۰ نفر

رییس اتحادیه بلور و چینی تهران خبر داد:

افزایش چک‌های برگشتی در صنف بلور و چینی/ بازار ظروف چینی همچنان راکد

۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱
کد خبر: 175783
افزایش چک‌های برگشتی در صنف بلور و چینی/ بازار ظروف چینی همچنان راکد

رییس اتحادیه بلور و چینی تهران گفت: هزینه تولید ظروف چینی در ایران بالاتر از سایر کشورهاست اما هنوز هم در تولید این محصول حرفی برای گفتن داریم.

احمد رحمانی در خصوص وضعیت صنف بلور و چینی تهران در روزهایی که با پایان سال نزدیک می شویم، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در شرایطی هستیم که رکود در بازار چندین سال ادامه داشته است و بازار پایان سال هم از این موضوع تاثیر پذیر است و انتظار رونق چشم گیری در پایان سال نمی توانیم داشته باشیم.

وی افزود: برای ایجاد رونق در بازار محصولاتی مانند تولید ظروف چینی و بلور باید تحرکات در بخش تولید شروع شود. تولید کشور به لحاظ مالی نیاز به محرک دارد. بانک ها و بیمه ها می توانند در ایجاد این رونق نقش موثری داشته باشند.

رحمانی با اشاره به کمبود نقدینگی در بازارها و تمایل فعالان صنف به خرید توسط چک، این طور ادامه داد: در شرایطی فعلی تمایل به خرید با پول نقد در میان بنکداران کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده است که خرید چکی رونق یابد. این در حالی است که به دلیل عدم گردش مالی کامل در فعالیت اعضای این صنف آمار چک های برگشتی به طور چشم گیری افزایش یافته است و این موضوع یک بحران در بازار این صنف ایجاد کرده است.

رییس اتحادیه صنف چینی و بلور با بیان اینکه تاثیر حادثه پلاسکو به لحاظ روانی در فعالیت های سایر صنوف تاثیرگذار بوده است، این طور گفت: در حادثه پلاسکو بخشی از فعالان صنف پوشاک صدمه دیدند اما دامنه اقتصادی این حادثه گسترده تر از فعالان همان ساختمان است و صنف بلور و چینی هم در این خصوص یک تاثیر روانی را احساس می کند.

وی در بخش دیگری از صحبت خود پیرامون نقش بانک ها و بیمه ها در کمک به فعالیت تولیدی صنف بلور و چینی گفت: بهترین راه برای فعال کردن چرخه تولید دادن انگیزه به فعالان آن بخش است. بسیاری از فعالیت های صنفی نیاز به تسهیلاتی دارد که کارمزد و سود آن مطابق با نرخ بهره های جهانی باشد و حداکثر نرخ سود 4 درصد باشد. اما این نرخ در ایران به حدی بالاست که بسیاری از تولید کنندگان توان بازپرداخت سود این تسهیلات را ندارند.

رحمانی دیگر موضوع انگیزه بخش به فعالیت یک واحد تولیدی، تخفیف های مالیاتی و بیمه ای عنوان کرد و تاکید کرد: بسیاری از هزینه های تولید در بخش حقوق دولتی خلاصه می شود در حالی که اگر دولت برای دریافت مالیات خود نقش حمایتی داشته باشد و در بخش بیمه ای هم با افزایش ظرفیت تولیدی یک واحد تخفیف هایی را منظور کند بدون شک نیروی انسانی بیکار به سر کار باز می گردد.

رییس اتحادیه بلور و چینی تهران با اشاره به اینکه ظرفیت تولیدی کشور سه برابر میزان واردات است، اظهار داشت: با وجود گران بودن تولید بلور و چینی در کشور هنوز ظرفیت تولیدات این محصول در کشور بالاست و کیفیت این محصولات در نمایشگاه های جهانی قابل رقابت با نمونه های مشابه کشورهای دیگر است.

وی واردات مدیریت شده در بخش بلور و چینی را یک ضرورت دانست و این طور گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی باید واردات با برنامه ریزی انجام شود. وارات حساب شده به شکوفایی بازار و اصلاح قیمت کمک می کند و باعث می شود که تولید کننده داخلی در فکر بهبود کیفیت تولید خود بیفتد. همچنین جلوی گیری از واردات به انحصار تولید منجر می شود که در این صورت بدون افزایش کیفیت قیمت محصول به شدت رشد می کند.