۰ نفر

انتقاد کرباسیان از تعدد مجوزها و عوارض واردات کالا

۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 185937
انتقاد کرباسیان از تعدد مجوزها و عوارض واردات کالا

رئیس کل گمرک ایران از تعدد و گوناگونی مجوزهای لازم برای صادرات و واردات کالا انتقاد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان با بیان این‌که ما در دنیا چیزی به نام ثبت سفارش نداریم، اظهار کرد: روال واردات در دنیا به این شکل است که واردکننده با توجه به نیاز کشور به محصول مورد نظر میزان واردات را تعیین و اقدام به واردات آن کالا می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که در کشور ایران برای کالاهای مختلف ۲۳ سازمان مجزا باید مجوز صادر کنند و بعضا یک کالا برای واردات باید با چند سازمان مختلف مجوز بگیرد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان این‌که این سازمان‌ها می‌توانند اختیارات خود را به یکدیگر واگذار کنند، تصریح کرد: زیاد بودن تعداد مجوزها هزینه‌های معطلی را بالا می‌برد به‌طوری که هر واردکننده برای دریافت هر مجوز باید مدت زمانی را در سازمانی وقت بگذارد که زمان‌بر بودن این اقدامات ایجاد هزینه می‌کند.

به گفته کرباسیان، اخذ مجوزهای گوناگونی برای واردات کالا علاوه بر تاخیر در زمان ترخیص کالا باعث افزایش قیمت کالای مورد نظر برای مصرف‌کننده می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از دریافت عوارض‌های گوناگون از کالاها برای واردات، گفت: در اکثر کشورهای دنیا برای واردات کالا یک هزینه به عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود، اما این در حالی است که در ایران ما عوارض‌های متعددی از واردکننده می‌گیریم. برای مثال ما هزینه‌ای تحت عنوان سود بازرگانی می‌گیریم که چنین چیزی در دنیا تعریف نشده است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: در حال حاضر ۳۳ نوع عوارض مختلف از کالاها برای ورود به کشور گرفته می‌شود.