۰ نفر

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد؛

هماهنگ‌سازی استانداردهای کشورهای اکو برای توسعه تجارت

۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹
کد خبر: 164369
هماهنگ‌سازی استانداردهای کشورهای اکو برای توسعه تجارت

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از هماهنگ سازی استانداردها به منظور توسعه تجارت بین کشورهای عضو و تسهیل تبادل کالا و خدمات مابین آن‌ها از طریق رفع موانع تجاری خبر داد.

نیره پیروزبخت در مراسم افتتاح دبیرخانه مرکزی موسسه منطقه‌ای استانداردسازی، ارزیبی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام) و دبیرخانه نهاد مدیریت فنی ارزیابی انطباق، اظهار کرد: توسعه همکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی اعضای اکو کاملا ضروری بوده و موجب برقراری روابط عمیق‌تر بین آن‌ها می شود. بنابراین نیازمند هم‌افزایی متقال به منظورتوسعه و رفاه اجتماعی در این منطقه و قابلیت‌های رقابتی کشورهای عضو هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه این سازمان بر اساس اهداف جمهوری اسلامی ایران در تعاملات منطقه‌ای و با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و نیز امکانات بالقوه برای همکاری بین این کشورها، ایجاد موسسه منطقه‌ای استاندارد سازی و فعالیت ‌های مرتبط را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه اهمیت استاندارد سازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی در توسعه اقتصاد و تجارت در سراسر دنیا به خوبی شناخته شده است، عنوان کرد: در همین راستا سازمان اکو با توجه به ضرورت هماهنگ‌سازی استانداردها و رویه‌ها در منطقه و با در نظر گرفتن نقش محوی استانداردها در توسعه تجارت بین‌ کشورهای عضو و تسهیل تبادل کالا و خدمات ما بین آن‌ها از طریق رفع موانع تجاری به راه‌اندازی موسسه‌ای در زمینه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی برآمد.

پیروزبخت ادامه داد: با تبادل اطلاعات و تجربیات میان کشورهای عضو اکو و با اجرای برنامه‌ای آموزشی و توسعه فنی و نیز به کارگیری استانداردهای هماهنگ شده و رویه‌های اجرایی یکسان در منطقه اکو موجب شناسایی متقابل  و چند جانبه فعالیت‌های ارزیابی انطباق اعم از آزمون، کالیبراسیون، بازرسی و گواهی کردن محصولات، سیستم‌ها و قابلیت‌های تخصص افراد و پذیرش گواهینامه‌های صادره در این حوزه با توجه به یکسان بودن روشهای تایید صلاحیت این موسسه فراهم می‌شود.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران هفدهمین اجلاس وزیران کشورهای عضو اکو با ایجاد منطقه ریسکام موافقت کرد و شورای برنامه ریزی منطقه مقرر نمود که تصویب نهایی اساسنامه موسسه ریسکام به هجدهمین اجلاس شورای وزیران ارجاع شود. این در حالی است که اساسنامه موسسه منطقه‌ای ریسکام توسط وزرای امور خارجه سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان امضا شده است.

وی با اشاره به کلیه مواردی که تا کنون به سازمان استاندارد محول شده است، اظهار کرد: راه‌اندازی دفتر ریسکام در سازمان ملی استاندارد ایران، طراحی سایت الکترونیکی، ‌ پیگیر تصویب اساسنامه ریسکام و مراجع قانونی و یا ذی‌ربط کشورهای عضو اکو مذاکره با نمایندگان کشورهای عضو جهت تسریع به عضویت یا تصویب اساسنامه و نیز تهیه ساختار تشکیلاتی پیشنهادی دبیرخانه ریسکام از جمله موارد محول شده به این سازمان است