۰ نفر

شافعی: صادرات نیازمند پشتوانه تولید قوی است

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۰:۳۵
کد خبر: 167849
شافعی: صادرات نیازمند پشتوانه تولید قوی است

غلامحسین شافعی روز شنبه در بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز اظهارکرد: باید ابتدا به تولید توجه کنیم و اگر مشکلات تولید را التیام ندهیم نه تنها در بازار رقابتی دنیا نمی توانیم به اهداف خود دست یابیم بلکه از بازار داخلی هم حذف می شویم.

رئیس اتاق ایران با توجه به محدودیت منابع مالی، اولویت بندی در احیای واحدهای مشکل دار را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در بسیاری از بخش های تولیدی مازاد ظرفیت موجب کم تحرکی تولید شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی مشکل تولید داخلی را زیرساختی و ساختاری دانست و گفت: بررسی 21 دوره همایش توسعه صادرات غیرنفتی نشان می دهد مسائل مطرح شده در این همایش ها شبیه هم است.

وی با انتقاد از تکثرگرایی در تولید، گفت: وقتی بهترین واحد تولیدی ما با 40 درصد ظرفیت کار می کند چه نیازی به راه اندازی واحد جدید است.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه 80 درصد منابع ما به بانک ها وابسته است، گفت: این در حالی است که باید بخش مهمی از منابع فعالیت های توسعه ای باید از بازار سرمایه تامین شود.

شافعی با تاکید بر رونق بخشی به بازار سرمایه گفت: در غیر این صورت مشکل ما مرتفع نمی شود.

وی با قدردانی از دولت یازدهم در رفع موانع تولید، برنامه های دولت در زمینه عضویت در اتحادیه های منطقه ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: احیای جاده ابریشم با حضور 65 کشور در واقع تشکیل یک اتاق بازرگانی مشترک است که در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه 2 ماه دیگر اجلاس اوراسیا تشکیل می شود، گفت: با عضویت جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس، چشم انداز تجارت با تعرفه صفر با کشورهای عضو ممکن می شود.

شافعی با بیان اینکه میزان مبادلات درون منطقه ای کشورهای عضو اکو بیشتر از 14 درصد نیست و این کشورها درصدد افزایش این سهم هستند، افزود: سرعت حمل و نقل ریلی ما برای صادرات کالا از بنادر جنوب به کشورهای آسیایی 15 کیلومتر در ساعت است و با این سرعت نمی توان به تجارت جهانی رسید.

رییس اتاق ایران با اعلام اینکه مقدمات لازم برای حضور فعالانه اتاق در بازسازی سوریه انجام شده و بزودی ستاد مرکزی تشکیل می شود، اظهار امیدواری کرد: نخستین ستاد استانی برای این منظور در تبریز شکل بگیرد.

بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی با محوریت حمایت از تولید صادراتی، بنیان اصلی اقتصاد مقاومتی در تبریز برگزار شد.

در این همایش یک روزه از 24 واحد صادراتی برتر استانی و چهار واحد برتر ملی تجلیل شد.

این همایش به همت اتاق بازگانی تبریز و با همکاری استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین دانشگاه تبریز و انجمن اقتصاد دانان کشور شاخه تبریز برگزار شد.