۰ نفر

افزایش تولید توتون تاحد نیاز کشور

۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 210810
افزایش تولید توتون تاحد نیاز کشور

رئیس مرکز برنامه ریزی دخانیات کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت توتون در کل کشور تنها ۲۰ درصد نیاز داخلی را تامین می کند، گفت: تولید توتون را تا حد نیاز کشور افزایش خواهیم داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی اصغر رمزی در جلسه تبیین سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه دخانیات که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: مطابق قانون برنامه ریزی کشت، داشت و برداشت توتون در مرکز برنامه ریزی دخانیات کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد و از آنجاکه ۸۰ درصد از این محصول از خارج وارد می شود، برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه سطح زیر کشت این محصول تا پنج برابر تولید فعلی است که کشور در این زمینه خودکفا و از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: توتون وارداتی ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از توتون های داخلی است، لذا این کالا یک کالای با ارزش است، ضمن اینکه با فرآوری، ارزش افزوده بسیار بالاتری بخصوص برای صادرات خواهد داشت.

رمزی ادامه داد: هر تولید کننده ای که به پروسه کاشت، داشت و برداشت این محصول با ارزش وارد شود، یک صرفه اقتصادی برای کشور خواهد بود.

رئیس مرکز برنامه ریزی دخانیات کشور خاطرنشان کرد: از لحاظ کشاورزی نیز این محصول یک سوم برنج آب مصرف می کند و می تواند جایگزین مناسبی برای آن در مناطقی که با مشکل کم آبی روبرو هستند، باشد.