۰ نفر

عرضه شیرینی از سوی واحدهای بدون مجوز

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۸:۳۴
کد خبر: 162761
عرضه شیرینی از سوی واحدهای بدون مجوز

در شب یلدا، خویشاوندان نزدیک در خانه بزرگ خانواده گرد می‌آیند و در سرمای آغازین زمستان، دور کرسی می‌نشینند و تا نیمه‌شب، شیرینی و شکلات، میوه و آجیل می‌خورند و به فال حافظ گوش می‌سپارند و شاهنامه می‌خوانند.

البته همیشه و طبق روال هر ساله در ایام پرفروش سال از جمله شب یلدا، فعالیت موازی برخی صنوف برای فروش شیرینی و اقلام پرمصرف این روزها رونق می‌گیرد و دستفروشان و افراد غیرمتخصص اقدام به عرضه این خوراکی‌ها می‌کنند.

نگاه 1

هشدار درباره عرضه شیرینی‌های کهنه

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، اخباری که مبنی بر گرانی شیرینی در آستانه شب یلداست، تکذیب می‌شود و باید اعلام کرد که برای شب یلدا هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و همکاران ما با رعایت قیمت‌های مصوب اتحادیه، برای تامین مایحتاج مردم در آستانه شب یلدا آمادگی کامل دارند و با توجه به وفور مواد اولیه شیرینی در کشور در زمان حاضر با هیچ گونه کمبودی مواجه نیستیم. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شیرینی ‌تر ۱۵ هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم شیرینی گل‌محمدی ۱۲ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم شیرینی زبان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و ارزان‌ترین شیرینی مربوط به کیک یزدی است که هر کیلوگرم آن به قیمت ۹ هزار تومان عرضه می‌شود. همین جا لازم است انتقاد و اعتراض از عرضه شیرینی در کف خیابان توسط دستفروشان اعلام شود. متاسفانه دستفروشی در برخی نقاط کشور به اپیدمی تبدیل شده و دستفروشان همزمان با مناسبت‌های مختلف در کشور، به فروش و عرضه محصولات در کف خیابان‌ها اقدام می‌کنند. بر همین اساس و با توجه به فساد‌پذیری بالای شیرینی، به مردم توصیه می‌کنیم از خرید شیرینی از دستفروشان خودداری کنند و شیرینی مورد نیاز خود را تنها از واحدهای دارای پروانه کسب خریداری کنند. درباره عرضه شیرینی‌های کهنه در برخی واحدهای صنفی نیز باید گفته شود که این موضوع درباره واحدهای دارای پروانه کسب صدق نمی‌کند و واحدهای پروانه‌دار با عرضه شیرینی‌های کهنه خودزنی نمی‌کنند. واحدهای دارای پروانه کسب به اندازه کافی شیرینی پخت می‌کنند و به سبب حفظ اعتبار خود در محل به عرضه شیرینی‌های تازه به مشتریان می‌پردازند. درباره اجرای طرح برخورد با کالای قاچاق در واحدهای صنفی تحت نظارت این اتحادیه نیز به تمام همکاران اعلام شده که از خرید اجناس خارجی فاقد اسناد معتبر خودداری کنند. البته لازم به ذکر است که در صنف شیرینی‌فروشان فقط نیم درصد قاچاق داریم که بخش اعظمی از این قاچاق به شکلات‌های خارجی اختصاص دارد که از کشورهای بلژیک، اوکراین و روسیه وارد کشور می‌شود.

نگاه 2

فروش شیرینی خانگی در بقالی‌ها، سوپرمارکت‌ها و توسط دستفروشان

محسن عزت‌اللهی، شیرینی فروش

فروش شیرینی خانگی در بقالی‌ها، سوپرمارکت‌ها و عرضه آن توسط دستفروشان باعث شده است تا رونق کار در شیرینی فروشی‌ها را از تب و تاب بیندازد.

هر سال هر چقدر به شب یلدا، اعیاد خاص و روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، باید بازار شیرینی‌فروش‌ها داغ‌تر شود اما این روزها برخلاف تصور بازار برای ما رونق زیادی ندارد و هر صنفی اقدام به فروش شیرینی می‌کند. یعنی بازار قنادها نه‌ تنها شلوغی ندارد، بلکه از نبود رغبت مردم برای خرید هم باید گلایه کرد. متاسفانه در این ایام عده‌ای برای کسب سود و منفعت بیشتر، شیرینی را در بقالی در کنار میوه و تره‌بار عرضه می‌کنند که این کار به نوعی بازی با سلامتی مردم شده و از طرفی باعث کسادی بازار ما می‌شود. این در حالیست که حتی اگر مواد اولیه گران شود، شیرینی با مواد اولیه و نرخ مصوب عرضه می‌شود. ضرورت دارد چنانچه توزیع شیرینی خانگی در سوپرمارکت‌ها، بقالی‌ها و کنار خیابان‌ها توسط دستفروشان عرضه می‌شود، از طریق اتحادیه و با مجوزهای لازم از اداره بازرسی و بازرسان با این افراد برخورد شد.

نگاه 3

افراد سودجو دست به تولید مواد غذایی تقلبی می‌زنند

فرزاد عباسی، فروشنده شیرینی و شکلات

تا شب یلدا تقریبا دو هفته مانده است و با چرخی در بازار به ویژه بازار شکلات تولید داخل مشاهده می‌کنیم که این صنف خالی‌ترین مغازه‌ها را از لحاظ کالا و مشتری در اختیار دارد. حتی با نزدیک شدن به این شب هم با گشتی در بازار می‌بینیم که بیشتر متقاضیان، همان مردم عادی هستند که برای خرید بسته‌ای پاستیل یا چند عدد شکلات به مغازه‌ها می‌روند و دیگر خبری از خرید عمده مردم نیست و مغازه‌های شکلات فروشی به نسبت اکثر صنف‌ها مغازه‌های خلوت‌تری دارند.

دستفروشی و قاچاق در صنف ما باعث شده بازار رونق خود را از دست بدهد. از سوی دیگر، متاسفانه امروزه بسیاری از افراد سودجو برای منافع خود دست به تولید مواد غذایی تقلبی می‌زنند که شکلات نیز یکی از موادی است که امروزه نوع تقلبی آن در بازار بسیار زیاد شده است.

متاسفانه در کشور ما برخی تولیدکنندگان به جای توجه به کیفیت به دنبال ارزان تمام کردن محصول‌شان به هر قیمتی هستند. در صنعت شکلات، استفاده از کره کاکائو نیازمند هزینه‌های بیشتری برای تولیدکننده است. البته باید به این نکته اشاره شود که با وجود همه مشکلاتی که امروز در تولید این محصول وجود دارد، تولیدکنندگان خوب و باتجربه‌ای هم هستند که کیفیت برای‌شان در درجه اول اهمیت قرار دارد و مشتریان خود را نیز دارند.