۰ نفر

وقتی همه گناهکارند

برنج‌های آلوده سر سفره مردم!/ خواب خرگوشی وکلای مردم در مجلس و سازمان غذا و دارو دیر شکسته شد

۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۵
کد خبر: 223825
برنج‌های آلوده سر سفره مردم!/ خواب خرگوشی وکلای مردم در مجلس و سازمان غذا و دارو دیر شکسته شد

سال‌هاست که آلودگی برنج‌های وارداتی به کشور گاه و بی‌گاه توسط مسئولین دولتی و غیر دولتی مطرح می‌شود. برخی از ادعاهای مطرح شده در مورد این آلودگی‌ها آنقدر جدی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت به طور مثال؛ آلوده بودن برنج‌های وارداتی به سم خطرناک و کشنده آرسنیک یکی از ادعاهای مطرح شده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ تیر ماه سال‌جاری نیز پس از صدور مجوز واردات 100هزار تن برنج خارجی بحث آلوده بودن این برنج‌ها دوباره پیش کشیده شد. این‌بار برخی از نمایندگان مجلس مدعی بودند اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد برنج‌هایی را که قبلاً خریداری شده و به‌دلیل تحریم‌ها وارد کشور نشده،‌ هم‌اکنون در حال ورود به کشور است. به گفته این نمایندگان برنج‌های وارداتی که از تایلند، اروگوئه و هند خریداری شده، آلوده و غیرقابل مصرف هستند و مسئولان سازمان استاندارد باید برای جلوگیری از عرضه آن‌ها اقدامی انجام دهند.

یک ماه بعد با نزدیک شدن به فصل ممنوعیت واردات برنج در مرداد ماه، این نمایندگان بار دیگر در مورد آلودگی برنج‌های خارجی تایلندی و اروگوئه‌ای وارداتی به سم آرسنیک هشدار دادند و معتقد بودند این برنج‌های بی‌کیفیت به دلیل نگهداری طولانی مدت در انبار به وسیله مواد شیمیایی آلوده به فلزات سنگین شده‌اند. در همان ماه نمایندگان مجلس در زمینه ورود برنج‌های تایلندی و اروگوئه نامه تذکری را به ارگان‌های مربوطه ارسال و ابزار امیدواری کردند که از توزیع این برنج‌ها در بازار کشور جلوگیری شود.

طرح این موضوع در حالی بود که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در ابتدای شهریور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد آلودگی این برنج‌ها از آلوده بودن برنج‌های وارداتی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من نمی‌دانم آلوده بوده یا نه؛ اگر هست مراجع ذی‌ربط جلوگیری ‌کنند.

پس از اظهار نظر وزیر جهاد کشاورزی، موضوع برنج‌های آلوده مسکوت ماند. تا این‌که در 27شهریور این موضوع توسط کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی جدی‌تر مطرح شد و این کمیسیون از سفر تعدادی از نمایندگان مجلس نهم به هند برای بررسی برنج‌های آلوده به آرسنیک خبر داد. این گروه از نمایندگان پس از بازگشت به ایران تأیید کردند "برنج که در اراضی‌ای هند و پاکستان کشت می‌شود حاوی آرسنیک است".

هر چند پیگیری و مقاومت نمایندگان در نهایت موجب توقف تخلیه 93هزار تن برنج آلوده اروگوئه‌ای شد و سازمان غذا و دارو نیز امروز از خواب خرگوشی بیدار شد و پروانه‌های وارداتی برنج آلوده تایلندی را به‌حالت تعلیق در آورد، اما تاخیر و کوتاهی آن‌ها سبب شد که 33هزار تن از این برنج‌های آلوده که در اردیبهشت‌ماه به ایران ارسال شده بود تخلیه و وارد سفر مردم شود.

جالب آن‌که تکذیب آلوده بودن برنج‌های وارداتی همچنان توسط برخی مسئولین دولتی مطرح می‌شود و یزدان سیف، رئیس هیأت مدیره شرکت بازرگانی دولتی، که یکی از متهمان اصلی واردات برنج آلوده است در نشست خبری دیروز این شرکت در رابطه به واردات برنج آلوده، گفت: برنج‌های وارداتی تحت شرایط نظارتی سختگیرانه اجازه واردات و پس از آن مجوز توزیع می‌گیرند و استانداردهای تعیین شده از دیگر کشورها بالاتر است و کسانی که مدعی واردات برنج آلوده هستند با پرهیز از کلی‌گویی باید مستندات ارائه دهند.

این تکذیب و تائیدهای دستگاه‌های دولتی و بهانه تراشی نمایندگان مجلس هیچکدام نمی‌تواند بار گناه بی‌توجهی مسئولین و وکلای مردم در مجلس را نسبت سلامت جامعه کم کند و به نظر می‌رسد در این ماجرا همگی گناهکارند.

میزان برنج مورد نیاز کشور 3میلیون تن است و ایران سالانه نیازمند واردات 800هزار تا 1میلیون تن برنج دارد. اما تولید برنج امسال و رساندن آن به مرز 2میلیون و 300هزار تن نشان می‌دهد در صورت همت بیشتر متولیان تولید و حمایت از کشاورزان می‌توان تمام نیاز کشور را در داخل و بدون واردات برنج شبه دار خارجی تامین کرد.