۰ نفر

قیمت گوشت روی خط قرمز

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۷:۰۵
کد خبر: 192417
قیمت گوشت روی خط قرمز

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار برای چندمین ماه متوالی ادامه دارد و این نگرانی ایجاد شده که تا ماه رمضان هم این گرانی ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، از این رو  در گفت‌وگو با منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده کشور وضعیت بازار گوشت قرمز را در آستانه ماه رمضان بررسی کرده شده است.

علت گرانی‌های اخیر در بازار گوشت قرمز چیست؟

گرانی‌های اخیر دو عامل دارد، یکی بحث خریدهای تفکیکی است و دیگری مربوط به نبود خریدار واقعی در بازار. با توجه به سنت‌های اشتباه گذشته امروز قصابی‌ها براساس سیاست‌های خودشان اقدام به خرید می‌کنند بنابراین از گله‌داران این انتظار را دارند که تولید امسال را به آنها بفروشند و دام سال گذشته را نگهدارند. درحالی که دقیقا گله‌داران برعکس انتظار دارند، چون می‌دانند اگر محصول امسال خود را بفروشند قطعا دام سال گذشته برای همیشه روی دستشان باقی خواهد ماند. دام امسال در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر است و درنهایت نگهداری دام‌های قدیمی هزینه بیشتری خواهد داشت. پس هزینه ایجاد شده برای دام‌های قدیمی باعث می‌شود دامداران تمایلی به فروش دام‌های جدید خود نداشته باشند البته از نظر علمی هم منطقی است چون دام امسال نه‌تنها مقاوم دربرابر بیماری است بلکه برای تولید مثل نیز آماده‌تر است. به همین دلیل وقتی قصابی‌ها تقاضای خرید تفکیکی دارند قطعا دامداران هم قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند که این افزایش قیمت در بازار محسوس شده است.

یعنی دلیل گرانی گوشت قرمز، کمبود عرضه است؟

من می‌گویم خریدار واقعی را به ما معرفی کنند تا هر میزانی که لاشه نیاز داشت به آنها تحویل دهیم با قیمت مناسب و مصوب. با این شرایط دوباره تجربه گذشته را تکرار می‌کنیم. چون قبل از عید هم این‌طور شد که خریدار واقعی برای لاشه‌های موجود در بازار نبود و به دلیل فسادپذیر بودن لاشه مجبور به منجمد کردن آنها شدیم و در برخی موارد هم ضایعات ایجاد شد. اعلام می‌کنم به میزان زیاد گوشت داریم و هیچ مشکلی برای عرضه گوشت نیست. با انعقاد قراردادهای مختلف می‌توانیم گوشت مورد نیاز خریداران واقعی را تامین کنیم.

برخی معتقدند خریدهای نسیه باعث افزایش قیمت شده است آیا این نکته را تائید می‌کنید؟

بله؛ قصابان یا دلال‌ها دنبال خرید نسیه هستند و خبری از خرید نقدی نیست درحالی که دامداران حتی حاضر به ارائه تخفیف برای خریدهای نقدی هستند. همین نکته هم باعث افزایش قیمت‌ها و تعیین قیمت از سوی دامدار شده است. درحالی که این افراد عادت کرده‌اند به صورت نسیه خرید کنند ولی نقدی از دست مشتری خود پول بگیرند. ما همچنان از سال گذشته مطالباتی داریم که نقد نشده است.

چرا جهاد کشاورزی قیمت را کنترل نمی‌کند؟

کنترل نهایی قیمت با سازمان‌های نظارتی است و وزارت جهاد، بر تولید نظارت دارد که هیچ مشکلی در عرضه نیست اما در توزیع مشکلاتی وجود دارد که باعث سوء‌استفاده گروهی خاص شده است. با این شیوه تولیدکننده به دلیل زیان از تولید دست خواهد کشید و در آینده با مشکلاتی مواجه خواهد شد. من اعتقاد دارم این‌گونه بهانه‌گیری تولید را نشانه رفته و باعث وابستگی بیشتر کشورمان به واردات می‌شود. به این دلیل که اگر دامدار نتواند محصولاتش را به بازار عرضه کند، قطعا وارد تولید مجدد نخواهد شد. امروز شاهد آن هستیم که دامداران به دلیل تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی و ممانعت از صادرات دچار مشکل شده‌اند.

دلیل این‌که گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گران عرضه می‌شود، چیست؟

من هم معتقدم تخلف فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای گوشت‌ بسته‌بندی باید رسیدگی شود. متاسفانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سیستم غلط فروش گوشت لوکس باعث شده‌اند بازار دستخوش تغییرات قیمتی شود. این فروشگاه‌ها لاشه را 28 هزار تا 28 هزار و 500 تومان دریافت می‌کنند؛ سوال اینجاست مگر چه فرآیندی در این زمینه صورت می‌دهند که قیمت‌های بعضا بالای 40 هزار تومان را عرضه می‌کنند؟ باید نهادهای نظارتی در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند و مانع از این تخلف آشکار باشند.

آیا شما گوشت بسته‌بندی مناسب عرضه کرده‌اید که معتقدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخلف می‌کنند؟

بله، گوشت بسته‌بندی را به بهترین کیفیت در تمام سطوح 30 هزار تومان عرضه می‌کنیم تا فروشگاه‌ها 31 هزار و 500 تومان بفروشند. کیفیت‌های گوشت بسته‌بندی ما هیچ تفاوتی با گوشت‌های بسته‌بندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای ندارد.

آیا گوشت بسته‌بندی با لاشه‌های منتخب تولید شده‌است؟

خیر، این گوشت‌های بسته‌بندی همه از گوشت بره نیست و به صورت مخلوط ارائه می‌شود. فروشگاه‌ها از این شرایط درحال سوءاستفاده هستند که باید نهادهای ناظر مانع از این سودجویی شوند. البته مشکل از خریداران هم بوده چون مردم عادت‌کرده‌اند هرچه گران شد بیشتر تقاضا کنند.