۰ نفر

نارضایتی رییس اتحادیه لوازم خانگی از طرح خرید اعتباری کالا

۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۲
کد خبر: 162622
نارضایتی رییس اتحادیه لوازم خانگی از طرح خرید اعتباری کالا

اتحادیه لوازم خانگی از ابتدا با اجرای طرح خرید اعتباری کالا مخالف بود.

محمد طحان پور گفت: نگاه نخست این طرح به حمایت از تولید داخل بود و ایده بسیار خوبی بود تا تولید داخل حرکتی کند زیرا انبارهای کارخانه های تولیدکننده مملوء از کالا بود اما اتحادیه لوازم خانگی از ابتدا با اجرای این طرح مخالف بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رادیو گفتگو، محمد طحان پور فعال اقتصادی در ابتدا در خصوص طرح خرید اعتباری و اهداف آن گفت: هدف طرح، حمایت از تولید داخل بود و با توجه به اینکه لوازم خانگی بیشتر مورد استقبال است، معطوف به این حوزه شد.

وی افزود: نگاه نخست این طرح به حمایت از تولید داخل بود و ایده بسیار خوبی بود تا تولید داخل حرکتی کند زیرا انبارهای کارخانه های تولیدکننده مملوء از کالا بود اما اتحادیه لوازم خانگی از ابتدا با اجرای این طرح مخالف بود.

وی به مکانیزم این طرح اشاره کرد و بیان داشت: اعلام شد بانک ها قرار است وام 12 درصدی بدهند که این جای تعجب داشت، زیرا تاکنون سابقه نداشته بانکی با این سود کم، وام دهد. البته مشخص شد عنوان 12 درصد دارد اما در حقیقت 21 درصد بود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور ادامه داد: مردم با این طرح قرار بود، کالای مورد نیازشان را تامین کنند. تولیدکنندگان باید در درگاه وزارت صنعت و معدن ثبت نام می کردند ولی استقبال زیادی نشد بخصوص اینکه کالاهایی وارد شد که اصلا کیفیت خوبی نداشتند. سه یا چهار بانک برای دریافت وام معرفی شد ولی بانک ها اصلا مراجعه کننده ای نداشتند.

وی درباره مشکلات کار نیز عنوان داشت: قرار بود پول مستقیماً به حساب تولید کننده برود ولی همه تولیدکنندگان در سطح شهرها نمایشگاه نداشتند و تنها کسانی می توانستند موفق باشند که خودشان نمایشگاه داشته باشند و مصرف کننده از نمایشگاه خرید کند. همه فروشنده ها هم که از کارخانه نمی خریدند؛ یک بنک دار در تیراژ بالا می خرد و تخفیف ویژه می گیرد و به قیمت کارخانه به واحدهای صنفی می فروشد. این رکود ادامه داشت تا اینکه اسفند ماه وام را از ده میلیون به شش میلیون کاهش دادند و انتظارها ادامه داشت و تنها یک برند توانست کالا بفروشد و هیچ تولید کننده ای موفق نبود.