۰ نفر

چمدان پر سوغاتی تزارها در تهران

۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 164249
چمدان پر سوغاتی تزارها در تهران

روس ها دست پر به سرزمین تزارها بازگشتند. پرونده سفر ٣ روز هیأت بلند پایه ٥٩٠ نفری روس ها به ایران با امضای ٩ تفاهمنامه همکاری در بخش های مختلف بین دو کشور بسته شد .

 از مطالعات میادین نفتی تا تأمین مالی برقی سازی راه آهن گرفته تا نیروگاه سازی و ساخت ماهواره سنجشی ایران و خرید سوپرجت و واگن و هلی کوپتر  از روسیه. حالا قرار است فصل جدیدی در همکاری های اقتصادی دو کشور گشوده شود  و مبادلات دو کشور را از حدود ٢ میلیارد دلار به ١٠ میلیارد دلار افزایش یابد.

افزایش ٨٠ درصد حجم تجاری ایران  و روسیه در سال جاری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ،  در حالی که روسیه همسایه ایران است و  تجارت با آن می‌تواند به سهولت انجام شود، در این سال‌ها به دلیل مشکلات بانکی، حمل و نقل، روادید و تعرفه‌های گمرکی گسترش تجارت ایران و روسیه از مرز دو میلیارد دلار فراتر نرفته است.  آنگونه که کاوه زرگران عضو اتاق بازرگانی می گوید تجارت ایران و با روس ها  در چند سال اخیر روند نزولی به خود گرفته است به طوری که  هیچ گاه صادراتمان از مرز ٣٨٠ میلیون دلار و وارداتمان از ١,٤ میلیارد دلار بیشتر نبوده در حالی که برخی کشورها با روسیه تا سطح ٤٠ میلیارد دلار هم مبادله تجاری دارند.

 اما این عضو اتاق بازرگانی در حالی امیدوار است  که امضای ٩ قرارداد همکاری  و  گسترش روابط  اقتصادی  ایران می تواند  به انجام یک رابطه برد- برد منجر شود  که  وزیر انرژی روسیه دیروز  از افزایش ٨٠ درصدی حجم روابط تجاری دو جانبه ایران و روسیه در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرده است که موافقتنامه حفاظت از سرمایه گذاران در حال نهایی شدن است؛ موافقتنامه ای که  زمینه ساز فعالیت توام با اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران خواهد بود.

اما مشکلات بانکی در حالی یکی از عوامل پایین بودن سطح مبادلات تجاری دو کشور عنوان می شود که محمود واعظی رئیس ایرانی سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از اعلام خبرهای خوش بانکی و تسهیل مبادلات پولی در آینده ای که به گفته او نزدیک است ، خبر داده است. او  در حالیکه از برنامه‌ریزی برای ۱۰ میلیارد دلار روابط تجاری بین ایران و روسیه سخن می گفت، اظهار داشت که با امضای دو سند همکاری بانکی بین دو کشور در روز گذشته، روابط تجاری تهران و مسکو که همیشه از نبود روابط بانکی خوب و سالم رنج می برد، از این پس مشکلی نخواهد داشت.

رابط برد- برد ایران و روسیه

البته زرگران تنها کسی نیست که به تاثیر مثبت همکاری های اقتصادی دو کشور امیدوار است. محمود خاقانی کارشناس بازار نفت در حالیکه شاه بین همکاری های دو کشور را قراردادهای نفتی منعقد شده بین دو کشور می داند ، می گوید : شرکت های نفتی و گازی این کشور با سابقه بیش از نیم قرنی در قلب اروپا از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و قابل رقابت با غول های نفتی  اروپایی و آمریکایی هستند .

او در ادامه توضیحات خود گفت: روسیه بعد از فروپاشی شوروی متوجه شد که تکنولوژی و تجهیزاتش در صنعت نفت در سطح استانداردهای لازم برای قرن ٢١ نبوده و به دلیل افزایش قیمت تمام شده قابل قبول نیست. آن زمان راه چاره را در همکاری  با قالب شرکت های چند ملیتی دید . حالا شرکت های انرژی  این کشور به روز بوده و از قدرت بالایی برخوردار هستند .

خاقانی  با اشاره به وضعیت مناسب ذخایر نفتی و گازی ایران و هزینه پایین استخراج این منابع در ایران در مقایسه با دیگر کشورها ، ادامه می دهد: در شرایطی که امیدواری ها نسبت به بازار نفت و بهبود قیمت ها در سطح دنیا افزایش یافته ، سرمایه گذاری در کشورهایی همچون ایران که توجیه اقتصادی بالایی دارند، از جذابیت بالایی برخوردار است ، ضمن اینکه استفاده از تکنولوژی روز دیگر کشورها هم می تواند سطح برداشت و ضریب بازیافت  از منابع را به خصوص در میادین مشترک افزایش دهد.  بر همین اساس این رابطه منافع دو کشور را تامین خواهد کرد.

بیشترین میادین نفتی ایران را روسیه توسعه می دهد

اما این اظهارات از سوی این کارشناس انرژی در حالی مطرح می شود که به گفته بیژن زنگنه مقام ارشد نفتی کشور، شرکت های روسی که همکاری به سزایی در اجرای طرح کاهش تولید نفت داشته اند، بیشتر میدان های نفتی ایران را برای توسعه و افزایش ضریب بازیافت به خود اختصاص داده اند.

به طوری که بعد از امضای قرارداد همکاری‌با   شرکت «لوک اویل» روسیه برای میدان های «منصوری» و «آب تیمور» و   شرکت «زارا بژنفت» روسیه برای میدان های آبان و پایدار غرب و شرکت «تات نفت» برای توسعه میدان دهلران قصد همکاری ، دیروز هم تفاهمنامه همکاری برای توسعه میدان های چنگوله و چشمه خوش با شرکت روسی «گازپروم» امضا شد.

 هرچند که به گفته  امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل وزیر نفت با نهایی شدن موافقتنامه های امضا شده  با شرکت های روسی در چند ماه گذشته ، تعداد میدان هایی که به  این کشور واگذار شده، افزایش خواهد یافت.

توافق  با روسیه برای فروش روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت با روسیه که هزینه نیمی از آن به صورت خدمات فنی و مهندسی و نیمی از آن به صورت نقدی پرداخت می شود، از دیگر نتایج نشست دیروز نواک و زنگنه بود. اما اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه درحالی دیروز برگزار شد که در حاشیه این نشست مطرح شد درآمد کشورهای نفتی پس از نشست اوپک بالغ بر ٣٠٠ میلیون دلار بوده  که براین اساس کشور روسیه بیش از ١٠٠ میلیون دلار و ایران بیش از ٢٠ میلیون دلار افزایش درآمد نفتی داشته‌اند.

نباید تمام تخم مرغ هایمان را در یک سبد بچینیم

اما مهدی تقوی اقتصاددان حضور روس ها در ایران را از جنبه دیگری مورد بررسی قرار می دهد . او با بیان اینکه نباید تمام تخم مرغ هایمان را در یک سبد بچینیم ،  می گوید: برخی مدام بر طبل همکاری با کشورهای اروپایی می کوبند در حالیکه هیچ عقل سلیمی داشتن همکاری اقتصادی صرفا با تعدادی کشور اروپایی تایید نمی کند . به گفته او،  در حالی برخی از کشورهای غربی نسبت به حضورشان در ایران با تردید تصمیم می گیرند  حضور هر چه بیشتر کشورهای شرقی  همچون روسیه و حتی چین که از تکنولوژی روز هم برخوردار هستند می تواند به تحریک بیشتر سرمایه گذاران خارجی در ایران  منجر شود .

 او با اشاره به ساخت ذوب آهن اصفهان با همکاری روس ها گفت: همسایگی با سرزمین تزارها خود یک مزیت برای مبادله تجاری و صنعتی  بین دو کشور است. بی تردید واردات کالا و تکنولوژی از کشوری همچون کانادا به مراتب برای ایران بسیار گران تمام می‌شود . شاید همین مسأله به همکاری دو کشور در ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان منجر شد.