۰ نفر

رشد مصرف سیگار در کشورهای در حال توسعه‌

۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۰۶
کد خبر: 188871
رشد مصرف سیگار در کشورهای در حال توسعه‌

طبق گزارش‌های به دست آمده، مصرف دخانیات سالانه بیشتر از یک‌ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر و آسیب وارد می‌کند.

 طبق آمار منتشر شده، مصرف سیگار سالانه حدود 6 میلیون قربانی در جهان می‌گیرد. آن طور که پیش‌بینی می‌شود، شمار قربانیان مصرف سیگار تا سال 2030 نسبت به سال 2017 یک‌سوم افزایش یافته و به 8  میلیون قربانی در سال می‌رسد. در آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، لیست کشورهایی که بیشترین افراد سیگاری را دارند، منتشر شده است.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در صدر این لیست، کره شمالی قرار دارد. در سال‌های اخیر دولت این کشور ممنوعیت‌ مصرف سیگار در مکان‌های عمومی را افزایش داده و درج هشدارهای سلامتی روی پاکت‌های سیگار را الزامی کرده است. با این‌ حال حدود 58.6 درصد از مردان سیگاری در این کشور این قوانین را نادیده می‌گیرند. این افراد همچنان در پارک‌ها، سینما، اداره‌ها و رستوران‌ها سیگار می‌کشند. هر چند هنوز اطلاعات میزان مصرف سیگار در افراد زیر 15سال و زنان در کره‌شمالی تکمیل نشده است.

یونان، دومین کشوری است که بیشترین افراد سیگاری را دارد. در این کشور حدود 51.7 درصد از بزرگسالان سیگاری هستند که این تعداد به‌ طور متوسط در روز 16نخ سیگار مصرف می‌کنند. طبق گزارش‌های قبلی در سال 2010 یونان صدرنشین لیست بیشترین سیگاری‌هاست که بین کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بود. دولت یونان مانند بسیاری از کشورها با مشکل قاچاق و فروش غیرقانونی سیگار روبه‌روست. با توجه به قوانین و محدودیت‌هایی که برای منع مصرف سیگار در مکان‌های عمومی در این کشور اتخاذ شده همچنان افراد زیادی به این قوانین بی‌اعتنا هستند و سیگار کشیدن شیوع بالایی دارد.

نائورو سومین کشوری است که بیشترین مصرف سیگار را به خود اختصاص داده است. طبق آمار به دست آمده در این کشور حدود 49.3درصد از افراد بزرگسال سیگاری نزدیک به 3.5نخ سیگار در هر روز مصرف می‌کنند. شاید به نظر برسد که این تعداد سیگار در روز عدد قابل‌توجهی نیست اما با توجه با اینکه نائورو کوچک‌ترین کشور جزیره‌یی است و حدود 10هزار نفر جمعیت دارد 3.5درصد عدد قابل ‌توجهی خواهد شد. نکته جالب توجه در این کشور میزان مصرف سیگار است که در میان زنان بیشتر از مردان است.

چهارمین کشور در این گزارش روسیه است که 48.3درصد از بزرگسالان حداقل روزانه 15.8سیگار مصرف می‌کنند. در این کشور ممنوعیت سیگار در تمام مکان‌های خارج از منازل در ژوئن سال 2014 اجرا شده است. همزمان با این ممنوعیت، حمایت از تبلیغ دخانیات نیز ممنوع اعلام شده است. در روسیه بر خلاف نائورو، میزان مصرف سیگار در میان مردان بسیار بالاتر از زنان است.

43.3درصد از افراد بالغ در اوکراین نیز حدود 15.2نخ سیگار در روز مصرف‌ می‌کنند. این آمار اوکراین را در رتبه پنجم در میان کشورهایی که بیشترین سیگاری‌ها را دارند، قرار داده است. ممنوعیت سیگار کشیدن در تمام مکان‌های عمومی خارجی و داخلی در اوکراین اجرا شده است. اگرچه در این کشور تعداد سیگاری‌ها در مقایسه با قبل کاهش یافته اما همچنان نزدیک به نیمی از شهروندان اوکراینی سیگاری هستند و بیشتر افراد سیگاری در میان گروه نوجوان قرار دارد.

در اتریش نیز حدود 43.3درصد از بزرگسالان روزانه نزدیک به 10.4سیگار در روز مصرف می‌کنند. در این کشور مصرف سیگار ریشه در عادات فرهنگی دارد بر این اساس مقاومت بالایی در مقابل ممنوعیت مصرف سیگار در مکان‌های عمومی دیده می‌شود.

بلاروس هفتمین کشوری است که بیشترین آمار سیگاری‌ها را دارد. در این کشور حدود 42.4درصد از بزرگسالان به‌ طور متوسط روزانه نزدیک به 14.6نخ سیگار مصرف می‌کنند. وزارت بهداشت و درمان بلاروس تخمین می‌زند که 65 درصد افراد سیگاری را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند. قیمت سیگار در این کشور بسیار ارزان است. همین موضوع می‌تواند از مهم‌ترین دلایل مصرف بالای سیگار در بلاروس باشد.

در این گزارش صربستان، آخرین کشوری است که بیشترین تعداد افراد سیگاری را دارد. حدود 42.3درصد از بزرگسالان صرب به‌ طور متوسط نزدیک به 19سیگار در روز مصرف می‌کنند. در این کشور هیچ ممنوعیتی برای مصرف سیگار در مکان‌های عمومی وجود ندارد و قانون‌های مقابله با مصرف دخانیات بسیار آسان گرفته شده است. آمار نشان می‌دهد، مصرف سیگار صرب‌ها از بسیاری از اروپایی‌ها بیشتر است. به تازگی دولت این کشور تصمیماتی برای تصویب قوانین منع مصرف سیگار در مکان‌های عمومی اتخاذ شده است.

طبق این گزارش و سایر اخبار منتشر شده در بسیاری از کشورها، ممنوعیت مصرف سیگار در مکان‌های عمومی به قانون تبدیل شده است. این موضوع توانسته تا حدودی استعمال دخانیات را کاهش دهد. این کاهش بیشتر در امریکا، کانادا و کشورهای اروپایی بیشتر دیده می‌شود. در برخی کشورها مانند چین نیز اجرای جریمه‌های سنگین برای استعمال سیگار در مکان‌های عمومی تا میزان بالایی از مصرف سیگار را کاهش داده است. با این ‌حال طبق آمار کلی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده، مصرف سیگار در کشورهای درحال توسعه افزایش یافته و از یک ‌میلیارد سیگاری که در کل جهان وجود دارد 80 درصد در کشورهای درحال توسعه هستند.