۰ نفر

صادرات گل نیازمند حمایت دولتی

۵ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۲۶
کد خبر: 214823
صادرات گل نیازمند حمایت دولتی

رکودی که این سال‌ها بر بازار و اصناف سایه افکنده به بازار گل وگیاه نیز سرایت کرده و شادابی و طراوت این بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ،  دیگر کمتر خریداری را می‌توان پیدا کرد که برای خرید از بازارهای گل که معمولا صبح زود است به این بازارها قدم بگذارد و به خرید چند شاخه گل آن هم اگر ضرورتی داشته باشد اکتفا می‌کنند. این روزها حتی حال و روز بازار گل نیز خوب نیست و رنگ و لعاب و طراوت گل ها نیز نمی‌تواند لبخند رضایت را بر صورت فروشندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه بنشاند.

کارشناسان درباره علل رشد نکردن و ناتوانی صادرات گل و گیاه در ایران می‌گویند که در ایران گلخانه‌ها به صورت سنتی کار می‌کنند و هنوز به تولید انبوه و صنعتی گل نرسیده‌ایم. بنابراین اغلب، میران گلی که در کشور تولید می‌شود، در ایران مصرف نیز می‌شود. برای صادرات گل باید به تولید بیشتری برسیم تا بتوانیم آن را صادر کنیم. اکنون سطح زیر کشت گل در ایران هشت هزار هکتار است که نیاز داریم این میزان به ۲۰ هزار هکتار برسد. نکته دیگری که مانع رونق صادرات گل و گیاه در ایران است، این است که هزینه تمام شده برای تولید گل و گیاه در ایران بالاست. در حالی که برای اینکه بتوانیم جای گل ایرانی را در بازارهای جهانی باز کنیم نیاز داریم هزینه تولید گل را به قدری پایین بیاوریم که از قیمت جهانی آن ارزان‌تر فروخته شود.

علاوه بر این، باید به بسته‌بندی محصولات نیز رسیدگی و همچنین بازاریابی شود تا ببینیم در کشورهای مختلف به چه انواعی از گل نیاز است تا تولید به آن سمت سوق داده شود. برای بازاریابی باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور یافت و بازارهای خارجی را شناخت. اکنون مدتی است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنیم ولی باید حضور خود را در این نمایشگاه‌ها بیشتر کنیم تا ضمن شناساییی بازارهای مختلف، محصولات کشور خود را نیز معرفی کنیم. یکی از فعالان بازار گل معتقد است عمده‌ترین مشکل صنعت گل در محلات، تفکر سنتی است که تمایل به به‌کارگیری ابزارها و امکانات نوین را کاهش می‌دهد که در این زمینه با اجرای برنامه‌های ترویجی و تشکیل نشست‌های هم‌اندیشی با تولیدکنندگان گل و دعوت از متخصصان، می‌توان آنان را به سمت سرمایه‌گذاری برای کشت‌های نوین و درآمدزا ترغیب کرد تا بتوانند علاوه بر افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید، قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند. علی احمره روش‌های بازار رسانی گل را یکی دیگر از مشکلات ذکر کرد و گفت:

بازار رسانی گل و گیاهان زینتی به روش سنتی انجام می‌شود در حالی که باید با ایجاد سالن مناسب حراج و فروش گل، با روش‌های علمی گل‌ها را رتبه‌بندی و از لحاظ کیفی شماره‌گذاری کرد تا محصولات با قیمت عادلانه به دست مصرف‌کننده برسد. همچنین حمل و نقل مناسب و وجود ماشین‌های یخچال‌دار حمل گل نیز یکی از نیازهای این حوزه است.

فرهنگ خرید گل برای مصارف عادی و روزمره وجود ندارد

رامین اشرفی، تولیدکننده گل و گیاه

بازار این روزهای گل اصلا رضایتبخش نیست. در ایران فرهنگ خرید گل برای مصارف عادی و روزمره و برای عوض شدن روحیه آدم ها وجود ندارد. تنها در مناسبت‌هایی که نیاز به گل باشد مردم اقدام به خرید گل می‌کنند. این در حالی است که در کشورهای دیگر، مردم وقتی برای خرید به فروشگاه می‌روند حتماً چند شاخه گل نیز برای عوض کردن گل گلدان شان خریداری می‌کنند و این کار در بسیاری از کشورها معمول است. بنابراین استفاده از گل همیشگی است و تولیدکننده نیز می‌داند که چه مقدار گل تولید کند که دست مشتری برسد بنابراین ضایعات گل در این کشورها کم است.

اما در کشور ما سطح عرضه و تقاضا با هم یکسان نیست و تولیدکننده تنها تولید می‌کند بی‌آنکه بداند چه میزان می‌تواند فروش داشته باشد. خیلی از گل‌ها در بازار گل یا مغازه‌ها به دلیل مسائل مختلف از بین می‌روند و خیلی از گل‌ها هم به دلایل دیگر پژمرده می‌شوند. همچنین وقتی تولیدکننده یا فروشنده برای صادرات به کشورهای دیگر گل می‌فرستند در مسیر دچار مشکل می‌شوند و در فرودگاه و کشور مقصد به دلیل اینکه جایی را برای نگهداری در زمان محدود به فروشنده نمی‌دهند گل ها خراب می‌شوند و این مشکل باید از سوی مسئولان ذی ربط پیگیری شود.

قیمت گل ما از بازارهای جهانی بیشتر است

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه گل فروشان

این روزها نابسامانی در بازار گل دیده می‌شود و رکودی هم که بر بازار حکمفرما شده مشکلات تولیدکنندگان و فروشندگان را چند برابر کرده است. از یک سو دخالت‌های صنفی نیز برای گل فروشان مشکلاتی ایجاد کرده است. به عنوان مثال حتی برای این مراسم هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای شده که باغ‌ها و تالارهایی که در خارج شهر یا حتی داخل شهر فعالیت دارند خود مسئولیت تهیه گل را برعهده می‌گیرند که این مساله نوعی تداخل صنفی محسوب شده و شرایط کار را برای همکاران ما دشوارتر می‌کند. از سوی دیگر تولید‌کنندگان و دلالان گل و گیاه مالیاتی نمی‌دهند و عوارض شهرداری را نمی‌پردازند اما مغازه داران با هزینه‌های مختلفی رو برو هستند. پرداخت عوارض شهرداری و مالیات از جمله این هزینه‌ها است. مقوله صادرات نیز یکی دیگر از مباحثی است که باید بدان پرداخته شود.

صادرات گل و گیاه بسیار درآمد زاست و برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است و اگر دولت در این زمینه حمایت کافی داشته باشد و اتحادیه‌ها و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند، ارزآوری بسیار خوبی به همراه خواهد داشت. صادرات است که درهر صنفی اشتغالزایی را چندین برابر می‌کند. ما در حوزه گل و گیاهان زینتی صادرات نداریم. از سوی دیگر در این بخش برای تعداد قابل توجهی از مردم اشتغال ایجاد شده است. برای خرید گل نیز معمولا مناسبت‌هایی خاص لحاظ می‌شود، حال اگر قرار باشد این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که در موارد مناسبتی هم گل خریداری نشود، این صنعت از بین خواهد رفت و بخش قابل توجهی از اشتغال که به واسطه آن ایجاد شده نیز از بین می‌رود.

تلاش داریم در بخش صادرات گل‌های زینتی بتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم تا اشتغال بیشتری در بازار ایجاد شود، اما در شرایط فعلی که تولید پاسخگوی این نیاز نیست، قطعا نیاز به حمایت دولت و در نظر گرفتن سوبسیدهایی برای این بخش داریم. در هر صورت اکنون قیمت گل ما از بازارهای جهانی بیشتر است و این مساله حضور و رقابت در عرصه بین‌الملل را سخت می‌کند. بر همین اساس نیازمند حمایت‌هایی در این بخش هستیم.

به طور کلی بازار گل و گیاه ایران با بازارهای دنیا از جمله هلند و کانادا بسیار متفاوت است و به طور سنتی اداره می‌شود. در هلند و کانادا گل را به گل فروش یا صادر‌کننده گل می‌دهند و به عبارت دیگر عرضه مستقیم گل از تولید‌کننده به فروشنده است. مردم تنها برای تماشا می‌روند و نمی‌توانند خرید کنند. تولید‌کنندگان از گل فروشان و صادرکنندگان کارت‌های مخصوصی می‌خواهند که نشان‌دهنده مجوز خرید آنان است.

در حال حاضر روزانه به طور میانگین 3میلیون گل شاخه بریده و بیش از 300هزار تن گیاهان فضای سبز و ریشه‌ای در کشور تولید می‌شود. هرچند ایران در تولید گل و گیاه در جایگاه هفدهم دنیا قرار گرفته، اما جایگاه صادراتی مناسبی را نتوانسته به دست آورد و در مقام 107جهان جا خوش کرده است. در این بخش وارداتی صورت نمی‌گیرد، اما در بخش نهاده‌های گیاهی مانند بذر و قلمه کم و بیش واردات وجود دارد. البته خاک هم از کشورهای مختلفی مانند روسیه شمالی، هلند و آلمان وارد می‌شود زیرا ما خاک خوب برای تولید گیاهان آپارتمانی نداریم.

قیمت گل و گیاه را نیز هر روز صبح بازار تعیین می‌کند و این قیمت‌ها با عرضه و تقاضا در ارتباط مستقیم است. این اختلاف قیمت‌ها با مناسبت‌های روزانه که تقاضای گل بالا می‌رود، افزایش می‌یابد و در ایام سوگواری قیمت گل کاهش می‌یابد.