۰ نفر

استفاده از فرصت‌های افزایش روابط تجاری تهران و عشق آباد

۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 229790
استفاده از فرصت‌های افزایش روابط تجاری تهران و عشق آباد

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اشاره به ارزش 1.7 میلیارد دلاری حجم روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکمنستان در سال 2016، تصریح کرد: این حجم روابط در شان 2 کشور دوست، همسایه و خویشاوند نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «عباس آخوندی» شامگاه یکشنبه در مراسم بیست و ششمین سالروز استقلال ترکمنستان در محل هتل اسپیناس افزود: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور برقرار و از سیاست بیطرفی ترکمنستان در سطوح منطقه ای و بین المللی حمایت کرد.

به گفته این مقام مسئول، کشورهای همسایه جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران و به ویژه دولت دوازدهم دارند و توسعه روابط با همسایگان بخصوص در زمینه های اقتصادی و تجاری از اولویت های روابط خارجی ماست.

وی با تاکید بر تاثیر متقابل امنیت، توسعه و رشد اقتصادی بر یکدیگر، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه و بویژه آسیای مرکزی باید با وحدت رویه در مقابل افراطی گری ها، خشونت ها و ترور، در جهت تقویت همکاری ها بخصوص در زمینه اقتصادی برای افزایش رفاه منطقه و مردم خود تلاش کنند.

آخوندی تصریح کرد: تقویت همکاری ها و تعامل سازنده با کشورهای همسایه، اولویت نخست سیاست های ایران است و در این میان، از اینکه کشور ترکمنستان همچنان با حفظ رویه بیطرفی در جهت تحکیم صلح و ثبات در منطقه گام بر می دارد، خرسندیم.

وی یادآور شد: تعاملات ایران با بسیاری کشورهای آسیای مرکزی از نظر بسترهای مشترک تاریخی و قرابت های فرهنگی، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از آن جمله می توان به نوروز باستانی، شخصیت های علمی و فرهنگی مشترک، واژگان مشترک، احترام گذاشتن به بزرگان و کودکان و ... اشاره کرد که موجب تقویت دوستی با این ملت ها شده است.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که «کشور ترکمنستان نه فقط همسایه، بلکه خویشاوند ملت ایران است»، افزود: بی تردید پیوندهای تاریخی و فرهنگی و همسایگی دو کشور در منطقه، سرمایه بزرگی برای ساختن آینده ای پربارتر است.

وی تصریح کرد: استفاده بهینه از امکانات و فرصت های دو کشور می تواند منجر به افزایش مناسبات و مراودات دوجانبه بویژه در عرصه اقتصادی شود.

آخوندی با بیان اینکه در 27 سال گذشته روابط تهران و عشق آباد در همه عرصه ها رو به رشد بوده، یادآور شد: اجرای پروژه های مشترک در 2 دهه اخیر از جمله در زمینه های حمل و نقل، ترانزیت، گاز، پتروشیمی، سیلو، سدسازی از نشانه های اهتمام طرفین بر توسعه مناسبات است.

وی تاکید کرد: ظرفیت های موجود برای همکاری های متقابل بیش از اینهاست و اکنون بین وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد؛ در همین پیوند نیازمند بهره گیری بیشتر از ظرفیت ها، توجه به حوزه های همکاری و تقویت روابط هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی 2 کشور در آینده نزدیک، گامی بزرگ برای رفع موانع و مشکلات فراروی توسعه روابط طرفین است.

وی با اشاره به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون دلاری حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته میلادی، آن را رقمی بسیار پایین توصیف و ابراز امیدواری کرد حجم معاملات تجاری افزایش یابد.

در این مراسم «احمد قربان اف» سفیر ترکمنستان در تهران، تجار، فعالان اقتصادی و فعالان فرهنگی دو کشور حضور داشتند.

تجارت 10 ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده است در نیمه نخست امسال، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد.

بررسی روند 10 ساله تجارت ایران با ترکمنستان در بازه زمانی 1384 تا 1394 نشان می‌دهد صادرات ایران به این کشور تا سال 1393 با نرخ رشدی قابل توجه صعودی بوده و از سال 1388 از واردات پیشی گرفته و در نهایت به مثبت شدن تراز تجاری ایران تا به امروز منجر شده است.

بدون در نظر گرفتن افت صادرات در سال 1394 ترکمنستان را می‌توان جزء کشورهایی محسوب کرد که جریان صادرات ایران به این کشور در یک دهه گذشته از رشدی پایدار برخوردار بوده است.

ترکیب سبد کالاهای برتر صادراتی نیز تا حدودی در این سال‌ها ثابت بوده و تحول خاصی را به خود ندیده است.