۰ نفر

ضرورت کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 213889
ضرورت کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله

مدیرکل امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای جلوگیری از ادامه افزایش قیمت گوشت گوساله و ذبح دام های مولد کشور، باید تعرفه واردات از 26 به پنج درصد کاهش یافته و ارز مبادله‌ای به جای ارز آزاد در نظر گرفته شود.

«محمدرضا کلامی بجستان» افزود: تاکنون تامین کسری نیاز کشور به گوشت گوساله به طور عمده از طریق واردات گوشت منجمد گوساله از برزیل و گوشت گرم از پاکستان از مسیر استان سیستان و بلوچستان صورت می گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی تامین گوشت گوساله بویژه توقف تامین این کالا از مسیر استان سیستان و بلوچستان، مهمترین موضوع، ترمیم کسری نیاز کشور به گوشت گرم گوساله است. بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی حتی اگر با تعدیل تعرفه و تخصیص ارز به گوشت منجمد گوساله موافق نباشد باید درباره گوشت گرم گوساله این پیشنهاد را اجرایی کند.

کلامی تصریح کرد: پذیرش این پیشنهاد نه فقط تهدیدی برای تولید داخل نیست بلکه از ادامه افزایش نرخ گوشت گوساله جلوگیری می کند.

وی پیش‌بینی کرد در ماه‌های آینده همزمان با ماه های محرم، صفر و ذی‌الحجه تقاضای گوشت گوساله افزایش می یابد و لزوم تصمیم عاجل برای تامین و عرضه کافی این کالا را دو چندان می کند.

پارسال بیش از 815 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید شد که طبق برنامه ریزی ها امسال باید به 840 هزارتن برسد.

سالیانه نزدیک 100 هزارتن گوشت قرمز (معادل 10 درصد نیاز کشور) از محل واردات از برزیل، استرالیا، ارمنستان، گرجستان تامین می شود.

دولت یازدهم از سال 1392 توانست با مهار نرخ تورم، از رشد بی رویه قیمت گوشت قرمز نیز جلوگیری کند؛ زیرا در دولت های نهم و دهم قیمت گوشت قرمز 510 درصد رشد کرد اما در دوره چهارساله دولت یازدهم این رشد فقط نزدیک 16 درصد بود.