۰ نفر

افزایش ۲۲درصدی قیمت شیرینی

۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۶:۱۵
کد خبر: 206079
افزایش ۲۲درصدی قیمت شیرینی

چندی پیش خبری مبنی بر این منتشر شد که سازمان حمایت اعلام کرد که خالص‌فروشی و کسر وزن جعبه باید از سوی واحدهای صنفی رعایت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، این خبر در ماه مبارک رمضان و به دلیل افزایش نرخ زولبیا و بامیه و همچنین رعایت حال مشتریان و خریداران انجام شد.

فروش جعبه از سوی قنادان و شیرینی‌فروشان ممنوع شد

مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان با اشاره به ابلاغ افزایش نرخ زولبیا و بامیه برای سال ۹۶، گفت: خالص‌فروشی و کسر وزن جعبه باید از سوی واحدهای صنفی مربوطه رعایت شود. «مسیح انصاری» با اشاره به تصویب خالص‌فروشی کالا در ۲۵ اسفندماه سال گذشته، افزود: این مصوبه در روزهای آغازین امسال ابلاغ شد، اما اجرایی نمی‌شد.

 این مقام مسئول با اشاره به تاکید انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان بر اجرای این مصوبه در جلسه روز شنبه گذشته در استانداری تهران با حضور مسئولان اتحادیه‌های قنادان، میوه‌فروشان و ... بیان داشت: با وجود پذیرفتن موضوع و قول مساعد برای اجرایی کردن آن، اما در عمل موارد متعددی از فروش جعبه‌های شیرینی، زولبیا، بامیه، میوه و ...گزارش شد.

وی تصریح کرد: قرار دادن این کالاها و محصولات در جعبه، بخشی از خدمات این اصناف و وظیفه آنهاست و اینکه آنها را به نرخ شیرینی، میوه و ... محاسبه می‌کنند، اجحافی در حق مصرف‌کنندگان

 است. انصاری خاطرنشان کرد: با تلاش‌‌های سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در پیگیری درخواست انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان مبنی بر اجرای مصوبه خالص‌فروشی کالا به‌ویژه در قنادی‌ها، طی نامه‌ای از سوی علی فاضلی، رئیس اصناف کشور به اتحادیه‌های صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه‌قنادی تهران مبنی بر افزایش نرخ زولبیا و بامیه برای سال ۹۶، درخصوص خالص‌فروشی و کسر وزن جعبه به این واحدهای صنفی نیز اطلاع‌رسانی شد که به دنبال آن شاهد افزایش قیمت انواع شیرینی در پایتخت نیز هستیم.

 نرخ جدید انواع شیرینی درجه یک برای اعمال در تهران براساس‌نامه اتاق اصناف تهران توسط اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه‌‌قنادی تهران به واحد صنفی قنادی اعلام شد.

در این اعلامیه آمده است: نرخ هر کیلوگرم «شیرینی‌ تر و خامه‌ای» 21 هزار و 500 تومان، «گل‌محمدی» 17 هزار و 500 تومان، «زبان و پاپیون» و «برنجی» 18 هزار تومان و «کیک‌یزدی» 13 هزار تومان است که باید به‌صورت خالص و بدون احتساب وزن جعبه فروخته شود.

 بر این اساس وزن جعبه‌های نیم کیلوگرمی 70 گرم، 750 گرمی 100 گرم، یک کیلوگرمی 125 گرم، یک و نیم کیلوگرمی 170 گرم، دو کیلوگرمی 210 گرم و 3 کیلوگرمی 260 گرم است.

افزایش قیمت 40 درصدی شایعه است

علی بهرمند، رئیس اتحادیه شیرینی‌فروش، کافه و قنادی تهران

قیمت شیرینی مدت 3 سال است که با وجود افزایش هزینه‌ها و رشد قیمت مواد اولیه افزایشی را نداشته است. حتی در آستانه سال جدید که قرار داشتیم و واحدهای شیرینی‌فروشی امید جبران رکود یک سال را از درآمدزایی بازار شب عید داشتند، افزایش قیمت‌ها اعمال نشد. در حال حاضر و پس از 3 سال ثبات قیمت افزایش ۲۲ درصدی قیمت شیرینی اعمال شده و اینکه در فضای مجازی صحبت از افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیرینی آمده، صحت ندارد. متاسفانه در فضای مجازی، به صورت غیرقانونی، شیرینی با قیمت‌های گزاف، غیرقابل باور و غیرقابل قبول نیز به فروش می‌رسد و معلوم نیست که این شیرینی‌ها در چه مکان‌هایی و با چه مواد اولیه‌ای پخت می‌شود. بنابراین از مصرف‌کنندگان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف و گران‌فروشی با شماره ۱۲۴ یا بازرسی اتحادیه با شماره ۶۶۹۴۴۴۱۱ تماس بگیرند. البته آرامش در بازار حاکم است و با هیچ‌گونه کمبودی مواجه نیستیم و مواد اولیه به وفور در بازار موجود است.

قیمت انواع شیرینی از سال ۹۳ هیچ‌گونه تغییری نداشته و این افزایش قیمت با مجوز و تایید انجمن و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بوده، تصویب و صورت‌جلسه شده است. از سال ۹۳ تاکنون به دلیل بالا رفتن هزینه‌های مواد اولیه، دستمزد کارگر و دیگر موارد، چندین بار درخواست افزایش قیمت نرخ شیرینی به سازمان حمایت اعلام شد که به دلایل مختلف با افزایش قیمت مخالفت می‌شد، اما سرانجام بعد از گذشت 3 سال با درخواست اتحادیه قنادان موافقت صورت گرفت. با توجه به سختی‌هایی که کار قنادی دارد و نسبت به زحمتی که در قنادی کشیده می‌شود، این‌کار ‌درآمدی ندارد. خیلی‌ها زرق و برق قنادی‌ها را می‌بینند و فکر می‌کنند کار این صنف خوب است، ولی نمی‌دانند که در درون چه می‌گذرد.

در حال حاضر وزن کلی شیرینی‌ به صورت خالص کشیده می‌شود و هزینه بسته‌بندی و جعبه حدود ۲ هزار تومان است که با قیمت شیرینی محاسبه و دریافت می‌شود. با احتساب افزایش ۲۲ درصدی قیمت انواع شیرینی، نرخ انواع شیرینی درجه یک به این صورت است: قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌ تر و خامه‌ای ۲۱ هزار و ۵۰۰، شیرینی گل‌محمدی ۱۷ هزار و ۵۰۰، شیرینی زبان و پاپیون ۱۸ هزار تومان، شیرینی برنجی ۱۸ هزار تومان و هر کیلوگرم کیک یزدی ۱۳ هزار تومان شده است.

نظارت بر خالص‌فروشی و برخورد با گران‌فروشان

حسین درودیان، معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران

مصوبه «خالص‌فروشی» در قنادی‌ها چندی پیش اجرایی شد و به دنبال آن و بر این اساس وزن جعبه قبل از وزن کردن شیرینی محاسبه و از آن کسر شد. خالص‌فروشی شیرینی یا کسر وزن جعبه از قیمت شیرینی در حال حاضر برای تمام شیرینی‌ها انجام شده و ابلاغیه این امر علاوه بر تهران در سایر شهرها با ابلاغیه رئیس اتاق اصناف ایران به‌صورت سراسری درآمد. بر این اساس وزن جعبه قبل از پر شدن شیرینی کشیده و وزن شیرینی به صورت خالص به مشتریان فروخته می‌شود. هر واحد این خالص‌فروشی را اجرا نکند، تخلف محسوب شده، برگه تخلف برای وی صادر و به تعزیرات سازمان حکومتی معرفی می‌شود.

البته با توجه به اینکه افزایش قیمت شیرینی به تازگی اعمال شده، در همین راستا نظارت بر واحدها تشدید می‌شود که بیشتر از این نرخ را اعمال نکنند. نظارت و پیشگیری از اولویت بالایی برخوردار است و زمانی که بازرسان به صورت مرتب سرکشی‌های خود را انجام دهند، طبیعتا آمار شکایت کاهش پیدا می‌کند. البته این روزها به‌دلیل کم شدن مشتری فروشندگان سعی می‌کنند با رعایت یک‌سری نکات و جلب رضایت مشتری، بازار را حفظ کنند و شکایات گران‌فروشی و عدم رضایت از واحدهای صنفی را کمتر طی این مدت داشته‌ایم.

ضمن اینکه در صورت بروز تخلفاتی مانند گران‌فروشی و تولید و عرضه شیرینی بی‌کیفیت در واحدهای صنفی دارای مجوز کار، چنین مواردی از طریق اتحادیه قابل رسیدگی و پیگیری است. ضمن اینکه بازرسی‌های لازم به خصوص از لحاظ بهداشتی در واحدهای مجوز‌دار به‌طور مرتب توسط اتحادیه و دیگر ارگان‌های نظارتی و بازرسی از جمله بهداشت نیز انجام می‌شود.