۰ نفر

افزایش تعرفه واردات کاغذ برای حمایت از تولید

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴
کد خبر: 182776
افزایش تعرفه واردات کاغذ برای حمایت از تولید

پس از آنکه افزایش تعرفه واردات کاغذ در بهمن‌ سال جاری از لیست موارد مورد بررسی در کمیسیون ماده ۱ تعیین تعرفه‌ها خارج شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا به صورت مستقیم در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری خواستار افزایش تعرفه واردات کاغذ شده است؛ مساله‌ای که به عقیده تولیدکنندگان حمایت از تولید داخل تلقی می‌شود.

 ابوالفضل گلپایگانی – رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا –، در مورد نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رییس جمهور مبنی بر افزایش تعرفه واردات کاغذ، اظهار کرد: نامه‌ای که نعمت‌زاده برای افزایش تعرفه واردات کاغذ به معاون اول رییس جمهوری ارائه کرده است به نوعی حمایت از تولید داخل بوده و مساله‌ای نیست که تنها به سال جاری مربوط شود، بلکه موضوع افزایش تعرفه واردات کاغذ چندین و چند سال است که پیگیری شده، اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در پاسخ به این‌که چرا این نامه مستقیم از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رییس جمهوری ارائه شده و به کمیسیون ماده ۱ تعیین تعرفه‌ها ارسال نشده تا در این رابطه سیر قانونی طی نشود، تصریح کرد: چند وقت پیش این موضوع در کمیسیون ماده ۱ مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. این بار وزیر صنعت، معدن و تجارت قبل از این‌که بخواهد موضوع افزایش تعرفه واردات کاغذ را در کمیسیون ماده ۱ پیگیری کند مستقیم به معاون اول رییس جمهوری نامه زده است.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در مورد این‌که کارشناسان معتقدند حمایت این چنینی از تولید داخل که با افزایش مستقیم تعرفه واردات همراه است موجب رانت می‌شود، خاطر نشان کرد: بنده عقیده ندارم که این موضوع موجب رانت می‌شود، اما زمانی که شرایط مطلوب را از خودمان می‌گیریم و به کشور خارجی می‌دهیم باید نگران باشیم.

گلپایگانی همچنین در مورد میزان افزایش تعرفه واردات کاغذ در صورت موافقت دولت و تصویب آن در کمیسیون ماده ۱، اعلام کرد: در صورتی که موافقت دولت و کمیسیون ماده ۱ در مورد افزایش تعرفه واردات کاغذ اخذ شود افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تعرفه واردات این محصول را به همراه خواهیم داشت.

وی با اشاره به این‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت این اختیار را دارد که به صورت مستقیم به دولت نامه زده و پیگیر مسائل مختلف شود، اظهار کرد: طبیعتا این مساله پس از این‌که مورد موافقت معاون اول رییس جمهوری قرار گیرد مجددا به کمیسیون ماده ۱ خواهد رفت.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: چند سالی است که تولیدکنندگان توقع دارند حمایت‌های لازم توسط دولت از آنها صورت گیرد و در حالی که امسال نیز مساله افزایش واردات تعرفه کاغذ در کمیسیون ماده ۱ مطرح شد به نتیجه نرسید تا در نهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت مستقیم نسبت به نتیجه رسیدن این مساله اقدام کند.

اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری خواستار افزایش کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه شده است. این در حالی است که حدود ۴۰ روز قبل درخواست افزایش تعرفه واردات کاغذ تحریر توسط برخی کارخانجات مطرح اما در نهایت از لیست موارد مورد بررسی در کمیسیون ماده ۱ خارج شد.