۰ نفر

رییس اتحادیه تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی خبر داد؛

رکود فراگیر در صنف تجهیزات پزشکی/ احتمال توزیع لوازم قاچاق در بیمارستان‌ها

۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۲
کد خبر: 198210
رکود فراگیر در صنف تجهیزات پزشکی/ احتمال توزیع لوازم قاچاق در بیمارستان‌ها

رییس اتحادیه صنف تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی گفت: به دلیل پرداخت نشدن طلب مالی فعالان صنف از سوی دولت و بخش خصوصی، احتمال دارد در آینده تجهیزات پزشکی قاچاق وارد شبکه درمان کشور شود.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ قاسم نوده فراهانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت بازار تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی سال 96 گفت: با آغاز سال جدید، فعالیت در این صنف تفاوتی با سال گذشته نداشته است و کماکان درگیر رکودی فراگیر هستیم.

وی افزود: رکود در صنف تجهیزات پزشکی به طور عمده مربوط است به پرداخت نشدن طلب پولی فعالان صنف از دولت و بخش خصوصی، که این موضوع باعث کاهش قدرت تولید و واردات شده است و گردش مالی را در این صنف تا حد زیادی کاهش داده است.

رییس اتحادیه صنف تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با بیان اینکه با وجود آغاز طرح جامع سلامت و قول مساعدت دولت، بسیاری از واحدها 20 ماه است، مطالبه معوق دارند، تاکید کرد: بخش عمده ای از درآمد فعالان صنف تجهیزات پزشکی از محل تعامل با شبکه بهداشت و درمان کشور تامین می شود، در ابتدای طرح جامع سلامت فعالان این صنف قول مساعدت به دولت دادند. اما هنوز مطالبه ها وصول نشده است و تنها در پایان سال 95 بخش کوچکی از بدهی های دولت پرداخت شد.

نوده فراهانی هشدار داد: بسیاری از واحدهای صنفی با وجود شرایط رکودی، در حال تعطیلی هستند و یا پرسنل خود را تعدیل کرده اند. اما یک موضوع خطرناک هم در حال وقوع است که به وزیر بهداشت هم اطلاع رسانی شده است مبنی بر اینکه با وجود این رکود ممکن است در آینده کالاهای قاچاق تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به جای کالاهای استاندارد وارد شبکه بهداشت و درمان شود. چرا که واحدهای صنفی توان فعالیت ندارند و در چنین شرایطی ممکن است افراد سودجو بخواهند وارد تعامل با دولت و بخش خصوصی شوند.

وی ادامه داد: هرچند برآورد دقیقی از میزان مطالبه معوق فعالان صنف تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نداریم، اما این مبلغ در حدود چند هزار میلیارد تومان است و وصول نشدن آن تا به امروز باعث شده برخی واحدها حتی برای هزینه بیمه تامین اجتماعی کارگران خود با مشکل جدی مواجه باشند.