۰ نفر

خسارت میلیاردی سرما به باغات شمال

۶ آذر ۱۳۹۵، ۵:۲۱
کد خبر: 160592
خسارت میلیاردی سرما به باغات شمال

هنوز چند روز از انتشار خبر نگرانی باغداران شمالی درباره مازاد تولید مرکبات و احتمال سقوط قیمت‌ها و متضرر شدن آنها نگذشته بود که بحران بزرگ‌تری روی محصول آنها سایه انداخت.

 بارش چند روز اخیر برف، افت شدید دما و سرمای بی‌سابقه پاییزی باغداران شمالی را مجبور کرده است که شب‌ها در باغات خود آتش روشن کنند تا بلکه از سرمازدگی محصولات جلوگیری کنند ولی این راهکار چندان مفید فایده نبوده و بسیاری از آنها درسرمای 5 درجه زیر صفر و زیر بارش برف مجبور به چیدن مرکبات خود شدند، در حالی که به‌طور طبیعی تا زمان برداشت دو تا سه هفته دیگر باقی مانده است.

تولید مرکبات از پیش‌بینی‌ها کمتر خواهد بود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، با وجود برخی اظهارنظرها درباره میزان خسارات وارد شده به باغات مرکبات در استان مازندران، اما به گفته مسئولان مربوطه هنوز برآوردی در این زمینه انجام نشده و طی روزهای آینده این مساله مشخص خواهد شد؛ آنها تاکید دارند که میزان این خسارت کم نیست. مدتی قبل مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بودند که امسال بالغ‌بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید شود که بخش عمده آن نیز در مازندران است. اما با توجه به بارندگی‌های اخیر و سرمازدگی محصولات روی درختان، به نظر می‌‌سد که میزان تولید از پیش‌بینی‌های انجام شده کمتر خواهد بود و طی روزهای آینده این مساله به‌طور دقیق مشخص می‌شود.

خسارت وارد شده به باغداران کم نخواهد بود

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر برای نتیجه‌گیری در این زمینه که بارش‌های اخیر و سرمازدگی تا چه اندازه به باغات مرکبات مازندران خسارت وارد کرده، زود است، اظهارداشت: این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده است و برای برآورد خسارات آن باید اندکی صبر کنیم. مجتبی شادلو با اشاره به اینکه ادامه‌دار بودن یا نبودن سرما، وضعیت را متفاوت می‌کند، ادامه داد: در مجموع قطعا خسارت خواهیم داشت اما درصد آن فعلا مشخص نیست. وی اضافه کرد: هواشناسی نوید داده که روز شنبه شرایط جوی بهتر خواهد شد؛ این سرما بسیار ناگهانی بود ضمن اینکه هنوز زمان برداشت معمول پرتقال فرا نرسیده و حتی حدود ۵۰ درصد نارنگی‌ها نیز روی درخت‌هاست. شادلو با بیان اینکه در مجموع خسارت وارد شده کم نخواهد بود، گفت: از آنجایی که امسال درختان پربار هستند و بار آنها متراکم است، امیدواریم سرما بر حاشیه‌های آنها تاثیرگذار باشد و درون‌شان در امان بماند. در همین زمینه معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه عمده تولید مرکبات در مازندران انجام می‌شود، اظهارداشت: هنوز میزان خسارات سرمازدگی به باغات مرکبات در این استان برآورد نشده است. محمدعلی طهماسبی با اشاره به اینکه بارش برف به‌صورت اندک در ساری ادامه دارد، افزود: برای مشخص شدن میزان خسارت سرما به باغات باید اندکی صبر کرد و اینکه میزان خسارت زیاد است یا نه؛ هنوز مشخص نیست.

نیمی از محصول باغات مازندران روی درخت یخ زده است

یک باغدار مازندرانی نیز حجم خسارت به محصول باغداران را بسیار زیاد و بالغ بر میلیاردها تومان عنوان کرد و گفت: بیش از 60 درصد پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی باغات مازندران هنوز روی درخت بود که این سرما همه ما را غافلگیر کرد. مشاهدات ما نشان می‌دهد طی 3 شب اخیر نصف بیشتر این محصولات دچار یخ‌زدگی شده است و محصول یخ زده هم بعد از اینکه یخ آن آب شد به سرعت فاسد و شل می‌شود و دیگر قابل مصرف نیست. عباس محسنی با بیان اینکه تولید امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشت و دغدغه ما پیش از این تمهیدات وزارت کشاورزی برای صادرات مازاد تولید بود، افزود: اکنون دغدغه ما چگونگی جبران خسارت هنگفتی است که به باغات و محصول ما وارد شده و این خسارت هم تا زمانی که هوا بهتر شود، قابل تخمین نیست.