۰ نفر

واردات سالیانه "روغن" چقدر است؟

۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۱۸
کد خبر: 205436
واردات سالیانه "روغن" چقدر است؟

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه سالیانه ۴ میلیارد دلار ارز کشور صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود گفت: با افزایش حجم تولید دانه های روغنی به ۴۰۰ هزار تن در سال جاری ظرفیت کارخانجات روغن کشی معادل ۱۵ برابر می شود.

علیرضا مهاجر امرز در نشستی خبری در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز داخل از خارج کشور تامین می شود  که 95 درصد آن را بخش خصوصی وارد می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان اینکه روغن خام مورد نیاز کشور از دو منبع سویا( کشورهای برزیل و آرژانتین) و پالم ( کشورهای مالزی و اندونزی) تامین می شود گفت: از واردکنندگان خواسته می شود روغن های کیفی آفتاب گردان، کلزا و کنجد به کشور وارد کنند زیرا اختلاف قیمت های جهانی این محصولات چندان زیاد نیست و ما به راحتی می توانیم روغن های باکیفیت را از کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی تامین کنیم.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود ١٧� هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده است گفت: سال گذشته نزدیک به 68 هزار تن تولید کلزا داشتیم که این رقم امسال بیش از 2.5 برابر شده است.

وی با اشاره به این که در سال زراعی 97-1396 برنامه افزایش سطح زیرکشت کلزا را به نزدیک 300 هزار هکتار داریم، گفت: از این سطح کشت بیش از 500 هزار تن کلزا در کشور تولید شود که این اتفاق بی سابقه برای نخستین بار در کشور رخ خواهد داد.

کاهش وابستگی به واردات روغن خام

وی گفت:دلایل برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت دانه های روغنی را کاهش وابستگی به واردات روغن خام و پایداری تولید عنوان و تصریح کرد: با همکاری کارشناسان آلمانی قرار است برنامه آموزش تولید دانه های روغنی را در کشور اجرایی کنیم به طوری که تا دو سال آینده 300 کارشناس آموزش دیده وارد عرصه شوند.

مجری طرح دانه های روغنی با بیان اینکه سالانه سه تا چهار میلیون تن علوفه وارد کشور می شود، افزود: در بحث سلامت جامعه تولید دانه های روغنی سالم مورد تاکید است.

مهاجر برای اجرای موفق توسعه کشت دانه های روغنی از مسئولان بلند پایه نظام و دولت برای پرداخت مطالبات تولیدکنندگان کمک خواست و گفت: تاکنون نزدیک 70 درصد پول کشاورزان کلزاکار در استان های گرم و معتدل پرداخت شده و امیدواریم در آینده نزدیک باقی بدهی نیز پرداخت شود، زیرا اگر کوچکترین وقفه ای در عملیات خرید و پرداخت پول کشاورزان اتفاق بیفتد طرح تولید دانه های روغنی می تواند با شکست مواجه شود که این موضوع به نفع واردکنندگان است.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه علاوه بر کلزا محصولاتی همچون آفتابگردان، کنجد، سویا و گلرنگ در سبد تولید دانه های روغنی کشور قرار دارد، افزود: سال گذشته ارقام بسیار خوبی با عملکرد بالا از آفتابگردان وارد کشور شد، به طوری که اکنون سطح زیر کشت آفتابگردان به اندازه کلزا در حال پیشرفت است و امیدواریم سال آینده تولید این محصول نیز افزایش خوبی داشته باشد.

مهاجر گفت: همچنین تولید گلرنگ را در زمین های کم بازده و کم آب در دستور کار قرار داده ایم که علاوه بر تامین روغن، ایجاد اشتغال نیز از این طریق اتفاق می افتد.

مجری طرح دانه های روغنی پیش بینی کرد، امسال حدود 180 تا 200 هزار تن کلزا و در مجموع 380 تا 400 هزارتن دانه روغنی در کشور تولید شود.

ظرفیت کارخانجات روغنکشی 15 برابر می‌شود

مشاور وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه اگر امسال حجم تولید دانه های روغنی به 400 هزار تن برسد ظرفیت کارخانجات روغن کشی ما 6 میلیون تن و معادل 15 برابر می شود، گفت: نیاز ما به روغن حدود سه میلیون تن و ظرفیت کارخانجات 2.5 برابر نیاز کشور است.

مهاجر با بیان اینکه کارخانجات به جای تولید اقدام به واردات می کنند، افزود: بخش عمده سود کارخانجات در واردات روغن خام است، نه واردات دانه و کنجاله. بنابراین ما باید مانع توسعه بی رویه این کارخانه ها شویم تا تعادل بین تولید و واردات ایجاد شود.

وی درباره واردات روغن های بی کیفیت پالم و سویا اظهارداشت: وارد کنندگان روغن بخش عمده سودشان از واردات روغن های پالم و سویا است زیرا از محل واردات روغن های کیفی همچون آفتابگردان و کنجد چنین سودی نصیبشان نمی شود.

به گفته مشاور وزیرجهادکشاورزی ، در کشورما کنترل مناسبی روی کیفیت این محصولات وجود ندارد و در صورتی که نظارت ها و کنترل ها تشدید شود، دیگر کسی نمی تواند روغن بی کیفیت پالم و سویا وارد کند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی به دلیل روابط خوبمان با کشورهای اروپای شرقی می توانیم روغن های کیفی وارد کنیم.

 سرانه مصرف روغن در ایران 20 کیلوگرم

مهاجر تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مصرف روغن در ایران به 20 کیلوگرم رسیده که حداقل هفت کیلوگرم بیش از سرانه مصرف جهانی است.

وی سرانه مصرف روغن در ایران را در سال 1342 به میزان 2.5 کیلوگرم اعلام کرد.

به گفته مشاور وزیرجهادکشاورزی ، براساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین درصد مرگ و میر در ایران مربوط به سکته قلبی و ناشی از گرفتگی عروق است که استفاده از روغن های کم کیفیت می تواند یکی از دلایل آن باشد.

مهاجر اضافه کرد: به همین منظور ما با وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به صورت مشترک بر روی مصرف روغن باکیفیت، مصرف نکردن بی رویه روغن و بد مصرفی این محصول کار می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال کاهش مصرف روغن در جامعه و افزایش کیفیت روغن های مصرفی هستیم، افزود: سعی داریم با آگاه سازی مردم استفاده از روغن را در سبد خانوار کاهش دهیم.

مهاجر با بیان اینکه در سال های اخیر مصرف روغن کنجد افزایش یافته است، گفت: مصرف این روغن نقش بسیار مهمی در تضمین سلامت جامعه دارد.