۰ نفر

کمک ۷ میلیون دلاری ژاپن به گمرک ایران

۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۰
کد خبر: 177029
کمک ۷ میلیون دلاری ژاپن به گمرک ایران

رییس کل گمرک ایران از خرید دستگاه‌های جدید ایکس‌ری برای نصب در گمرکات با کمک مالی ژاپن خبر داد.

مسعود کرباسیان از سرمایه‌گذاری ژاپن در بخش تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته ایکس‌ری خبر داد و افزود: کشور ژاپن در بررسی‌های انجام داده معادل ۷ میلیون دلار به صورت وام بلاعوض به گمرک اختصاص داده تا دستگاه ایکس‌ری خریداری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، وی ادامه داد: خوشبختانه در کنار ایکس‌ری تجهیزات دیگری برای کنترل در گمرکات به کار گرفته شده و جمهوری اسلامی ایران در کل منطقه و حتی کشورهای آسیایی بیشترین دستگاه ایکس‌ری را دارا است؛ زیرا در منطقه‌ای حضور داریم که به دلیل ایجاد امنیت در همسایگی و ضرورت کنترل ترانزیت، این امر ایجاب می‌کند به سمت کنترل و نظارت بیشتر برویم.

کرباسیان با اشاره به اینکه از سگ موادیاب، جی پی اس، آر اف آی دی و مدیریت ریسک در بحث نظارت گمرکات استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون دو دستگاه ایکس‌ری در گمرک شهید رجایی نصب شده و در آینده یک دستگاه ایکس‌ری جدید با سرعت بالای ارزیابی روزانه ۱۲۰۰ کانتینر در روز در این گمرک مهم نصب خواهد شد.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه ایکس‌ری‌های جدید با همکاری بخش خصوصی نصب و راه‌اندازی می‌شود، افزود: خوشبختانه با وزارت دفاع توانستیم توافق‌نامه‌ای امضا کنیم تا با استفاده از امکانات صنایع دفاع، آنها برای گمرک ایران ۵ دستگاه‌ ایکس‌ری بسازند. این دستگاه‌ها به پیشرفته‌ترین تکنولوژی مجهز هستند که در گذشته امکان خرید آن برای ما محدود بود و یا فقط از کشوری خاص به ایران وارد می‌شد، ولی در حال حاضر توانسته‌ایم در داخل کشور این دستگاه‌ها را بسازیم و این برای ما یک افتخار است.

وی ادامه داد: اکنون تفاهم‌نامه میان ما و وزارت دفاع امضا شده و قرارداد آن هم در مرحله نهایی شدن است. این موضوع یک اتفاق ملی است و باعث خرسندی ماست. گمرک ایران نیز از ساخت این دستگاه‌ها توسط وزارت دفاع پشتیبانی خواهد کرد و ما کمک‌های لازم را هم به آنها ارائه خواهیم کرد و افتخاری برای ماست که چنین محصولی را با تولیدکننده داخلی قرارداد بسته شده است.