۰ نفر

درخواست برای محدودشدن روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان

۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۸
کد خبر: 222591
درخواست برای محدودشدن روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت : فعالین اقتصادی سیاست انقباضی در پیش گیرند و فعالیت خود را در منطقه اقلیم کردستان تا روشن شدن وضعیت محدود کنند.

«سعید اوحدی» امروز در نشست خبری که با موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق و تاثیر آن بر روابط سیاسی و اقتصادی با ایران برگزار شد،گفت: اتفاقات منطقه اقلیم کردستان در آستانه فروپاشی تروریست‌های تکفیری داعش و با حمایت صهیونیست‌ها صورت گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، دبیرستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق افزود: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه موضع صریح خود را نسبت به این توطئه جدی اعلام کرده‌اند و همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند.

اوحدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بوده که در شرایط سخت و زمان حمله داعش به عراق و اقلیم کردستان در سال 2013 از مردم عراق و اقلیم کردستان حمایت کرد، اظهار داشت: امروز هم سیاست جمهوری اسلام ایران حمایت از مردم عراق و منطقه اقلیم کردستان است و معتقدیم همه‌پرسی، تصمیمی غیرعقلانی و غلط بود که بر مبنای برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها برگزار شد و به نفع مردم منطقه اقلیم کردستان عراق نیست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان کمک و توسعه روابط به کشورهای منطقه است گفت: اکنون که آتش فتنه دیگری در منطقه در حال شکل‌گیری است حتما موضعی متناسب با فتنه اخذ خواهد شد.

اوحدی بیان داشت: با شروع این اتفاقات در منطقه اقلیم کردستان به فعالین اقتصادی توصیه شد فعالیت خود را در این منطقه محدود کنند و بخشنامه‌ای از سوی دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مبنی بر محدود کردن فعالیت به همه شرکت‌های صادراتی ابلاغ شد.

دبیرستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق اظهار داشت: از مدت‌ها قبل منطقه اقلیم کردستان محدودیت‌هایی را برای توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بود بطوریکه صورت‌ وضعیت‌های شرکت‌های ایرانی به طور کامل پرداخت نمی‌شد.

وی افزود: به دنبال این مسائل دولت جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی از شرکت‌هایی که در عراق فعال بودند و با این مشکلات مواجه شده بودند مصوبه‌ای برای حمایت از شرکت‌های ایرانی صادر شد.

اوحدی بیان داشت: قطعا جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را خواهد داشت تا به دنبال این مسائل تصمیمات منطقی اتخاذ شود  که به نفع فعالین اقتصادی ایران و مردم کرد عراق باشد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه تأکید دارد، گفت: در حال حاضر 20 تا 25 درصد حجم کل صادرات ایران به عراق به منطقه اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با بیان اینکه در برقراری روابط تجاری با منطقه اقلیم کردستان تابع سیاست‌های نظام هستیم، اظهار داشت: قطع پروازهای ایران با منطقه اقلیم کردستان یکی از اهرم‌های مبارزه ما است.

اوحدی گفت: توصیه ما این است که در روابط اقتصادی با منطقه اقلیم کردستان شرایط انقباضی در پیش‌بگیریم تا سیاست‌های نظام در خصوص مرزهای زمینی هم اعلام شود.