۰ نفر

ادامه فعالیت گمرک "تمرچین" پیرانشهر به صورت عادی

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷
کد خبر: 222758
ادامه فعالیت گمرک "تمرچین" پیرانشهر به صورت عادی

گمرک ایران در واکنش به خبر تعطیلی گمرک تمرچین پیرانشهر اعلام کرد: تشریفات گمرکی تمامی کالاهای ورودی و خروجی و مسافران به استثناء محموله های سوختی به صورت عادی در این گمرک انجام‌ می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این اطلاعیه آمده است: نامه منتشر شده در یکی از خبرگزاری ها مربوط به روز همه پرسی اقلیم کردستان عراق بوده و این محدودیت ها نیز تنها در همان زمان و از طرف دولت عراق صورت گرفته بود.

«بر اساس مکاتبات ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی با مدیر کل حوزه ریاست گمرک ایران که کاملا در مکاتبات صورت گرفته مشخص است؛ در تاریخ 4 مهرماه سالجاری اعلام می شود که فعالیت ها در این گمرک محدود شده و در نامه بعدی که به تاریخ 6 مهرماه است، آغاز فعالیت مجدد تشریفات گمرکی پس از پایان همه پرسی و رفع محدودیت ها از سوی دولت مرکزی عراق اعلام شده است.»

گمرک ایران در این توضیحات تاکید کرده است: اعمال محدودیت در ورود و خروج فرآورده های سوختی و مشتقات نفتی نیز از سوی دولت مرکزی عراق و بنا به درخواست طرف عراقی صورت گرفته است و ارتباطی به طرف ایرانی ندارد.

با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دوشنبه هفته گذشته (سوم مهر) در مناطقی از شمال عراق از جمله استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.

به تازگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخشنامه‌ای به انجمن‌های صنفی و کانون های حمل‌نقل، ممنوعیت بارگیری فرآورده‌های سوختی به مقصد یا مبدا اقلیم کردستان عراق را ابلاغ کرده است.