۰ نفر

تجارت با لیر و ریال به نفع اقتصاد ایران و ترکیه است

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱:۵۲
کد خبر: 168800
تجارت با لیر و ریال به نفع اقتصاد ایران و ترکیه است

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت متقابل با لیر و ریال موجب تقویت پول های ملی ایران و ترکیه می شود.

نعمت زاده که روز سه شنبه به دعوت نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه برای گفت و گو در خصوص توسعه مناسبات تجاری و رفع موانع بر سر راه مبادلات تجاری دو کشور به آنکارا سفر کرده بود، افزود: پیشنهاد ترکیه برای تجارت با پول ملی بین دو کشور پیشنهاد خوبی است و می تواند راهکار دیگری به مبادلات بازرگانی دو کشور اضافه شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اخیرا به دنبال بروز نوسان جدی در بازار ارز ترکیه و کاهش ارزش لیر ترک در قبال دلار، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با دعوت از مردم در حمایت از پول ملی گفته بود: کشورهای روسیه، ایران و چین نیز می خواهند با پول ملی مبادلات تجاری داشته باشند و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

نعمت زاده در خصوص مبادلات تجاری با لیر و ریال با یادآوری این که دو طرف توافق اصولی در این زمینه دارند،  گفت: در این زمینه باید راهکاری توسط دو بانک مرکزی ایران و ترکیه بررسی شود و این امر روش خوبی برای توسعه همکاری های است و موجب تقویت ارزش پول دو کشور خواهد شد.

او در خصوص تغییر موازنه تجاری بین ایران و ترکیه به نفع ترکیه بیان کرد: آمار و ارقام نشان می دهد که بدون نفت و گاز، تراز به نفع ترکیه است، اما اگر آمار نفت و گاز را در تجارت لحاظ کنیم، در گذشته همواره تراز تجاری به نفع ایران بوده است.

نعمت زاده اضافه کرد: ترکیه یکی از کشورهایی است که ما روابط اقتصادی و تجاری خوبی داریم و در قالب توافقات روسای جمهوری دو کشور از سه سال گذشته، تحرک تازه ای در مناسبات دو طرف ایجاد شده و قرار است حجم مبادلات تجاری، همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری های متقابل افزایش پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، روابط ایران با ترکیه به عنوان کشور همسایه و برادر را روابط راهبردی توصیف کرد و گفت: دو سال پیش توافقنامه تجارت ترجیحی را با ترکیه امضا کردیم که البته از 10 سال پیش مقدمات آن شروع شد ولی به خاطر تحریم متوقف شده بود که نهایی و اجرایی شد و در این راستا لیست اقلامی را برای تعرفه های ترجیحی در مرحله اول تهیه کردیم و قرار شد به تدریج با تجارب به دست آمده، این اقلام را افزایش بدهیم که ترکیه در مرحله اول حدود 140 مورد تعرفه را کاهش داد و ایران نیز تعرفه 125 قلم کالا را کاهش داد.

نعمت زاده گفت: در مذاکرات چند ماهه اخیر اضافه کردن 60 قلم از هر دو طرف به فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی بررسی شد و در مذاکرات وی با نهاد زبیکچی ارزیابی و مقرر شد که تیم های تجاری دو کشور به زودی و در راستای پیشنهاداتی که در جلسه وی با زیبکچی مطرح شد، لیست را نهایی کرده و برای امضای موافقتنامه ای در این زمینه با حضور مقامات دو کشور آماده کنند.

وی افزود: طرف ترک آمادگی خود را اعلام کرد که کل تعرفه های خود را صفر کند، چون تعرفه های آنها معمولا از 3.5 تا 7.5 درصد بیشتر نیست و ما هم توافق کردیم که به تناسب این تعرفه ها را کاهش دهیم و تقریبا از 10 تا 30 درصد داریم که به طور عمده 20 درصد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان اظهار کرد: ترکیه همزمان عوارضی را روی بعضی کالاهایی که جزو کالاهای تجارت ترجیحی نبود، اعمال می کرد و در واقع برای شش قلم کالا عوارضی را تعیین کرده بود که شامل کالاهایی چون الیاف پلی استر، شیشه جام و ظروف شیشه ای می شد که در مذاکرات توافق شد که هم ترکیه این عوارض را حذف کند و هم ایران که متقابلا برای دو قلم کالای ترک اعمال می کرد، منصرف شود.

نعمت زاده افزود: در گفت و گو با همتای ترکیه ای مطرح شد که در کنار رفع موانع تعرفه ای، باید چند مانع اصلی دیگر یعنی موانع بانکی و حمل و نقل و مرزی را نیز رفع کنیم.

او با تاکید بر لزوم عادی سازی سریع روابط بانکی و توسعه زیر ساخت های مرزی و موانع حمل و نقل دو طرف گفت: طرف ترک با نظر ایران موافقت کرده که کامیون های ایرانی با همان شرایطی را که کامیون های ترک در داخل ترکیه سوخت گیری کرده و شامل مالیات نمی شوند، بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و در مقابل ایران نیز ما به التفاوت سوخت را از کامیون های ترکیه در داخل ایران حذف کند.

نعمت زاده در همین حال گفت: این تصمیم باید در سطح وزرای راه و ترابری و کمیسیون مشترک گرفته شود ولی این اولین بار بود که ترکیه پیشنهاد ایران در این زمینه را می پذیرد و من این موضوع را به همکاران خود در ایران منعکس می کنم تا توافقات انجام شده، نهایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد همکاریهای بانکی ایران و ترکیه نیز اظهار کرد: در نشستی با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ترکیه و روسای چند بانک بزرگ دیگر گفت و گو خواهیم کرد تا این موانع برداشته شده و عادی شود.

وی ادامه داد: به مخاطبان ترکیه ای خود گفته است که یک سال است برجام اجرایی شده ولی تحول عمده ای در روابط بانکی ایران و ترکیه اتفاق نیفتاده است و قبلا هم یک بانک ترکیه در ایران فعالیت داشت و اکنون هم همین بانک فعالیت دارد.

او در پاسخ به این سئوال که در سال 2016 میلادی حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه به هشت میلیارد دلار رسید و این در حالی است که دو کشور هدف 30 میلیارد دلاری را دنبال می کنند و چرا این رقم افزایش نمی یابد؟ گفت: این قابل پیش بینی نیست ولی داریم موانع تعرفه ای را کاهش می دهیم و رسیدن به آن هدف بستگی به تلاشهای بخش خصوصی دو طرف دارد و وظیفه دولت ها هموار کردن مسیر همکاری های تجاری و اقتصادی است.

وی بیان کرد: اقتصاد دو کشور بیش از اینکه رقابتی باشد، مکمل یکدیگر است و کشور ما مزیت هایی در زمینه انرژی، معدن و پتروشیمی دارد و ترکیه نیز به خاطر ارتباطی که با اروپا دارد و در بخشی از زمینه های صنعتی پیشرفت هایی داشته، مزیت هایی دارد و باید با هم کار کرده و از مزیت همدیگر استفاده کنیم و این همکاری ها باید هدف برد ـ برد داشته و دراز مدت باشد و گرنه نمی تواند پایدار باشد.

وی اضافه کرد: من فکر می کنم چون اقتصاد دو کشور مکمل همدیگر است، در زمینه سرمایه گذاری ایران بازار بزرگی است و هم اکنون شماری از شرکت های ترکیه در ایران سرمایه گذاری کرده و فعالیت می کنند.

نعمت زاده بیان کرد: وزیر اقتصاد ترکیه به من گفت که شرکت های ترک مایل هستند در ایران سرمایه گذاری کرده و از طریق ایران به صادرات برای کشورهای منطقه اقدام کنند و این امر مزیت هایی است که در ایران وجود دارد و باید استفاده شود

وی اظهار کرد: ظرفیت همکاری بین دو کشور دو سه برابر حجم کاری فعلی است و روسای جمهوری دو کشور نیز با لحاظ این ظرفیت ها 30 میلیارد دلار را هدف گذاری کرده اند و به نظر من این رقم قابل دسترسی است.