۰ نفر

نبود قاطعیت علت وجود کالای قاچاق است

۸ آذر ۱۳۹۵، ۲:۳۷
کد خبر: 161041
نبود قاطعیت علت وجود کالای قاچاق است

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ضعف در تصمیم گیری کلان و نبود عملیات منسجم، قاطع، فراگیر و جدی عامل وجود کالای قاچاق در کشور است.

علیرضا جمشیدی در برنامه «تیتر امشب» افزود: درباره مسئله قاچاق خلأهای قانونی وجود دارد و از این خلأ قانونی سوء استفاده می شود. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، وی گفت: نمونه این خلأهای قانونی، تسهیلات ملوانی، ته لنجی، عرض مسافری، نبودن سیستم های جامع و یکپارچه برای کنترل قاچاق و فساد حاکم در برخی بخش های اداری سازمان های مختلف است. 
جمشیدی افزود: در شش ماهه گذشته نیروی انتظامی 350 باند بزرگ قاچاق را کشف کرد و اخیراً در منطقه شهر ری 28 انبار حدود 100 میلیارد تومان کالای قاچاق را در خود جای داده بود. 
وی گفت: قاچاق سازماندهی شده و فراگیر است و مانند رودخانه ای وارد کشور می شود. 
جمشیدی با بیان اینکه باید ساختار و فرماندهی مقتدر برای مقابله با قاچاق وجود داشته باشد افزود: با این گستردگی و وضعی که در کشور وجود دارد نمی توانیم قاچاق را کنترل کنیم. 
وی گفت: هر چه تسهیلات بیشتری برای وارد کنندگان در نظر گرفته شود میزان قاچاق کالا کاهش می یابد. 
جمشیدی افزود: وارد کننده برای ترخیص 1761 قلم کالا باید از بهداشت و برای 1760 کالا از استاندارد و برای حدود 500 کالا از محیط زیست اجازه بگیرد. 
وی گفت: از تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای طرح ریجستری تلفن همراه حدود 9 ماه می گذرد و با توجه به تأکید معاون اول رئیس جمهور در جلسه نخست این ستاد و دستوری که به مخابرات داده شد که در یک ماه یا حداکثر دو ماه این موضوع عملیاتی شود اما ماههاست در عین آسان بودن کار این طرح عملیاتی نمی شود. 
جمشیدی افزود: این از بی عرضگی امثال من بنده است که این طرح اجرا نشده است. 
وی گفت: حدود 15000 میلیارد تومان از محل قاچاق وسایل صوتی و تصویری و گوشی های همراه حق دولت پرداخت نمی شود. 
رییس سازمان تعزیرات حکومتی از تعدد مجوزهای برای ترخیص کالا افزود: افراد برای ترخیص کالاهایشان در گمرک ها نیاز به اخذ مجوزهای متعدد از دستگاههای مختلف دارند که خود این فرآیندهای دست و پا گیر و خلاء های قانونی موجود زمینه را برای قاچاق کالا فراهم می کند.
جمشیدی افزود: به یکی از داروسازان کشور برای ترخیص دستگاهی که چهارصد میلیون تومان خریداری کرده است در گمرک گفته اند باید مجوزهایی را از چند دستگاه اخذ کنی اما پس از مراحل قانونی و گذشت پنج ماه که وی توانسته مجوزها را بگیرد به وی گفته اند این کالا به عنوان اموال متروکه است و باید بابت آن پول بپردازید تا کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.
رییس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به یک پرونده دیگر برای ترخیص کالا گفت: فردی برای اصلاح نژاد و تکثیر دام باید از چهار دستگاه مختلف مجوز بگیرد اما همه این دستگاهها با گرفتن مبلغی وی را به یک آزمایشگاه فرستاده اند که افزون بر هزینه زمان ترخیص را نیز افزایش می دهد.
جمشیدی افزود: آیا واقعا تسهیلات بنادر به راحتی پرداخت می شود؟ آیا گمرک خوب عمل می کند؟ اگر خوب عمل می کردند دیگر شاهد قاچاق کالا در کشور نبودیم البته سودا گران هم بی کار ننشسته اند و از شرایط موجود سوء استفاده می کنند، ما مقصریم؛ زیرا گاه انقدر شرایط را سخت می کنیم که فرد مجبور می شود تا به سمت قاچاق کالا برود، ما مقصریم.
جمشیدی افزود: ما مقصریم، به جرات می توانم ادعا کنم که همه بخشها در مبارزه با قاچاق مقصرند چراکه نتوانسته اند نظرات رهبر انقلاب را تامین کنند؛ گاه ما خودمان جلوی طرح را گرفته ایم و در اجرای راه دست انداز ایجاد کرده ایم.
وی گفت : مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خوبی در بحث قاچاق کالا وارد شده است.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود : باید کوتاهی هر سازمانی مشخص شود تا فرد خاطی عزل شود زیرا وقت همه را گرفته است.
وی با بیان اینکه به گفته یکی از اقتصاد دان ها ده میلیون فقیر در کشور وجود دارد گفت : اینکه ما در کشور شاهد فقر هستیم نشان دهنده بی عرضگی مسئولان است و ما همه مقصریم.
جمشیدی افزود : برخورد با انبارهای کالای قاچاق را آغاز کرده ایم اما تا زمانی که جلوی مبادی ورودی گرفته نشود عملا این طرح نمی تواند موفق باشد. 
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت : باید فرهنگ سازی شود که مردم فقط اجناسی بخرند که به شکل رسمی وارد کشور شده است و اجناس قاچاق خریداری نکنند.
وی اضافه کرد : ما با اصناف برخورد نمی کنیم، آیا اتاق اصناف خوب عمل کرده، آیا در بازار اجناس قاچاق نیست؟ تازمانی که کالای قاچاق در کشور وجود دارد به معنی ناموفق بودن عملکرد ماست. من معتقدم که در این مبارزه باید اصناف ورود کنند، اینکه کالای قاچاق به آسانی وارد می شود، به آسانی به فروش می رسد درست نیست.
جمشیدی افزود: تسهیلات بانکی باید در اختیار تولیدکننده باشد اما آیا این تسهیلات به درستی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است؟ 
وی گفت : افراد متعددی هستند که میلیاردها تومان وام گرفته و برج سازی کرده اند و تازه مالیات هم نمی دهند و اتفاقا از تسهیلات ویژه ای هم برخوردار می شوند اما تولید کننده ای که باید پول کارگر بدهد با موانع زیادی روبرو است؛ آیا این درست است؟
جمشیدی افزود : بررسی فرار مالیاتی از وظایف ما نیست، اما این فرار مالیاتی در کشور جاری است، دانه درشتها مالیات نمی دهند اما کارگران و کارمندان که قشر ضعیف جامعه هستند مالیات می پردازد، این نشان دهنده نظام غیر هوشمند مالیاتی در کشور است.
وی اضافه کرد : مدیریتهای انتصابی و آشنا محوری فساد آورده است .
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت : مبارزه با قاچاق مقطعی است و پس از مدت کوتاهی همه چیز فراموش می شود، شفافیت به این معناست که مدیران هر دستوری که می دهند رسانه ای شود و عملکرد آنها کاملا شفاف باشد، در حقیقت مردم ناظر بر عملکرد مدیران دولتی باشند.
جمشیدی گفت : چه اشکالی دارد که فیش حقوقی مدیران رسانه ای شود؟ این کار سختی نیست، بهترین و گران ترین خریدها در اداره ها صورت می گیرد، گران ترین مبلمان، گرانترین میزها و غیره همه در ادارات صورت می گیرند، واقعا مسئولان خرید ادارات دولتی چه کسانی هستند؟
وی افزود : بزرگترین خریداران کشور بخش دولتی هستند که اگر رسانه ای شود همه مردم در جریان آن قرار می گیرند، وضع قواعد خاص برای مسئولان موضوعی است که در همه کشورها وجود دارد، به عنوان مثال اعطای هدیه به مدیران ، این مسئله قانون است و نباید یک مدیر حتی از خانواده خود هدیه های گران قیمت دریافت کند.
جمشیدی گفت : در کشور ما قوانین هست اما اجرای آن ضعیف است، مدیران عالی رتبه نباید با هزینه های دولتی به خارج سفر کنند، ما در قانون شفافیت داریم اما آن را عملیاتی نکرده ایم و نمی کنیم.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود : دریافتهای مدیران باید در سایتها منتشر شود، فهرست خریدهای دولتی رسانه ای شود، تامین مالی مبارزات انتخابی باید شفاف سازی شود و این رسانه ها باید مو را از ماست بیرون بکشند.
وی گفت : امروز مردم باید ما را بازرسی کنند، مشارکت مردم می تواند ریشه های فساد را کاهش دهد، قانون گرایی مسئولان نیز مهم است زیرا زمانی که مردم ببینند مسئولان قانون را اجرا می کنند قطعا قانون مند می شوند.