۰ نفر

واردات سیگار ۷۶ درصد کم شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 188700
واردات سیگار ۷۶ درصد کم شد

به گفته رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، واردات سیگار در سال گذشته که به میزان چهار میلیارد نخ بوده است نسبت به سال قبلش کاهش ۷۶ درصدی دارد.

علی اصغر رمزی، ضمن اعلام این آمار علت کاهش شدید واردات سیگار در سال ۱۳۹۵ را اجرایی کردن تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه عنوان و اظهار کرد: این تبصره دولت را مکلف کرد تا واردات سیگار را با همان برند اصلی به تولید داخلی تبدیل کند و از سال ۱۳۹۳ مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور  اجرای این تبصره را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: علیرغم مقاومت هایی که وجود داشت و علت آن سود آور بودن واردات بود اما واردکنندگان را ملزم به اجرای قانون کردیم تا با راه اندازی واحدهای تولیدی جدید یا پر کردن ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی موجود، به افزایش ۱۵ میلیارد نخی تولید داخل دست یابیم.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان اینکه تولید سیگار در سال ۱۳۹۴ به میزان ۳۰ میلیارد نخ بود که در سال ۱۳۹۵ به میزان ۴۵ میلیارد نخ افزایش یافت. در همین راستا و طبق برنامه در نظر گرفته شده در سال ۱۳۹۶ و در ادامه تکلیف قانونی یاد شده ۵ میلیارد نخ دیگر به تولید داخلی اضافه خواهد شد و امیدواریم که در پایان سال جاری به ۵۰ میلیارد نخ تولید داخلی برسیم.

رمزی همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ تولیدات داخلی ۵۲ درصد از مصرف سیگار کشور را تامین می کرد که در سال ۱۳۹۵ این نسبت به ۸۲ درصد افزایش یافت و مطابق برنامه سال ۱۳۹۶ این نسبت به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی ضمن اعلام افزایش تولید ۵۰ درصدی و کاهش ۷۶ درصدی واردات، از کاهش برآورد قاچاق ۳۰ درصدی نیز خبرداد و گفت: برآورد قاچاق در سال ۱۳۹۳ را به میزان  ۱۲    میلیارد نخ اعلام کردیم که در سال  ۱۳۹۴ به میزان ۸.۶ میلیارد نخ کاهش یافت و در سال ۱۳۹۵ به میزان شش میلیارد نخ دیگر کاهش داشتیم.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: در برنامه سال ۱۳۹۶ کاهش ۵۰ درصدی قاچاق را به میزان سه میلیارد نخ هدف گذاری کرده ایم که درصورت رسیدن به این هدف در سال ۱۳۹۶ پیش بینی می شود که محصولات دخانی از فهرست اولویت های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارج شود.

وی با اشاره به اینکه مجموع برنامه ها و اقدامات مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در سه سال اخیر موجب افزایش تولید، اشتغال، سرمایه گذاری، ارزش افزوده و به موازات آن کاهش واردات و قاچاق شده است، تاکید کرد: این اقدامات در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده که ضمن تحول اساسی در این صنعت در ابعاد مختلف موجب شفاف سازی در بخش توزیع، تولید و کشت شده است.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به ابعاد مختلف صنعت دخانیات کشور و اطلاعات فراوانی که در درگاه الکترونیکی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: از جمله تعداد واحدهای تولیدی سیگار و تنباکوی معسل و مشخصات آن ها و مناطق کشت توتون و تنباکو در کشور و قوانین و مقررات این صنعت و دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوطه و سایر اطلاعات از علاقه مندان درخواست می کنیم تا به نشانی درگاه مرکز که درگاه وزارت صنعت معدن و تجارت -واحدهای ستادی- دفاتر مستقل- مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور  مراجعه کنند.