۰ نفر

صادرات آلمان افزایش یافت

۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۳۶
کد خبر: 176595
صادرات آلمان افزایش یافت

برچسب ساخت آلمان این روزها از اهمیت و اعتبار بسیار زیادی در سراسر جهان برخوردار بوده و دقیقا به همین دلیل اقتصاد این کشور این روزها شاهد رشد چشمگیر صادرات است.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که مازاد تجاری اقتصاد آلمان در سال 2016 میلادی با رسیدن به رقم 270میلیارد دلار رکورد جدیدی را در جهان به ثبت رساند. این رکوردشکنی در شرایطی صورت می گیرد که از زمان ثبت آمار مربوط به مازاد تجاری فاصله میان صادرات و واردات آلمان به بالاترین میزان خود رسیده که این موضوع بیانگر رشد چشمگیر بخش صادرات قدرتمندترین اقتصاد اتحادیه اروپاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، اقتصاد قدرتمند آلمان در شرایطی به رشد خود ادامه می دهد که پیترناوارو، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ و رئیس شورای اقتصادی کاخ سفید از سیاست ها و استراتژی های اقتصادی آلمان به شدت انتقاد کرده بود. آقای ناوارو که بیشتر یک اقتصاددان محسوب می شود تا یک سیاستمدار پیش از این آلمان را متهم کرده بود که با پایین نگه داشتن مصنوعی ارزش یورو در حال ضربه زدن به اقتصاد ایالات متحده است.

در همین راستا به نظر می رسد پس از انتشار گزارش مازاد تجاری آلمان و توسعه صادرات این کشور، آقای ناوارو خواهان بررسی سیاست های اقتصادی آلمان شده و بزرگ ترین اقتصاد اروپا را به پاسخگویی در رابطه با استراتژی های اقتصادی اش وادار کند.

پیتر بوکوار، تحلیلگر ارشد مؤسسه اقتصادی Lindsey Group در رابطه با وضعیت اقتصاد آلمان و انتقادات آمریکایی ها گفت: «پیتر ناوارو به هیچ وجه از نحوه عملکرد اقتصادی آلمان رضایت نداشته و به همین دلیل من منتظر یک توییت جنجالی دیگر از سوی ترامپ هستم.»

در این میان مقامات آلمان حملات لفظی آمریکایی ها را بی پاسخ نگذاشته و به سرعت در مقام دفاع از عملکرد اقتصادی کشورشان برآمدند. در همین چارچوب آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در هفته گذشته و طی گفت وگوی خود با رسانه ها پاسخ اظهارات رئیس شورای اقتصادی کاخ سفید را داده و اظهار داشت: «آلمان تنها کشوری است که همواره بانک مرکزی اروپا را به اتخاذ سیاست اقتصادی مستقل تشویق کرده و از آن خواسته تا سیاستی مشابه بوندس بانک در زمان پیش از تشکیل اتحادیه اروپا در پیش گیرد.»

کارشناسان نیز ضمن رد اتهامات آقای ناوارو اعلام کردند که آلمان کنترل مستقیمی روی یورو نداشته و درحقیقت این بانک مرکزی اروپاست که سیاست های پولی و اقتصادی این اتحادیه را مشخص می کند.

با این حال به نظر نمی رسد که مقامات آمریکایی از چنین اظهارنظرهایی خرسند شوند،چراکه تیم جدید مستقر شده در کاخ سفید از همان روز اول به دنبال اتخاذ و اعمال سیاست های اقتصادی محافظتی برای بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا بوده اند. برای نمونه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از این شرکت خودروسازی آلمانی را به دریافت تعرفه ای 35درصدی از خودروهای صادراتی آلمان به بازار خودروی آمریکا تهدید کرده است.

ینس اسپان، معاون وزیر اقتصاد آلمان ضمن انتقاد از رویکرد اقتصادی دونالد ترامپ و مشاوران اقتصادی وی اظهار داشت که هر دو کشور آلمان و آمریکا از جهانی شدن اقتصاد و درهم تنیده شدن اقتصاد کشورها سود برده اند و بر همین اساس اتهامات مقامات آمریکایی علیه سیاست های اقتصادی آلمان پذیرفته نیست.

آقای اسپان طی یادداشتی که در مجله وال استریت ژورنال منتشر کرد، نوشت: «انتقاد از کشوری که تمامی وظایف اقتصادی خود را در یک بازار رقابتی به خوبی انجام داده بسیار عجیب و ناپسند است، چراکه در حال حاضر هیچ کشوری از آغاز جنگ تجاری با دیگر اقتصادهای جهان سود نخواهد برد.»

باوجود تمامی اظهارات صورت گرفته توسط مقامات آمریکایی و آلمانی این نخستین بار نیست که اقتصاد آلمان به دلیل افزایش قابل توجه مازاد تجاری آن زیر ذره بین کارشناسان و نهادهای مالی بین المللی قرار می گیرد.

بسیاری از اقتصاددان های برجسته از جمله کسانی که در بانک مرکزی اروپا فعالیت می کنند هشدار دادند که هرگونه عدم وجود تعادل در تراز تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تهدیدی جدی برای منطقه یورو محسوب می شود.

در همین راستا منتقدان سیاست های اقتصادی آلمان معتقدند دولت این کشور باید به سرعت میزان دستمزدها را افزایش داده و از این طریق مردم را به خرج کردن درآمدهای شان تشویق کند. این کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش دستمزدها موجب رشد اقتصاد داخلی آلمان شده و همزمان افزایش تقاضا برای کالا سبب رشد میزان واردات آلمان خواهد شد.

طرح این ایده در حالی مطرح می شود که دولت آلمان به شدت با ایده مذکور مخالف بوده و معتقد است که هدف اصلی برلین دستیابی به یک تعادل مناسب در بودجه سالانه این کشور است.

جنیفر مک کیون، اقتصاددان برجسته اروپایی در مؤسسه اقتصادی Capital Economics معتقد است دولت ترامپ ممکن است به دنبال برنامه ای برای کاهش واردات از اروپا باشد و از این طریق به تقویت اقتصاد داخلی آمریکا بپردازد.

وی همچنین ادامه داد: تقویت اقتصاد داخلی آمریکا در مقابل واردات ممکن است در قالب افزایش تعرفه ها محقق شود. همچنین ممکن است مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ وی را متقاعد کنند که برای تقویت اقتصادی آمریکا ارزش دلار را نیز پایین نگه دارد.

رئیس جمهور آمریکا که مواضع اقتصادی جنجالی خود را بارها در رسانه ها مطرح کرده است در حال حاضر تمامی متحدان سیاسی و اقتصادی آمریکا را به دلیل سیاست ها و استراتژی های اقتصادی شان تحت فشار قرار داده است.

ترامپ که تخلفات اقتصادی کشورهایی نظیر چین، ژاپن، آلمان و... را دلیل اصلی تضعیف اقتصاد ملی آمریکا می داند قصد دارد تا با وضع تعرفه های سنگین و کاهش مالیات شرکت های تجاری آمریکایی اقتصاد این کشور را تقویت کرده و از آمار بیکاری بکاهد. اگرچه این موضوع در نهایت ممکن است به تضعیف متحدان این کشور در آسیا و اروپا منجر شود.