۰ نفر

عرضه دام عشایر برای مراسم عید قربان

۸ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۰۲
کد خبر: 215549
عرضه دام عشایر برای مراسم عید قربان

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در عید قربان امسال نیز دام عشایر از مناطق مختلف کشور در مراکز عرضه بهداشتی دام در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند که در سال گذشته ۳۵ هزار راس به این شکل عرضه شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، کرمعلی قندالی در نشست خبری سازمان امور عشار کشور اظهار کرد: برای توسعه اشتغال‌زایی در بخش عشایر و افزایش درآمد این بخش یکی از مشاغلی که برای توسعه آن برنامه‌ریزی شده است توسعه کشت گیاهان دارویی و گردشگری عشایری است. همچنین براساس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت بر روی اراضی شیب‌دار نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: طبق قانون بند ب ماده 52 امسال 1 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ 200 میلیارد تومان به بخش روستایی و عشایری کشور اختصاص می‌یابد که تا به امروز 60 میلیارد آن تخصیص یافته است.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: در بحث توانمندی عشایر اجرای زنجیره‌ای تولید گوشت قرمز در دستور کار قرار گرفته است و ارزیابی که در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد به ازای هر راس دام حدود 20 کیلوگرم افزایش تولید دام زنده و 10 کیلوگرم گوشت خالص بیشتر شده است که این امر به درآمدزایی عشایر کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در تفاهم با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر کارگزاری این صندوق که تشکل‌های عشایری سپرده شده است تا شرایط بیمه عشایری تسهیل شود.

قندالی گفت: 60 هزار عشایر تحت پوشش اجتماعی قرار گرفته‌اند برخی دیگر از خانواده‌های عشایر نیز تحت پوشش بیمه‌های دیگری چون خویش فرما و تامین اجتماعی هستند.

* 95 درصد عشایر تحت پوشش طرح سلامت

این مقام مسئول گفت: در طرح سلامت وزارت بهداشت 95 درصد عشایر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: در بخش عشایر خوشبختانه تصرفات آنچنانی شاهد نیستیم در حالی که بهترین مناطق کشور مربوط به عشایر است و نسبت به 30 سال گذشته این اراضی دو برابر شده و بخشی از فعالیتها در کنار دام و دامپروری، زراعت و باغبانی نیز اضافه شده است.

قندالی گفت: تولیدات عشایری در بخشهای دامی، زراعی و باغی 400 هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه عشایر سالانه 9.5 میلیون راس دام تولید می‌کنند گفت: در روز عید قربان عشایر در طرح عرضه بهداشتی دام حضور دارند و دام زنده عرضه می‌کنند به طوری که در سال گذشته 35 هزار راس دام توسط این بخش عرضه شد که 5 هزار راس آن در تهران بود.

رئیس سازمان امور عشایر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جمعیت عشایری در کشور در مقایسه با سالهای گذشته تفاوت زیادی نکرده است، گفت: جمعیت عشایری در سال 66، یک میلیون و 100 هزار نفر بود که اکنون نیز به یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده  است.