۰ نفر

تولیدکنندگان ایرانی ۴۰درصد بازار را پس گرفتند

۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۴۹
کد خبر: 217731
تولیدکنندگان ایرانی ۴۰درصد بازار را پس گرفتند

شهریور ماه که فرا می‌رسد، خیابان‌ها بتدریج رنگ و بوی مدرسه و درس و کتاب به خود می‌گیرد. فروشگاه‌های لوازم التحریری که در دو ماه نخست تابستان مشتری کمتری داشته‌اند، با فرارسیدن آخرین ماه فصل گرم سال رونق می‌گیرند و درکنار ثبت‌نام کتب درسی، مایحتاج متنوع میلیون‌ها نوآموز و دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلی را تأمین می‌کنند.

 بازاری که به گفته حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گردش مالی سالانه آن به 4 هزار میلیارد تومان می‌رسد. مبلغ هنگفتی که در سال‌های نه چندان دور بیش از 90 درصد آن نصیب تولیدکنندگان آن سوی مرزها و واردکنندگان آن می‌شد تا در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی تنها سهمی حدود 5 درصد داشتند، چینی‌ها، هندی‌ها و برخی از برندهای اروپایی بیشترین درآمد را از بازار ایران داشته باشند.
 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، براساس آمار ارائه شده برای سال تحصیلی جاری بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف ثبت‌نام کرده‌اند که هر یک از آنها در طول سال مبلغی را صرف خرید لوازم التحریری نظیر مداد، دفتر، پاک کن، کیف، خودکار و... می‌کنند و تنها در یک قلم آن یعنی دفتر سالانه  15میلیون جلد مصرف می‌شود.

تولیدکننده‌های ایرانی یک گام پیش

حال در آستانه ماه مهری دیگر هستیم؛ ماهی که درمقایسه با سال‌های قبل متفاوت‌تر است. هرچند هنوز رقابت داخلی و خارجی‌ها در این بازار عادلانه نیست و تولیدکنندگان داخلی هنوز نتوانسته‌اند سهم شایسته و بایسته خود را به دست بیاورند، اما آمار گویای حرکت به جلو است. درحالی که در سال‌های نه‌چندان دور ایرانی‌ها تنها به سهم کمتر از 10 درصدی از این بازار بزرگ بسنده می‌کردند، حالا آماری که مسئولان این صنف ارائه می‌دهند گویای بهبود نسبی شرایط است هرچند که هنوز راه درازی تا وضع بهینه باقی است به طوری که به گفته رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی هم‌اکنون 60 درصد محصولات این بازار وارداتی است و سهم ایرانی‌ها به 40 درصد رسیده است. موسی فرزانیان در گفت‌وگو با فارس افزود: با توجه به حمایت‌های معنوی که از سوی مسئولان در امر تولید داخل صورت می‌گیرد خوشبختانه تولید داخلی در این بخش افزایش یافته است و در مقایسه با سال گذشته که حدود 30 درصد از نوشت‌افزارها در داخل تولید می‌شد امسال این رقم به حدود 40 تا 45 درصد رسیده است.  براساس توضیحات فرزانیان در اوایل دهه 70 حمایت از تولید افزایش یافت و سختگیری‌هایی در مورد خروج ارز در راستای حمایت از تولید صورت گرفت که این مسائل منجر به رونق تولید شد، اما متأسفانه پس از چند سال واردات جای خود را به تولید داد و حمایت از تولید فراموش شد.

نیمی از واردات از چین

از حدود 60 درصدی که در بازار لوازم‌التحریر از آن سوی مرزها وارد کشور می‌شود، همچنان چین حرف اول را می‌زند به طوری که نیمی از کالاهای وارداتی از این کشور می‌آید. براساس گفته فروشندگان، تنوع و ارزانی قیمت محصولات چینی باعث شده تا واردکنندگان برای به دست آوردن سود بیشتر به سمت چین بروند اما پس از چین 50 درصد باقی مانده محصولات وارداتی میان برندهایی از کشورهای اندونزی، تایلند و ویتنام و برخی از برندهای اروپایی تقسیم می‌شود. این درحالی است که تولیدکنندگان داخلی اعتقاد دارند که تولیدات نوشت افزار ایرانی کاملاً با کیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و در صورت حمایت‌های لازم قطعاً می‌توان بخش قابل توجهی از نیاز داخل را از طریق تولیدات داخلی تأمین کرد. هم‌اکنون 95درصد دفتر مورد نیاز در داخل  تأمین می‌شود.

ثبات نسبی قیمت‌ها

گشت و‌گذاری در بازار پرجنب و جوش لوازم التحریر در روزهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تقاوت زیادی  نکرده است. البته در برخی از محصولات شاهد افزایش قیمت هستیم ولی بسیاری از اقلام نیز با ثبات قیمت همراه بوده است. رئیس اتحادیه نوشت‌افزار در گفت‌وگوی دیگری با ایسکانیوز درباره قیمت‌ها می‌گوید:در برخی از اقلام شاهد افزایش ۴ تا ۶ درصدی قیمت هستیم.به گفته وی قیمت برخی از اقلام در مقایسه با سال گذشته تغییر نکرده و حتی رکود موجب کاهش قیمت برخی از کالاها شده، اما قیمت برخی اقلام ۴ تا ۶ درصد افزایش یافته است.