۰ نفر

ارزش صادرات ایران رشد مثبت داشت

بررسی تجارت ۱۰ ساله ایران و ارمنستان

۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۶
کد خبر: 173117
بررسی تجارت ۱۰ ساله ایران و ارمنستان

بررسی روند تجارت ایران و ارمنستان نشانگر برتری همیشگی صادرات بر واردات و تراز مثبت تجاری برای ایران بوده است.

بررسی روند تجارت ۱۰ ساله ایران و ارمنستان در بازه زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که تا سال ۱۳۸۸ متوسط قیمت صادرات از متوسط قیمت واردات بیشتر بوده و از این سال به بعد دچار روند معکوس شده تا همزمان با کاهش تدریجی صادرات ایران به ارمنستان، قیمت واحد صادرات نیز کاهش یابد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نکته جالب توجه در روند تجارت ایران و ارمنستان، رشد مثبت ارزش صادرات در سال‌های فرد و رشد منفی آن در سال‌های زوج طی ۱۰ سال گذشته به استثنای سال ۱۳۸۵ است.

در سال‌های ابتدایی دوره ۱۰ ساله، با وجود اینکه ارمنستان حجم وارداتش از جهان را افزایش داده اما صادرات ایران به این کشور روندی نزولی طی کرده است که در سال پایانی کاهش واردات از جهان و ایران همزمان شده‌اند.

در مجموع علی‌رغم همسایگی و روابط سیاسی خوب ایران و ارمنستان و عدم تاثیرپذیری قابل توجه صادرات به این کشور، از تحریم‌ها و ... حجم  تجارت فیمابین در سال‌های گذشته قابل توجه نبوده است.

ارزش صادرات در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۶۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۴۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۱۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۴۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۰۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۱۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۰۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۲۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۰۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۱۹ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۰۲ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که ارزش واردات در سال ۱۳۸۴ معادل ۲۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۲۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۳۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۲۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۳۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۴۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۳۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۹ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۳ میلیون دلار بوده است.

همچنین تراز تجاری در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۳۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۲۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۸۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۲۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۷۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۷۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۷۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۹۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۷۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۸۹ میلیون دلار بوده است.

بنابراین رشد تجارت ایران و ارمنستان ۱۳۸۵ برابر ۸- درصد، در سال ۱۳۸۶ برابر ۲۴- درصد، در سال ۱۳۸۷ برابر ۳۰ درصد، در سال ۱۳۸۸ برابر ۳۰- درصد، در سال ۱۳۸۹ برابر ۹- درصد، در سال ۱۳۹۰ برابر ۶- درصد، در سال ۱۳۹۱ برابر ۱۴ درصد، در سال ۱۳۹۲ برابر ۱۳- درصد، در سال ۱۳۹۳ برابر ۱۳ درصد و در سال ۱۳۹۴ برابر ۱۵- درصد بوده است.