۰ نفر

بندر شهید رجایی همچنان در بلاتکلیفی

۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱:۵۵
کد خبر: 162497
بندر شهید رجایی همچنان در بلاتکلیفی

بزرگ‌ترین بندر اقتصادی ایران در حالی تلاش کرده از فضای به وجود آمده پس از اجرایی شدن برجام استفاده کند که هنوز برای شناختن اپراتور خود در فازهای مختلف با یک بلاتکلیفی بزرگ روبه‌روست. نوعی بلاتکلیفی که احتمال دارد تا پایان سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

در دوران اوج‌گیری تحریم‌های اقتصادی اپراتور وقت بندر شهید رجایی یعنی شرکت تایدواتر نیز در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت تا خیلی زود راه رسیدن بسیاری از لاینرهای بین‌المللی به ایران بسته شود.

به گزارش اقتصاد آنلای به نقل از ایسنا، با کنار گذاشتن این شرکت از اپراتوری بندر شهید رجایی دو شرکت ایرانی دیگر به شکل موقت کار خود را به عنوان اپراتورهای این بندر آغاز کرده‌اند تا لااقل بخشی از فشار تحریم‌ها کاهش یابد.

با وجود آنکه چند سال از این تصمیم موقت می‌گذرد، اما همچنان سازمان بنادر تکلیف اپراتور قطعی این بندر مهم را مشخص نکرده است. چند ماه قبل این سازمان بدون اطلاع‌رسانی دقیق اعلام کرد، فرآیند مناقصه برای اپراتورهای ابتدایی بندر شهید رجایی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود این فرآیند در طول چند ماه به نتیجه برسد.

با وجود گذشت زمانی نسبتا طولانی از این اخبار هنوز شرکت‌هایی که در رقابت برای به دست آوردن اپراتوری این بندر باقی‌مانده‌اند مشخص نیستند و البته نقشه راه نیز به‌طور دقیق مشخص نیست؛ تا جایی که حتی وقتی صحبت از احتمال شراکت طرف‌های خارجی مطرح می شود نیز کشور آنها و میزان سرمایه‌گذاری‌شان نامشخص است.

با وجود تداوم این شرایط مدیرعامل سازمان بنادر درباره‌ی تعیین شرکت بهره‌بردار در اپراتور سوم بندر شهید رجایی صحبت کرده و از احتمال نهایی شدن روند آن تا حدود ۹۰ روز آینده سخن گفته است. مساله‌ای که با توجه به بلاتکلیفی چند ساله این بندر مهم هرچند می‌تواند جنبه‌ای مثبت داشته باشد، اما با توجه به نامشخص بودن تکلیف اپراتورهای ابتدایی احتمالا بلاتکلیفی این بندر مهم را برای ماه‌های آینده و حتی سال بعد تمدید خواهد کرد.