۰ نفر

باکو: حجم گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان ۷۰درصد افزایش یافته است

۷ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۴۸
کد خبر: 179073
باکو: حجم گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان ۷۰درصد افزایش یافته است

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان روز شنبه در نشست خبری در باکو از نتایج سفر اخیرش به جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت کرد و افزود: در سال گذشته میلادی حجم گردش تجاری دو کشور نزدیک به 70 درصد افزایش یافت.

هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان به سرپرستی شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد این کشور 4 الی 6 اسفند ماه جاری سفر سه روزه ای به ایران داشت. 

شاهین مصطفی اف در این نشست خبری در باره نتایج سفر هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان به ایران گفت: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان اهمیت خاص به روابط با جمهوری اسلامی ایران قایل است. 

وی با اشاره به هفت دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران در سه سال اخیر افزود: در این مدت همچنین نزدیک به یکصد سفر متقابل مقامات دو کشور انجام گرفته و 40 سند همکاری به امضا رسیده است . 

شاهین مصطفی اف همچنین از فعالیت بیش از 530 شرکت ایرانی در حوزه های اقتصادی مختلف جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: تا کنون از سوی ایران نزدیک به دو میلیارد و 700 میلیون دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده است . 

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، ایران را از شرکای مهم بازرگانی برای کشورش عنوان کرد و فعالیت مشترک دو کشور همسایه در راستای اجرای برخی طرح های اقتصادی را موفقیت آمیز خواند و افزود: مرحله نخست تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب به پایان رسیده و در قالب آن خط ریلی 8.3 کیلومتری در آذربایجان و نیز پل ریلی در مرز مشترک دو کشور احداث شده و کارهای ساخت و ساز خط ریلی 1.7 کیلومتری و پایانه باری در خاک ایران ادامه دارد .

وی افزود: در چارچوب تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب همچنین 90 درصد کارهای مربوط به ساخت خط ریلی قزوین - رشت به پایان رسیده و این بخش خط آهن در سال 2017 میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت . 

وزیر اقتصاد آذربایجان خاطر نشان کرد: در سال گذشته میلادی خط انتقال برق 330 کیلو ولتی ایمیشلی – پارس آباد میان دو کشور مورد بهره برداری قرار گرفته، کارخانه مشترک خودروسازی در کوی صنعتی نفتچاالای آذربایجان پایه گذاری شده و در ماه ژنویه سال جاری نیز ساخت کارخانه مشترک داروسازی در منطقه پیر اللهی حومه باکو آغاز شده است . 

وی راه اندازی قطار مسافربری نخجوان – تبریز –تهران – مشهد را یکی از نمونه های بارز همکاری موفقیت آمیز دو کشور در حوزه حمل و نقل عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی شده است، در آینده نزدیک پرواز های مسافربری در مسیر ارومیه – قبله و برعکس تحقق یابد . 

او همچنین اقدامات لازم دولت جمهوری آذربایجان برای به کارگیری تسهیلات روادید برای گردشگران خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس دستور اخیر رییس جمهوری آذربایجان درباره توسعه گردشگری در این کشور شهروندان ایرانی نیز می توانند ظرف سه روز روادید الکترونیکی برای سفر به آذربایجان دریافت کنند . 

مصطفی اف در بخشی از سخنان خود همچنین وجود ظرفیت های خوب برای همکاری میان آذربایجان و استان های همجوار ایران در حوزه های کشاورزی، صنایع غذایی، حمل و نقل و گردشگری را مورد تاکید قرار داد . 

شاهین مصطفی اف گفت: نزدیکی جغرافیایی استان آذربایجان غربی ایران با نخجوان و ترکیه فرصت خوبی برای توسعه همکاری های سه جانبه نخجوان – ایران – ترکیه فراهم می کند . 

وی همچنین طرح سد خدا آفرین و قیز قلعه سی را از طرح های مشترک موفقیت آمیز دو کشور خواند و اجرای این طرح را بیانگر اراده سیاسی الهام علی اف و حسن روحانی روسای جمهوری آذربایجان و ایران و سطح روابط اقتصادی راهبردی دو کشور عنوان کرد.