۰ نفر

چالش‌های بازار لوازم خانگی بررسی شد؛

گله تولیدکنندگان از قاچاق و نرخ سود تسهیلات/ سازمان حمایت، تولیدکنندگان را تهدید می‌کند

۱۴ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 168482
گله تولیدکنندگان از قاچاق و نرخ سود تسهیلات/ سازمان حمایت، تولیدکنندگان را تهدید می‌کند

در نشستی با حضور مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت و نمایندگان این بخش، قاچاق و واردات شبه قانونی به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات این بخش مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، در نشستی که با هدف ارائه گزارش عملکرد از آخرین دستاوردها و تبیین مسائل روز حوزه لوازم خانگی برگزار شد، عباس هاشمی، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با اشاره به مشکلات فعلی این صنعت با اشاره به اینکه واردات غیرقانونی و شبه قانونی برای صنعت لوازم خانگی تهدید به شمار می رود، گفت: قاچاق لوازم خانگی به صورت CBU، واحدهای تولیدی غیر اقتصادی، متصل نبودن به بازارهای بین المللی و نداشتن برند داخلی قوی از عمده مشکلات این بخش به شمار می رود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه قیمت تمام شده لوازم خانگی باعث شده از نظر رقابتی وضعیت مناسبی در بازار نداشته باشد، تاکید کرد: حجم بالای واردات کالا به صورت غیر قانونی و محدودیت زیرساخت های کشور برای توسعه صادرات لوازم خانگی شرایط فعالیت را برای این صنعت سخت کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت در تدوین سند راهبردی، نقاط ضعف و قوت صنعت لوازم خانگی را شناسایی و در صدد رفع مشکل برآمده است، ادامه داد: براساس مصوبه دولت و قانون حمایت از مصرف کنندگان وارد کنندگانی امکان واردات کالا دارند که نماینده رسمی در کشور داشته باشند.

هاشمی در ادامه به وجود بازارهای بالقوه برای لوازم خانگی تولیدی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در سال های 87-88 میزان صادرات لوازم خانگی 80 میلیون دلار بود که تا پایان سال 93 به 300 میلیون دلار رسیده است که البته این رقم صادرات ظروف را در بر نمی گیرد.

وی همچنین درباره نامه نعمت زاده به گمرک در خصوص یک برند کره ای با ۳ هزار میلیارد تومان تخلف، خاطرنشان کرد: هیچ گونه درخواست بخششی در این نامه مطرح نشده است اما در فضایی که برای جذب سرمایه گذاری تلاش می کنیم نمی توان فضای تخریب به وجود آورد که عوارضی برای صنعت کشور داشته باشد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در این نامه تقاضای بخشش مطرح نشده بود چرا که اینجا بنگاه خیریه نیست اما شرکت اعتقاد دارد که تخلفی انجام نگرفته و باید این فرآیند در فضایی منطقی مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد:، گمرک به ما پاسخ داد که ما این نامه را رسانه ای نکردیم ضمن اینکه گمرک با بازبینی در این پرونده موافقت کرد.

 

با سود 20 تا 23 درصدی نمی‌توان به توسعه صنعت خوش بین بود

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ادامه این نشست خبری حبیب اله انصاری دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اعلام اینکه با سود 20 تا 23 درصدی نمی توان به توسعه صنعت خوش بین بود، خاطرنشان کرد: واردات بی رویه و تعدد تعرفه ها در کنار نرخ ارز که هر روز با تغییراتی روبرو می‌شود امکان توسعه لوازم خانگی را با مشکلاتی همراه ساخته است.

وی در ادامه  به اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان حمایت در این اطلاعیه تولیدکنندگان لوازم خانگی را تهدید کرده است به گونه ای که به رغم افزایش قیمت مواد اولیه، اخطار داده که اگر تولید کنندگان لوازم خانگی قیمت ها را افزایش دهند لوازم خانگی را از گروه دو به گروه یک انتقال داده و آنها را در رده کالاهای مشمول قیمت گذاری قرار می دهد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ادامه داد: با توجه به رکود حاکم بر این حوزه گرانفروشی در این بخش دیده نمی شود و تولید کنندگان به حداقل سود اقدام به فروش محصولاتشان می کنند .

وی گفت: اطلاعیه سازمان حمایت این سوال را ایجاد می کند که چرا با تولیدکنندگانی که در این شرایط سخت اقدام به فعالیت می کنند چنین برخوردی شده است.

بازار لوازم خانگی راکد نیست

محمد طحان پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز با بیان اینکه به اعتقاد من رکود در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد و روش های فروش تغییر کرده است، اظهار کرد: اینکه فروشندگان در بازار اعلام می کنند بازار راکد است درست نیست، تولید کننده ها از طریق تعاونی های سازمان ها و همچنین از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات می کنند و در واقع روش های فروش تغییر کرده است.