بنابراین من فکر می کنم که دامنه وسیعی از تجارت دوجانبه بین ایران و پاکستان وجود دارد که باید برای بهبود تجارت مورد استفاده قرار گیرد.

این دیپلمات بازنشسته و تحلیلگر سیاسی پاکستان تصریح کرد:اگر فشاری نیز بر اسلام آباد برای اجرا نکردن طرح خط موسوم به ' خط لوله صلح' وجود دارد، دولت پاکستان باید برای تحقق منافع ملی خود، این فشارها را نپذیرد.

سرور نقوی در پایان سخنانش با بیان اینکه اجرای خط لوله صلح به نفع دو کشور است، گفت:اجرای این طرح، بخش زیادی از نیاز انرژی پاکستان را تامین کرده و در زمینه های دیگر نظیر تامین زیرساخت های خط لوله گاز،زیرساخت های جاده ای و حتی خطوط راه آهن نیز به ما کمک می کند، لذا این طرح در مجموع به نفع دو کشور خواهد بود.'

*** تحلیلگر سیاسی پاکستان:افزایش مبادلات تجاری ایرانم و پاکستان عزم دوجانبه می خواهد

رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد و سفیر پیشین پاکستان در ایران نیز در این خصوص گفت:اگر دو کشور عزم کنند و همه اقدامات برای تحقق افزایش مبادلات تجاری انجام شود، افزایش سطح تجارت قابل تحقق است.

'خالد محمود' با بیان پیشینه فرهنگی و تاریخی همکاری تهران و اسلام آباد طی 70 سال گذشته، گفت:ایران و پاکستان مانند اعضای یک خانواده بوده اند و اگرچه در بری مقاطع تاریخی اختلافاتی داشته اند، روابط دو کشور هیچ وقت قطع نشده است.

این تحلیلگر سیاسی و سفیر پیشین اسلام آباد در تهران، رفع موانع بانکی بین تجارت بازرگانان دو کشور و معرفی توانمندی های تولید و صادرات دو کشور به بازرگانان طرف مقابل را از راهبردهای ضروری در افزایش سطح مبادلات تجاری این و پاکستان عنوان کرد.