۰ نفر

هدف گذاری پنج میلیارد دلاری توسعه مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان

۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۵۳
کد خبر: 162200
هدف گذاری پنج میلیارد دلاری توسعه مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان

عضو مجلس ملی پاکستان گفت: هدف گذاریها در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین ایران و پاکستان تا سطح پنج میلیارد دلار مبنای عمل است.

محمد ایجاز الحق عصر یکشنبه در دیدار با رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شمال و شرق کشور در مشهد افزود: ایران از همسایگان موثر و نیز دارای نقشی مهم در منطقه و عرصه بین الملل است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: روابط مستحکم میان ایران و پاکستان باید در عرصه های مختلف تجاری، اقتصادی و فرهنگی بیش از پیش یابد. سفر هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان به منظور ارتقا سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور به ویژه با خراسان رضوی است. 

عضو مجلس ملی پاکستان گفت: در این چارچوب ظرفیتهای همکاری دو جانبه بررسی می شود که از جمله آنها ترانزیت، انرژی، حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی، تجارت، نمایشگاهی، گردشگری و سرمایه گذاری است. 

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور هم در این دیدار با اشاره به سطح روابط سیاسی دو کشور ایران و پاکستان گفت: با توجه به روابط تنگاتنگی که در حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی، سرمایه گذاری و نیز علایق و عناصر پیوند دهنده مشترک دو ملت و کشور وجود دارد سطح روابط نیازمند توسعه است. 

غلامعباس ارباب خالص افزود: دین، زبان و همسایگی خود از جمله عوامل مهم در توسعه این مناسبات است و برای رسیدن به سطح مطلوب تجارت بین دو کشور برداشتن گامهای اجرایی و عملیاتی جدی از جمله ایجاد دفتر تجاری از سوی دو طرف و برگزاری نمایشگاههای دائمی اقتصادی دوجانبه برای معرفی ظرفیتها و تولیدات ضروری است. 

وی راه اندازی و ساماندهی تورهای گردشگری و زیارتی به منظور آشنایی مردم دو کشور و اجرایی کردن تفاهمنامه منعقده را از دیگر زمینه ها برای توسعه روابط دانست. 

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور همچنین تاکید کرد: 

امنترین، باصرفه ترین و نزدیکترین مسیر خط انتقال انرژی و خط لوله گاز از طریق ایران است. 

* توسعه روابط از ضرورتهای در اولویت است 

نماینده مجلس ملی پاکستان و سرپرست اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان همچنین در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد گفت: تسهیل در توسعه روابط و افزایش سطح روابط تجاری دو کشور با توجه به مجاورت و پیوند فرهنگی و تاریخی از جمله ضرورتها و در اولویت است. 

وی افزود: اتاق مشترک ایران پاکستان با هدف افزایش روابط تجاری دو کشور، در اتاق بازرگانی پاکستان از شش ماه پیش تشکیل شده است. 

محمد ایجاز الحق خواستار تشکیل این اتاق در اتاقهای بازرگانی ایران و نیز مشهد شد و ادامه داد: سفر به مشهد مقدمه ای است تا زمینه بازدیدهای بیشتر بین اعضای اتاقهای بازرگانی دو کشور، تبادل هیاتهای تجاری در سطحی گسترده و حضور بازرگانان دو کشور برای شناسایی ظرفیتها و توانمندیهای دو طرف و تمرکز فعالیتها در این حوزه ها شود. 

وی ادامه داد: بهار سال آینده دو نمایشگاه تخصصی پاکستان در شهرهای تهران و مشهد برگزار می شود لذا خواستار برگزاری نمایشگاههای مشابه در پاکستان هستیم. 

نماینده مجلس ملی پاکستان گفت: ایجاد کریدور تجاری مشترک بین چین و پاکستان باعث گسترش روابط شده و امروز با نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در شمال و شرق هم گفت و گوهایی صورت گرفت تا همزمان با انجام طرح خط انتقال گاز ایران – پاکستان روابط دوجانبه تقویت شود. 

وی افزود: در پاکستان 35 میلیارد دلار برای حوزه انرژی و ساخت سدها و نیروگاه سرمایه گذاری شده و همچنان ظرفیتهای مشترکی برای سرمایه گذاری و مبادلات وجود دارد که امید است بتوانیم با ایجاد ترمینالهای عبوری بیشتری بین دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی گامهای موثرتری برداریم. 

ایجاز الحق ابراز امیدواری کرد اتاقهای بازرگانی دو کشور طی امضای تفاهمنامه مشترکی روابط تجاری و فعالیتهای اقتصادی را تسهیل کنند. 

وی همچنین افزایش شناخت و شناسایی ظرفیتهای دو طرف و معرفی آنها به فعالان اقتصادی را از جمله ضرورتها دانست تا اتکا به بخش بانکی در این حوزه ها کاهش یابد. 

عضو مجلس ملی پاکستان به امضای توافقنامه بین دو کشور در گذشته برای توسعه روابط تجاری اشاره و بیان کرد: امروز سطح مبادلات تجاری دو کشور رقم پایینی است که قابل قبول نیست. 

وی افزود: بیشترین تراز تجاری دو کشور طی سالهای گذشته 1.32 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2008 میلادی به 538 میلیون دلار کاهش یافت و این کاهش در سه سال اخیر بسیار بیشتر است. 

او ادامه داد: امضای توافقنامه تجارت آزاد در دست پیگیری است و تلاش می شود طی سالهای آتی تراز تجاری به چهار تا پنچ میلیارد دلار افزایش یابد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: ارتباط مردم ایران و پاکستان بسیار خوب بوده و همواره میزبان میهمانان پاکستانی بوده ایم و این دوستی پایدار و پاینده است. 

محمدرضا توکلی زاده افزود: تاسیس اتاق مشهد و پاکستان را در اولویت قرار می دهیم و موضوع را از طریق اتاق ایران هم پیگیری می کنیم و امید است شرایط برای توسعه تجارت و روابط دو جانبه تسهیل شود.