۰ نفر

احتمال شکست قیمت مس در سال ۲۰۱۷

۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۳۶
کد خبر: 172364
احتمال شکست قیمت مس در سال ۲۰۱۷

افزایش قیمت مس تا بالاترین میزان خود در 18 ماه اخیر پس از پیروزی دونالدترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ، صنعت تحت فشار مس را که از سال 2011 با مازاد عرضه رو به رو بود، متحول ساخت.

روند صعودی قیمت مس ناشی از تاثیرات برنامه های زیربنایی ترامپ با بودجه 500 میلیارد دلاری و افزایش  تقاضا مس در کشور چین بطور قابل توجهی متعادل شده است.

پس از رشد اندک قیمت از اواخر نوامبر تا هفته گذشته، این بارکسانی که انتظار کاهش قیمت را دارند ، کنترل بازار را در دست گرفتند. در معاملات بعد از ظهر مس برای تحویل ماه مارس با 3 درصد کاهش به قیمت5742 دلار در هر تن در بازار بورس نیویورک معامله شد. این روند کاهش قیمت این بار هم جهت با سقوط ارزش دلار آمریکا بعد از تحلیف ترامپ بود که معمولا در خلاف جهت قیمت کامودیتی ها اعمال می شود.

براساس یک نظرسنجی از 22 بانک سرمایه گذاری و موسسات تحقیقاتی مربوط به کامودیتی ها، تحلیلگران و سرمایه گذاران نسبت به عملکرد آتی این فلز سرخ رنگ در ما یفیه سال خوشبین نیستند. امیدواری‌ها به افزایش بهای مس در بازارهای جهانی بیش از بدبینی‌ها خودنمایی می‌کند و تحلیلگران پیشبینی های قبلی خود مبنی بر رشد قیمت مس تا پایان سال را تغییری نداده اند ؛ اما با این حال تعداد انگشت شماری از آنها قیمت آتی مس رابه طور متوسط تنها در سه ماهه پایانی سال 2017 بالاتر از قیمت فعلی می بینند. علیرغم پیشبینی بهبود قیمت در طول سال 2017، برآورد متوسط برای قیمت به طور متوسط در3 ماهه پایانی سال 2017 تقریبا 9٪ زیرقیمت فعلی است.

مس

مس

تجمیع موارد فوق نشان می‌دهد که متوسط قیمت مس در طول سال 2017  5234 دلار در هر تن می رسد.

در حال حاضر، موسسه یونیکردیت«Unicredit» تنها نهادی است که متوسط قیمت مس در سال 2017 حدود 6100 دلار در هر تن پیش بینی می کند ، درحالیکه چشم انداز بانک جیپی مورگان از قیمت مس کاملا متفاوت است و آن را رو به سقوط به 4700 دلار در هر تن تا پایان سال و بهطور میانگین زیر 5000 دلار در سال 2017 پیش بینی می کند.