۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مرغ چرا گران شد؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۵
کد خبر: 186533
مرغ چرا گران شد؟

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: تولید مرغ گوشتی برای واحدهای تولیدی مقرون به صرفه نیست و همین موضوع سبب شده این واحدها با کاهش عرضه سعی در افزایش قیمت داشته باشند.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ مهدی یوسف خانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص گرانی مرغ در شهر تهران گفت: نوسان قیمتی اخیر که در حدود 100 تومان بوده است، بیشتر به دلیل افزایش تقاضای اول هفته است. اما این نوسان در روزهای بعد هم امکان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تولید مرغ گوشتی در واحدهای تولیدی مقرون به صرفه نیست و همین موضوع زمینه ساز تلاشی از سوی مرغداری ها شده تا برنامه ریزی انجام دهند و در هفته جاری با کاهش عرضه سعی در افزایش قیمت داشته باشند و چنانچه در روزهای آینده نوسانی در قیمت مرغ شکل بگیرد ناشی از این موضوع است. که البته در مقابل این برنامه ریزی کاهش قدرت خرید مردم و به تبع آن کاهش تقاضا می تواند این نیروی محرک افزاینده قیمتی را خنثی کند.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران خاطرنشان کرد: قیمت گذاری مرغ در بازار بر اساس یک منطقی صورت می گیرد و در حال حاضر که قیمت در محدوده 7200 است، تلاش مرغ داری ها براین است که نرخ را به 7500 تومان برسانند. که البته به تجربه ثابت شده است این رقم در بازار ثبات بیشتری دارد و برای مصرف کننده هم قابل قبول به نظر می رسد و به طور حتم تا پایان فروردین قیمت مرغ در محدوده نوسانی فوق قرار خواهد داشت.

یوسف خانی در پاسخ به این سوال که آیا در واحدهای تولیدی مرغ، موردی از بیماری آنفلوآنزا گزارش شده و چنین عواملی باعث گران تر شدن مرغ هستند، تاکید کرد: هیچ کدام از دلایل کاهش جوجه ریزی و بیماری آنفلوآنزا نمی تواند عامل گرانی مرغ باشد و نوسان قیمتی در بازار ناشی از رفتار تولید کننده ها  و مصرف کننده ها است.

وی ادامه داد: در خصوص قیمت بالای تخم مرغ، کاهش عرضه ماه های قبل زمینه ساز ایجاد این شرایط شد که دلیل آن هم معدوم سازی مرغ های واحدهای مشکوک به بیماری آنفلوآنزا بود.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت مرغ را برای امروز -شنبه- در شهر تهران 7250 تومان و قیمت تخم مرغ را در هر کیلو 6200 تومان اعلام کرد.