۰ نفر

چین علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد

۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴
کد خبر: 164320
چین علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد

چین برای جلوگیری از فشارهای بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر دامن زدن به مسئله «دامپینگ»، با طرحی شکایتی خواستار توقف این روند توسط سازمان تجارت جهانی شد.

به گزارش «نیوزنو»، چین در تازه ترین اقدام خود در راستای جنگ تجاری با آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد تا آمریکا و اتحادیه اروپا را مجبور کند در رابطه با الگوی قیمت گذاری بر روی کالاهای چینی در بحث مبارزه با «دامپینگ»، از الگوی قیمتی سایر کشورها استفاده نکند.  

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، همچنین وزیر بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرد، چین روند رفع اختلافات به وجود آمده با سازمان تجارت جهانی را در پیش گرفته و خواستار آن است که اعضای آن  «مدل قیاس پذیری یک کشور»  را در بحث قیمت گذاری کنار بگذارند.  

به گفته تحلیل‌گران اقتصادی، این اقدام چین حاکی از اراده این کشور برای تصاحب کامل حقوق ۱۵ ساله چین در سازمان تجارت جهانی از بعد از ارجاع پرونده اختلاف چین با آمریکا به «حکمیت تجارت جهانی» است.

پکن با افزایش نگرانی های سیاسی اروپا و آمریکا درباره تهدید ورود کالاهای چینی به خاک این مناطق و نیز به مخاطره افتادن وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان در مسیر رقابت با رقبای چینی خود در حال تلاش برای حفظ بازار صادرات خود از فولاد تا صفحات خورشیدی است.  

شکایت چین به سازمان تجارت جهانی، درست یک روز بعداز پانزدهمین سالگرد عضویت چین در این نهاد بین المللی و نیز به دنبال اظهارت هفته گذشته مقامات این کشور درباره استفاده از قیمت‌های داخلی در بحث مبارزه با دامپینگ، تنظیم شده است.  

در همین حال سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت، تمامی اعضای سازمان تجارت جهانی باید استفاده از «الگوهای قیمت کشور ثالث» را در بررسی های خود کنار بگذارند، در غیر اینصورت چین از قوانین تجارت جهانی برای احقاق حقوق خود استفاده خواهد کرد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا به طور جدی وارد مبارزه دامپینگ علیه چین شده اند و به کارگیری «مدل های کشور ثالث» از سوی آنها تعمدا موجب افزایش تعرفه بر روی کالاهای وارداتی چین به این مناطق شده و به طور کل اقتصاد چین را هدف قرار داده است.