۰ نفر

بی‌توجهی به تنظیم بازار رمضان

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۱۸
کد خبر: 193746
بی‌توجهی به تنظیم بازار رمضان

اوج‌گیری هیاهوی انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری از خبرها و رویدادهای مهم را در حاشیه قرار داده و از جمله درباره نزدیک شدن به ماه رمضان و لزوم تنظیم بازار در این ایام هم کمتر سخنی شنیده می‌شود.

 کارشناسان معتقدند اگر قیمت اقلام اساسی مورد نیاز در این ماه مثل برنج، گوشت، مرغ، خرما و... افزایش نداشته باشد معجزه‌ای رخ داده است چرا که روند قیمت‌ها از ابتدای سال صعودی بوده و به نظر می‌رسد کمترین بی‌توجهی و غفلت می‌تواند جهش قیمتی در بازار رمضان رقم بزند. البته مسئولان دولتی نظر دیگری دارند و به تمهیداتی که اندیشیده‌اند اشاره می‌کنند اما آیا این تمهیدات در این ایام که سیاست تمام توجه‌ها را به خود معطوف کرده، کافی خواهد بود؟

برنج و شکر مردم در رمضان تامین شده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ۸۰ هزار تن برنج و شکر در قالب «طرح توزیع سبد کالای اساسی ضیافت ماه مبارک رمضان» در سراسر کشور توزیع می‌شود. حسن عباسی‌معروفان اظهار داشت: مقدار ۳۰ هزار تن برنج مرغوب وارداتی از نوع سفید DM به تناسب جمعیت هر استان، در سراسر کشور توزیع شده و حواله کالای هر استان نیز ارسال شده است تا از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری توزیع شود. وی با بیان اینکه قیمت فروش برنج‌ها به مباشران توزیع شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف، درب انبارهای این شرکت به ازای هرکیلوگرم ۲۴۰۰ تومان است، افزود: قیمت فروش برنج برای مصرف‌کنندگان نهایی در فروشگاه‌ها به ازای هر کیلو ۲۷۰۰ تومان تعیین شده است.

 معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره چگونگی توزیع شکر اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، جهت تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در مجموع مقدار ۵۰ هزارتن شکر سفید درجه یک بین خانوار و صنف و صنعت کشور توزیع خواهد شد. وی اعلام کرد: قیمت شکر تحویلی به عاملان توزیع درب کارخانه به ازای هر کیلو ۲۵۲۰ تومان محاسبه شده و عاملان موظف هستند این کالا را حداکثر به قیمت هر کیلو ۲۸۵۵ تومان به مصرف‌کننده نهایی بفروشند. معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: مقدار ۳۰ هزار تن شکر سفید تصفیه شده درجه یک نیز جهت مصارف صنف و صنعت استان‌ها در نظر گرفته شده است که صاحبان صنف و صنعت می‌توانند از طریق مراجعه به بورس کالا یا اخذ حواله مستقیم از شرکت بازرگانی دولتی ایران به تناسب میزان مصرف و  پروانه بهره‌برداری خود، نسبت به خرید آن اقدام کنند. وی تصریح کرد: فروشگاه‌ها و تعاونی‌های عامل توزیع کالاهای اساسی به تشخیص کارگروه تنظیم بازار هر استان و شهرستان و با توجه به پراکنش جمعیتی انتخاب می‌شوند و معاونت‌های اقتصادی و توسعه منابع استانداری‌ها در سراسر کشور مسئولیت نظارت کامل بر توزیع کالاها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی را بر عهده دارند.

آرامش بازار در هیاهوی انتخابات گم نشود

یک کارشناس بازار مواد غذایی با بیان اینکه تمهیدات مسئولان برای بازار رمضان کافی به نظر نمی‌رسد،  گفت: قیمت گوشت و برنج داخلی و شکر طی یک سال گذشته روند صعودی داشته و این روند در ماه رمضان نیز با توجه به افزایش تقاضا در این ماه، مستعد جهش است. احمد علی تبار افزود: تنها راه پیشگیری از جهش قیمت این است که پیش از رمضان توزیع سبد کالای دولتی انجام شود ولی در فاصله کوتاهی که تا آغاز ماه رمضان باقی مانده هنوز این اتفاق نیفتاده است. وی با بیان اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم گران شدن نان هم شنیده می‌شود، گفت: با وجود مخالفت دولت با افزایش قیمت نان اگر نظارت لازم بر نانوایی‌ها انجام  نشود در ماه رمضان به بهانه‌های مختلف از جمله پخت نان‌های سفارشی قیمت افزایش خواهد داشت.

علی تبار، به ضعف نظارت بر بازار دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: در مقاطع مختلف شاهد تخلفات و افزایش غیرقانونی قیمت در برخی اقلام، مثل محصولات لبنی و مرغ و تخم‌مرغ و میوه بوده‌ایم که دولت بسیار با تاخیر به تنظیم بازار مبادرت کرده و قیمت بعد از مدتی که مردم گرانی راتحمل کرده‌اند به حالت متعادل بازگشته است. وی در پایان با بیان اینکه دولتمردان باید با نزدیک شدن به ماه رمضان توجه بیشتری به بازار کالاهای مورد نیاز مردم داشته باشند، تصریح کرد: بهترین اقدام دولت در مقطع فعلی حفظ آرامش بازار و آسودگی مردم در ایام رمضان است و امیدواریم این ضرورت در سایه هیاهوی انتخابات گم نشود.