۰ نفر

رقابت قزل‌آلا با تیلاپیای وارداتی

۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۸:۳۸
کد خبر: 165427
رقابت قزل‌آلا با تیلاپیای وارداتی

شب یلدا غیر از آجیل و هندوانه و فال حافظ یک سنت دیگر دارد که محصول آن، هم از دریاهای جنوب کشور تامین می‌شود، هم از دریای خزر و هم از رودخانه‌ها و استخرهای پرورش ماهی.

گرچه گشت‌وگذار در بازار ماهی نشان می‌دهد قزل‌آلای پرورشی بیشترین سهم را در سفره شام شب یلدا دارد ولی این بازار در سال‌های اخیر یک رقیب وارداتی هم به مردم عرضه کرده که اتفاقا به مزاج خیلی‌ها خوش آمده است.  تیلاپیا با وجود حرف و حدیث‌های غیرمستندی که درباره‌‍اش وجود دارد جای پای خودش را در بازار ماهی و سفره مردم باز کرده و امسال هم رقابت تنگاتنگی با قزل‌آلای پرورشی برای تسخیر سفره یلدا دارد. 
 
قیمت ماهی در شب یلدا تغییر نمی‌کند
 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، مردم وقتی برای خرید ماهی به بازار می‌آیند نخستین نکته‌ای که مدنظر دارند سلامتی و بهداشت این کالاست و بعد از آن، به قیمت توجه می‌کنند. ماهی‌های پرمصرفی که در بازار بیشترین تقاضا را به خود جلب می‌کند، عبارتند از: شیرجنوب، کپور، شیر نیزه‌ای، سفید پرورشی (آمور جنوب)، آزاد دزفولی، هامور جنوب، حلوا و صد البته قزل‌آلا و تیلاپیا. به گفته مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی ‌قیمت انواع ماهی در یک ماه اخیر به دلیل کاهش دما و افزایش تقاضا روبه‌افزایش گذاشته ولی این افزایش منطقی بوده و جهش قابل توجهی نداشته است. یوسف‌خانی درباره وضعیت فروش ماهی در بازار شب یلدا  می‌گوید: شب یلدا، بازار ماهی با افزایش تقاضای حدود 30 تا 40 درصدی مواجه می‌شود که از قبل تمهیدات و ذخیره برای تامین افزایش تقاضا انجام شده، بنابراین کمبود و به تبع آن گرانی در بازار ایجاد نمی‌شود. وی با بیان اینکه قیمت انواع ماهی در بازار نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است، قیمت برخی از پرمصرف‌های بازار را به این شرح اعلام کرد: شیرجنوب ۲۳ هزارتومان، کپور ۱۲ هزارتومان، قزل‌آلا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر نیزه‌ای ۱۴ هزارتومان، تیلاپیا ۱۹ هزارتومان و سفید پرورشی (آمور جنوب) ۱۴ هزارتومان است. به گفته یوسف‌خانی نرخ ماهی آزاد دزفولی ۱۰ هزارتومان، هامور جنوب ۱۹ هزارتومان و حلوا سیاه نیز ۲۴ هزارتومان است. 
 
تیلاپیا سهمی از بازار قزل‌آلا را گرفت
 
یکی از فعالان بازار ماهی با بیان اینکه قزل‌آلا بیشترین سهم را در تامین ماهی شب یلدا دارد گفت: قزل‌آلای پرورشی بسته به درشتی آن از کیلویی 13 هزارتومان تا کیلویی 18 هزار تومان در بازار به فروش می‌رود و البته ممکن است در بعضی مناطق شمال شهر تهران قیمت‌ها 20 تا 30 درصد بیشتر از این باشد. قیمت ماهی سالامون هم که جزو ماهی‌های پرتقاضا محسوب می‌شود از کیلویی 20 تا 27 هزارتومان بسته به درشتی ماهی و منطقه‌ای که فروشگاه در آن قرار دارد، متغیر است. حسن اورمی درباره وضعیت فروش ماهی تیلاپیا اینگونه توضیح داد: تیلاپیا به دلیل قیمت پایین و خوش خوراکی، جای خود را خیلی خوب در بازار و در میان کسانی که طعم قزل‌آلا را نمی‌پسندیدند، باز کرد گرچه بعداز مدتی قیمت این ماهی هم با افزایش تقاضا بالا رفت.
 
در حال حاضر قیمت این ماهی از کیلویی 19 هزارتومان تا کیلویی 22 هزارتومان متغیر است و تقریبا به‌ازای هر 4 مشتری که قزل‌آلا می‌خواهد یک نفر تیلاپیا تقاضا می‌کند. به گفته وی، تولید و پرورش قزل‌آلا طی یک دهه اخیر در کشور ما رشد بسیاری داشته و همین امر موجب شده با وجود افزایش جمعیت نیاز چندانی به واردات ماهی نداشته باشیم اما تیلاپیا توانسته سهم بازار قزل‌آلا را کاهش دهد و تولیدکنندگان قزل‌آلا از این موضوع ناراضی هستند.