۰ نفر

۶۰ میلیون دلار کالا در سال ۹۵ از پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو صادر شد

۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۵۵
کد خبر: 183871
۶۰ میلیون دلار کالا در سال ۹۵ از پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو صادر شد

مدیر گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو گفت: پایانه صادراتی این منطقه به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم با کاهش متوسط زمان صادرات به سه ساعت به کریدور صادراتی تبدیل شده به طوری که در سال 95 از این گمرک به ارزش 60 میلیون دلار صادرات از این پایانه انجام شده است.

اکبر نوبخت روز چهارشنبه افزود: عملیات اجرایی این پایانه پیشرفنه در سال 93 آغاز شد و فاز نخست آن در بهمن سال 94 به بهره برداری رسید و در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفت. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی به ایجاد زیر ساخت های صادراتی در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و ادامه داد: این پایانه به مساحت 16 هزار مترمربع، دارای 2 هزار مترمربع انبار سرپوشیده، 10 هکتار محوطه بتن ریزی شده برای تخلیه بار، چندین باسکول 60 تنی، دارای پیشرفته ترین و استاندارترین ماشین آلات و جرثقیل، ساختمان های اداری، بهداشتی، رفاهی، امکانات تخلیه و بارگیری و با امکان فعالیت 24 ساعته با امکانات نورپردازی شبانه و کادر مجرب فعالیت می کند.

وی با اشاره به مشوق های صادراتی این منطقه اظهار کرد: این سازمان به منظور بستر سازی برای افزایش صادرات علاوه بر ایجاد و آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز اعطای مشوق های لازم برای صادرکنندگان را در دستور کار قرار داده است و بر این اساس با استفاده از منابع داخلی در اختیار، اعم از تخلیه، بارگیری، انبارداری و پارکینگ به صادرکنندگان از پایانه صادراتی 50 درصد تخفیف در هزینه خدمات ارائه می کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر صادرات محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی و پلاستیکی، محصولات میوه و تره بار به کشورهای حوزه دریای سیاه و اروپای شرقی با حفظ کیفیت این محصولات در کمترین زمان از این پایانه انجام می شود. 

مدیر گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو همچنین توسعه راه های ارتباطی این منطقه در دولت تدبیر و امید را با اهمیت خواند و گفت: با توجه به صعب العبور بودن موقعیت جغرافیایی در نقطه صفر مرزی و کافی نبودن 2 مسیر رفت و برگشت برای تردد کامیون ها این سازمان در سال گذشته افزایش مسیر رفت و برگشت دیگر را در داخل محدوده در دستور کار قرار داده است. 

به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است؛ این منطقه در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است. 

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست. 

این منطقه در مجاورت ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140کیلومتر است. 

این سازمان در دولت تدبیر و امید در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، تجارت و بازرگانی، گردشگری، اجتماعی، آموزشی و زیربنایی شاهد دستاوردهای چشمگیری است که از آن جمله می توان به صدور 78 فقره پروانه بهره برداری در بخش صنعت، هشت فقره پروانه اکتشاف معدن، صادرات 244 میلیون دلاری تا شهریورماه امسال، توسعه گردشگری و فعالیت های قرآنی و غیره اشاره کرد.