۰ نفر

قایم مقام وزیر صنعت در جمع خبرنگاران؛

قرار نیست نان گران شود/ جزییات رشد صادرات غیرنفتی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۷
کد خبر: 190904
قرار نیست نان گران شود/ جزییات رشد صادرات غیرنفتی

رییس سازمان توسعه تجارت در یک نشست خبری به تراز مثبت ٩٠٠ میلیون دلاری در بخش بازرگانی در سال ٩٤ و مثبت ٢٥٠ میلیون دلاری در سال ٩٥ اشاره و اظهار کرد: در سال ١٣٩١ این تراز منفی ١٢.١ میلیارد دلار بوده است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت در یک نشست خبری به تراز مثبت ٩٠٠ میلیون دلاری در بخش بازرگانی در سال ٩٤ و مثبت ٢٥٠ میلیون دلاری در سال ٩٥ اشاره و اظهار کرد: در سال ١٣٩١ این تراز منفی ١٢.١ میلیارد دلار بوده است.

 وی با اشاره به اینکه هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده و همانند گذشته  آرد به صورت یارانه ای به نانوایی ها ارائه می شود، گفت: فقط ۱۴ درصد از کالاهای وارداتی به کشور مصرفی هستند.

خسروتاج اظهار کرد: تراز وزنی تجارت خارجی کشور که درسال ۱۳۹۲ معادل ۴۷.۴ میلیون تن بود، در پایان سال گذشته به ۷۷.۶ میلیون تن رسیده است.

وی به گسترش تعاملات تجاری ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۴ معادل ۸۰ درصد صادرات به ۱۹ کشور جهان صورت گرفت و در سال ۱۳۹۲ نیز ۸۰ درصد صادرات به هشت کشور جهان اختصاص یافت اما در سال گذشته ۸۰ درصد کالاهای صادراتی‌مان به ۱۵ کشور جهان ارسال شده است.

رییس سارمان توسعه تجارت همچنین عنوان کرد: در سال گذشته ارزش صادراتی میوه و تره‌بار ۹۰۰ میلیون دلار، پسته و مغز پسته ۱۲۵۰ میلیون دلار و محصولات دامی ۴۳۷ میلیون دلار بوده است.

وی به سیاست های تجاری اجرا شده در راستای حمایت از تولید داخلی و اشتغال در سال ٩٥ اشاره و تصریح کرد: استفاده از اهرم و تعیین حقوق  گمرکی واردات کالا به کشور، اجازه واردات برخی کالاها صرفا از طریق نمایندگی،  اجازه واردات صرفا در صورت مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با طرف های ایرانی و در بعضی اقلام سرمایه ای، جلوگیری و ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه تولیدات داخلی برای دستگاه های دولتی، اختصاص نرخ ارز گران قیمت(بازار آزاد) برای واردات بخشی از کالاهایی که تولید مشابه داخلی دارند و اخذ مجوز واردات برای بعضی کالاها (عمدتا کشاورزی) از سیاست های اجرا شده در این بخش هستند.

 خسروتاج همچنین در ادامه اظهار کرد: ارائه تسهیلات به واحد های تولیدی ضعیف با هدف رشد و ماندگاری آنها،  وضع مقررات  قیمت شکنی  حفاظتی و جبرانی،  جلوگیری از واردات و تشویق همکاری های تولیدی و سرمایه گذاری مشترک برای اقلام و کالاهای بیشتر و همچنین غیرمجاز شدن واردات بیش از ٧٠٠ قلم کالا  با توجه به ظرفیت تولیدات داخلی  از جمله سیاست هایی هستند که در ادامه اقدامات سال  ٩٥ می تواند  به حمایت از تولید و اشتغال در سال ٩٦ کمک کند.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه هدف گذاری سال گذشته برای صادرات غیر نفتی ٥٠ میلیارد دلار بود، اضافه کرد: در سال گذشته این رقم محقق نشد و میزان صادرات با رشد ٣.٥ درصدی به ٤٤ میلیارد دلار رسیده اما نسبت به برنامه عقب هستیم .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبات ششمین جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی اظهار کرد: با توجه به اینکه در این جلسه مقرر گردید سازمان توسعه تجارت فهرست صادرکنندگان معتبر خدمات فنی و مهندسی را که بیش از ۲۰ میلیون دلار صادرات طی سال های اخیر انجام داده اند، تهیه کند، این اقدام انجام و  آماده ارائه به بانک مرکزی است.