۰ نفر

رییس اتاق ایران:

شکل گیری گسترده صنایع کوچک و متوسط بدون مطالعه و ظرفیت سنجی بوده است

۵ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۴۵
کد خبر: 166648
شکل گیری گسترده صنایع کوچک و متوسط بدون مطالعه و ظرفیت سنجی بوده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران معتقد است: شکل گیری زیاد صنایع کوچک ومتوسط بدون مطالعه و ظرفیت سنجی بوده و باید این موضوع کنترل شده و با توجیه اقتصادی به منظور جلوگیری از تخریب بازار یک محصول صورت گیرد .

غلامحسین شافعی روز یکشنبه در نشست با رییسان تشکل‌های حوزه احداث، نفت، پتروشیمی، معدن و صنعت گفت: استفاده از ظرفیت تشکل ها در چارچوب یک هدف، بسیار مهم است؛ در واقع بی‌توجهی به چنین ظرفیتی، آسیب رساندن به بخش خصوصی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی ضمن انتقاد از وجود مشکلات تکراری و راه‌حل های بی‌نتیجه در طول سالیان گذشته، تصریح کرد: رفتارها و نوع برخوردها با مشکلات در طول این سالها نتوانسته آنطور که باید موثر باشد؛ یکی از دلایل این امر نیز بی توجهی نسبت به سرمنشا مشکلات است و برای رسیدگی به این موضوع باید شیوه لازم درنظر گرفته شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در مورد درخواست رییسان تشکل ها مبنی بر حضور نمایندگان آنها در مجامع و شوراها نیز گفت: اتاق ایران مدتهاست شیوه حضور نمایندگان کمیسیون ها و تشکل ها در مجامع و شوراها تدوین کرده و قرار است از این پس یک نفر از بدنه اتاق همراه این نمایندگان در جلسات حضور پیدا کند تا روند گزارش دهی از جلسات با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

به گفته شافعی، مساله در اختیار داشتن امکانات لازم برای تاثیرگذاری تشکل ها، محدودیت قانونی اجازه فعالیت بیشتر را نمی‌دهد؛ بنابراین تعیین کمیته اصلاح قانون اتاق در هیات رییسه مطرح شده و در دستورکار قرار دارد.

وی دستیابی به صدای واحد از بخش خصوصی به گوش دولت و حاکمیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: تعامل در حل هر مشکلی راهگشاست به شرط آنکه از بدنه اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی، یک صدا شنیده شود.

رییس اتاق ایران با تاکید بر جایگاه و نقش مهم تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی، خاطرنشان ساخت: تشکل‌ها در کنار سایر بخش‌های اتاق ایران قادر به کنش‌گری در اقتصاد هستند.

برخی آمارهای غیر رسمی نشان می دهد سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران 20 درصد است و این سهم نمی‌تواند جذابیتی برای جلب نظر سرمایه‌گذاران به دنبال داشته باشد.

براساس نظر فعالان اقتصادی بخش خصوصی، به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت باید زمینه مطلوب برای مشارکت این بخش را فراهم آورد.