۰ نفر

آغاز ارسال کالاهای ترک به قطر از مسیر زمینی ایران

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱
کد خبر: 217088
آغاز ارسال کالاهای ترک به قطر از مسیر زمینی ایران

یک تاجر قطری گفت، مسیر زمینی ارسال کالا از ترکیه به بندر بوشهر در ایران و سپس از طریق دریا به بندر رویس در قطر اکنون باز است. ۲۰۰ کامیون محصولات غذایی شامل شیر، میوه، سبزیجات و غلات از طریق این مسیر به قطر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری پنینسولا قطر، یک تاجر قطری گفت، مسیر زمینی ارسال کالا از ترکیه به بندر بوشهر در ایران و سپس از طریق دریا به بندر رویس در قطر اکنون باز است. 200 کامیون محصولات غذایی شامل شیر، میوه، سبزیجات و غلات از طریق این مسیر به قطر رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، این مسیر زمینی ارسال کالا از ترکیه به قطر از طریق ایران، هزینه انتقال کالا را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. به گفته کارشناسان، این خط تجاری جدید منجر به کاهش حدود 80 درصدی هزینه انتقال مواد غذایی در مقایسه با مسیر هوایی خواهد شد.

احمد الخلف، یک تاجر برجسته قطری گفت، 200 کامیون حامل شیر، میوه، سبزیجات، غلات و دیگر محصولات غذایی از طریق این مسیر از ترکیه به قطر ارسال شده و این کمک زیادی به کاهش هزینه ها کرده است.

این مسیر یک گام مهم در دور زدن تحریم غیرقانونی کشورهای عربی به رهبری عربستان علیه قطر به شمار می رود، زیرا کاهش طول مدت حمل کالا بدان معناست که کالاهای فاسد شدنی می توانند در مدتی کوتاه به مقصد برسند.

الخلف افزود، بخش خصوصی قطر در طی 90 روزی که از این تحریم ناعادلانه می گذرد، نقش مهمی ایفا کرده است و تجار بخش خصوصی از تلاش های دولت و نهادهای مختلف دولتی برای تامین مایحتاج ضروری بازار داخلی حمایت کرده اند.

محمد بن مهدی الحبابی، عضو هیئت مدیره اتاق قطر پیشتر گفته بود: «این مسیر زمینی تجارت کالا بین ترکیه و قطر از طریق ایران، هزینه حمل کالا را در مقایسه با مسیر هوایی 80 درصد کاهش خواهد داد.»

وی افزود، هزینه حمل هوایی بین 1.2 تا 1.5 دلار در هر کیلو است، در حالی که هزینه حمل کالا از طریق زمینی حدود 15 سنت در هر کیلو است.

وی خاطر نشان کرد که این مسیر جدید پایدارتر و قابل اتکاتر است و موجب افزایش چند برابری حجم مبادلات تاجری ترکیه و قطر خواهد شد، زیرا تجار دو کشور موافقتنامه های تجاری متعددی با یکدیگر منعقد کرده اند.

یک تاجر قطری دیگر گفت، در طی روزهای آینده حتی کشورهای همسایه ایران و ترکیه نظیر روسیه و پاکستان هم می توانند از این مسیر زمینی جدید برای ارسال کالا به قطر استفاده کنند. وی افزود، ایران شبکه های گسترده جاده ای و ریلی را توسعه داده که به انتقال آسانتر و سریعتر کالا کمک می کند.

وی افزود، بر خلاف مسیر قبلی ارسال کالا به قطر از طریق عربستان، مسیر ترکیه-ایران-قطر دارای ایستگاه های کنترل کمتری است که موجب ارسال سریعتر کالا می شود.