۰ نفر

بازار داغ عینک‌های «های کپی» برندها

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۷:۲۴
کد خبر: 168826
بازار داغ عینک‌های «های کپی» برندها

در گذشته به علت گرانی عینک‌های آفتابی اصل با برندهای معتبر، این وسیله به‌صورت محدود و در مغازه‌های لوکس و بالای شهر به فروش می‌رسید و خریداران آنها عمدتا اقشار مرفه جامعه بودند

اما امروز از دستفروشان کنار خیابان گرفته تا مغازه‌های خرازی، ادکلن‌فروشی، دکه‌های کوچک داخل پاساژها و غیره عینک آفتابی تقلبی با رنگ‌های مختلف می‌فروشند. متاسفانه هنوز مردم از معایب استفاده از عینک‌های آفتابی تقلبی بی‌اطلاع هستند و بیشتر افرادی که عینک آفتابی بر چشم می‌گذارند، از نوع تقلبی و درواقع ارزان است اما به‌خاطر  اینکه هزینه زیادی کرده‌اند، خیالشان راحت است و راه ورود آسیب به چشم خود را هموار می‌سازند زیرا نه‌تنها نور آفتاب از شیشه‌های دودی این عینک‌ها راحت عبور می‌کند و بر چشم تاثیر می‌گذارد بلکه سلامت افراد را نیز به خطر می‌اندازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، در این میان تنها افراد محدودی از عینک‌های آفتابی بهره مطلوب می‌برند که به مغازه‌های معتبر مراجعه و نوع اصلی آن را با برندهای شناخته شده به قیمت گزافی خریداری می‌کنند درحالی که اغلب مردم بضاعت مالی برای خریداری آن را ندارند و به همان عینک‌های دودی بی‌فایده اکتفا می‌کنند.

چین بازار عینک ایران را دست گرفته است

حمید ثابت‌قدم، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک

در زمینه عینک تولید داخلی نداریم و و فقط تعداد محدودی از کارخانه‌ها یکسری عینک ایمنی تولید می‌کنند. عینک‌های موجود در بازار از خارج وارد کشور می‌شود و عینک‌های برند بازار از کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه وارد کشور می‌شود اما بخش زیادی از مصرف ما در حوزه عینک از کشور چین صورت می‌گیرد که درواقع برترین و باکیفیت‌ترین محصولات وارد می‌شود. حجم بالای قاچاق در کشور هم درنتیجه تعرفه‌های بالای گمرگی اتفاق افتاده و متاسفانه تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی در کشور به‌صورت غیرمنطقی بالا باشد، سودجویان به‌صورت غیرقانونی و با صرف هزینه‌های سرسام‌آور اقدام به واردات کالاهای قاچاق می‌کنند.

همکاری با گشت‌های مشترک مبارزه با کالای قاچاق و بازرسان اصناف برای برخورد با کالای قاچاق ضرورت دارد. درباره حجم عینک‌های قاچاق در بازار نیز لازم است اشاره شود که مشخص نیست که به چه میزان عینک قاچاق وجود دارد چون بخشی از عینک‌های قاچاق توسط دستفروشان و واحدهای فاقد پروانه کسب به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر، افزایش قیمتی روی کالاهای قدیمی در صنف عینک صورت نگرفته است و این موضوع که ما به علت افزایش قیمت ارز افزایش قیمت را در عینک داشته‌ایم، تکذیب می‌شود. هیچ‌گونه تغییر و تحولی از سوی فروشندگان روی قیمت عینک اعمال نشده است. البته مبنا بر این است که برای کالاهای خریداری شده در زمان افزایش نرخ ارز با توجه به صدور حواله و ترخیص آن از گمرک نرخ‌گذاری انجام شود اما روی کالاهای قدیمی افزایش قیمتی صورت نپذیرفته است.

قیمت 200 هزار تومانی عینک‌های «های کپی»

اهورا لطفی، فروشنده عینک

قیمت عینک در چند سال اخیر برخلاف کالاهای دیگر تغییر چندانی نداشته و با درصد رشد پایین‌تری روبه‌رو بوده است. در حال حاضر بیش از 80 درصد واردات ما از چین است و شرکت‌های بزرگ دنیا به‌دلیل هزینه‌های پایین تولید در چین نمایندگی دارند ولی مواد اولیه آن از خود کشورها تامین می‌شود. البته اکثرا در بازار، «های کپی» مارک‌ها با قیمت‌های پایین‌تر فروخته می‌شود و به‌طور مثال به‌جای یک مارک «ریبن» اورجینال 900 هزار تومانی، «های کپی» آن با قیمت‌هایی تا حدود 200 هزار تومان فروخته می‌شود. این عینک‌ها کاملا برای چشم مضر است چون عینکی که «یو وی» حدنصاب را نداشته باشد، مسلما کاهش بینایی و تا حتی نابینایی را هم در پی دارد.

آنچه از ظواهر امر پیداست، نظارت بهداشتی و بازرسی درست بر عینک‌های آفتابی در بازار اعمال نمی‌شود زیرا نه‌تنها از سوی مسئولان مربوطه اطلاع‌رسانی و آموزشی به شهروندان برای استفاده صحیح از عینک‌ها ارائه نمی‌شود بلکه این وسیله به‌وفور در هر مغازه و دکه و بازاری یافت می‌شود.

هر قدر پول بدهی، همان قدر آش می‌خوری

ندا صبوری، خریدار عینک

بهتر است بگوییم «هر قدر پول بدهی همان قدر آش می‌خوری»؛ در مورد عینک هم همین است. عینک‌های لاکچری واقعا زیبا هستند اما قیمتی که برای آنها درنظر گرفته شده، واقعا با جیب ما جور درنمی‌آید. پس برای خرید به فروشگاه‌هایی مراجعه می‌کنیم که بتوانیم ‌های کپی آنها را داشته باشیم. تقریبا تمام فریم‌هایی که ما می‌خریم، نوع تقلبی مارک‌های گوچی، اوکلی، تامی هیلفیگر، آرمانی، ری بن، دولچه‌اند گابانا و ورساچی است. به‌عنوان مثال یک عینک گوچی خریدم که کپی دقیقی از اصل آن بود. البته مقایسه قیمت این عینک‌ها با اصل آن بسیار چشمگیر بود.

اما آنچه که ما به دنبالش بودیم، این بود که عینک‌ها تا چه اندازه از چشم در برابر پرتوهای خورشید محافظت می‌کند و اینکه آیا این عینک‌ها مشکلاتی برای بینایی به وجود می‌آورد یا خیر؟

وفور عینک‌های آفتابی کپی برندهای خارجی

مونا محقق، اپتومتریست

عینک‌های آفتابی تقلبی و بعضا کپی از مارک‌های معتبر در بازار بسیار زیاد است و مردم نیز اغلب برای اینکه ارزان خرید کنند از این عینک‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین عینک‌های آفتابی که کپی برندهای خارجی هستند و در بازار به‌وفور یافت می‌شوند، با قیمت پایین‌تر و بدون خدمات پس از فروش عرضه می‌شوند. تنها راه تشخیص عینک آفتابی اصلی از کپی، خدمات پس از فروش آن است که شامل شیشه‌های اضافی و برخی لوازم دیگر است و فروشنده به مشتری ارائه می‌دهد.

عینک‌های آفتابی به‌لحاظ نوع عدسی و فرم باید استانداردهای خاص خود را داشته باشند و در غیر اینصورت نه‌تنها باعث پیشگیری از مضرات آفتاب نمی‌شوند، بلکه ضایعات بسیاری را برای چشم فرد نیز به‌دنبال دارند. یک عینک آفتابی مانند عینک طبی باید توسط اپتومتریست (کارشناس بینایی‌سنجی) یا چشم‌پزشک تجویز شود و از طریق یافته‌های علمی باید نوع عدسی، رنگ عدسی و یو وی (اشعه ماوراء‌بنفش) عینک آفتابی برای هر فرد تعیین شود. اکنون وجود جنس‌های تقلبی با استانداردهای پایین از سویی و اقبال عمومی به خرید این عینک‌ها از سوی دیگر، مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه عینک‌های آفتابی به‌شمار می‌روند.