۰ نفر

رییس اتاق اصناف ایران خبر داد:

نصب صندوق‌های فروشگاهی پس از تصویب آیین‌نامه از سوی هیات وزیران

۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۹
کد خبر: 160502
نصب صندوق‌های فروشگاهی پس از تصویب آیین‌نامه از سوی هیات وزیران

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: نصب صندوق های فروشگاهی در واحدهای صنفی تعیین شده به بعد از زمان تصویب آیین نامه از سوی هیات وزیران موکول شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی فاضلی در دیدار سیدکامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به توافقات امسالِ اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم افزایش مالیات اصناف،گفت: بخش اعظمی از مشکلات اصناف به ویژه در استان تهران در پی توافق حاصله سازمان امور مالیاتی با اتاق اصناف ایران حل و فصل شد اما چند چالش دیگر باقی است که امیدواریم با توافقی دیگر، خاتمه یابد.

** اصناف تا زمان ابلاغ آیین نامه اجرایی نصب صندوق فروشگاهی اقدامی نخواهند کرد

وی موضوعِ نصبِ صندوق مکانیزه فروشگاهی در واحدهای صنفی را مطابق برنامه پنجم توسعه و قانون نظام جامع مالیاتی مورد اشاره قرار داد و در انتقاد به اظهارات برخی که اصناف را به قانون گریزی و نبود شفافیت مالی متهم می کنند، تصریح کرد: ما قانون را اجرا می کنیم اما تا زمانیکه آیین نامه ی نصب صندوق های مکانیزه فروشگاهی توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ نشود، اصناف در این حوزه هیچ اقدامی نخواهند کرد و هیچ گونه کار عملیاتی نیز در حوزه صندوق مکانیزه فروش انجام نمی دهند.

وی در عین حال این نکته را مورد تاکید قرار داد که هرگونه اظهارنظری از ناحیه اشخاص دیگر پیرامون صندوق مکانیزه فروش اصناف موضوعیت ندارد و تنها اظهار نظر اتاق اصناف ایران در موضوع صندوق مکانیزه فروش دارای اعتبار است.

**گردش مالی 15 هزار میلیاردی صندوق فروشگاهی

رئیس اتاق اصناف ایران در عین حال متذکر شد: در صورت آنکه برای نصب صندوق مکانیزه فروشگاهی در 29 رسته صنفی به توافق برسیم، نیازمند 500 هزار دستگاه صندوق هستیم اما برخی به اشتباه سه میلیون صندوق را در پیش بینی های خود لحاظ می کنند.

وی به اعلامِ آمادگی نظام بانکی کشور و همچنین 27 شرکت خصوصی برای تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش اشاره کرد و گفت:گردش مالی 15 هزار میلیاردی صندوق های مکانیزه فروش، مشامِ برخی را تیز کرد و آنچنان از هول حلیم در دیگ انداخت که برای انعقاد به سراغ شرکت های چینی، ژاپنی و تایوانی رفتند.

وی ادامه داد: در سال 94 یک شرکت با وعده ی تامینِ رایگان صندوق مکانیزه فروش از محلِ تولید داخلی به سراغ ما آمد و ما به این شرکت ماموریت دادیم که ظرف چهار ماه صندوق های مکانیزه فروش را برای اصناف تامین کند که بعد از چند ماه این شرکت بنا به دلایلی از عهده ی تعهدات در زمان مربوطه برنیامد و ماموریت شرکت در بهمن ماه سال 94 تمام شد.

وی خواستارِ پیگیری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برای ابلاغِ آیین نامه نصب صندوق مکانیزه فروش اصناف شد و در عین حال تاکید کرد: تا کنون در بحث صندوق های مکانیزه فروشگاهی اقدامی صورت نگرفته است و اتاق اصناف ایران پس از ابلاغ آیین نامه و همفکری و هماهنگی با سازمان امور مالیاتی اجرای صندوق مکانیزه فروش را به مناقصه خواهد گذاشت.

**تولیدِ داخلی صندوقِ فروشگاهی فقط 15 درصد از نیاز ما را تامین می کند

فاضلی سیاستِ و اولویت اتاق اصناف ایران را در استفاده از تولیدات داخلی به منظور نصب صندوق مکانیزه فروش مورد تاکید قرار داد و ضمن اشاره به شناسایی دقیق تولیدکنندگان داخلیِ صندوقِ فروش از سوی اتاق اصناف ایران، متذکر شد: سیاست ما این است که از منابع و تولیدات داخلی در موضوع صندوق های فروش استفاده کنیم اما متاسفانه در حال حاضر بررسی های ما نشان می هد که تولیدات داخلی کفایت نمی کند و امکانات داخلی ما تنها جوابگوی 15 درصد نیاز موجود است و به 85 درصد از منابع خارجی نیازمندیم.

**مالیات ارزش افزوده از ایستگاه های متعدد دریافت نشود

وی در ادامه به اخذ مالیات بر ارزش افزوده مضاعف و تکراری واکنش نشان داد و از رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخواست کرد که در موضوع مالیات بر ارزش افزوده با ابلاغ آیین نامه مربوطه تدبیری صورت گیرد که به منظور برقراری عدالت مالیاتی و ضمن قطع دست افراد خاطی، این مالیات از ایستگاه های متعدد دریافت نشود.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر توانمندسازی و تقویت بنگاه های تولیدیِ آسیب دیده و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی تقویت 650 هزار بنگاه تولیدی و 800 هزار بنگاه صنفی ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی است.در همین راستا ضرورت در این است که به سمت تدوین برنامه هایی برای تقویت نظام آموزشی در بنگاه های تولیدی و خدمات فنی و مهندسی با هدف مشوق های مالیاتی حرکت کنیم.

وی ضمن اشاره به این مطلب که در استان تهران 600 هزار بنگاه صنفی وجود دارد به طوری که می توان گفت به ازای هر چهار خانوار تهرانی، یک بنگاه صنفی موجود است، گفت: متاسفانه بخش اعظمی از بنگاه های صنفی، بدون پروانه کسب در حال فعالیت هستند و دولت تاکنون به واسطه واهمه از رشد نرخ بیکاری و نبود اشتغال، موفق نشده که بند ب ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه را اجرایی کند.

**صدور یک میلیون برگ قطعی مالیات در دست مردم

در این دیدار سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز اتاق اصناف ایران را مجموعه ای خوشنام در همراهی و هماهنگی با دولت و همچنین شفافیت و سلامت در انجام فعالیت های اقتصادی عنوان کرد و افزود: بنای سازمان امور مالیاتی کشور در تعامل و همکاری با بخش های غیردولتی است و وظایف خود را در وصول مالیات با اطمینان و اعتماد به مردم و بنگاه های اقتصادی به انجام می رساند و مردم نیز در جواب به این اعتماد، عکس العمل مثبت از خود نشان دادند.

وی در ادامه به توافق فیمابین سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف ایران مبنی بر عدم افزایش مالیات اصناف اشاره کرد و ضمن تقدیر و تشکر از اصناف کشور در جهت تحقق شعارهای دولت، از صدور یک میلیون برگ قطعی در دست مردم در پایان مهر ماه سال جاری خبر داد و در عین حال صدور این میزان برگ قطعی مالیات را در طول فعالیت سازمان امور مالیاتی کشور بی سابقه عنوان کرد.

*رضایت رئیس جمهور از نتایج توافق مالیاتی با اصناف

وی همچنین ضمن اعلام آنکه رئیس جمهور و دولت از نتایج توافق مالیاتی با اصناف رضایت دارند، خاطر نشان کرد: هم اکنون آمادگی داریم که در جهت تحقق و تامین منافع دولت و اصناف، توافقات ما با اصناف میدان وسیع تری به خود بگیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: ما در جریان وصول مالیات حتی به دنبال دریافت یک ریال اضافه تر از مردم نبودیم چون ماهیت کار ما در سازمان امور مالیاتی بر عدالت استوار است.

وی در مورد اجرای صندوق مکانیزه فروش در واحدهای صنفی نیز این نکته را متذکر شد: در موضوع اجرای صندوق های فروش در اصناف علاوه بر آیین نامه، قانون نظام جامع مالیاتی نیز پیش روی ما است که هم اینک این لایحه در کمیسیون اقتصادی مورد تصویب قرار گرفته و محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی نیز قول دادند که جزئیات این لایحه را در کمیسیون مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار دهند.

**در موضوع صندوق مکانیزه فروش نباید عجولانه تصمیم گیری شود

تقوی نژاد با بیان اینکه در موضوع صندوق های مکانیزه فروش نباید عجولانه تصمیم گیری شود، تاکید کرد: واقعیت آن است که قانون نظام جامع مالیاتی به نفع اصناف است و باید این قانون محور کار ما قرار گیرد و استانداردهای سخت افزاری و نرم افزاری مالیاتی نوشته شود.

**به دنبال ایجاد حافظه مالیاتی هستیم نه دستگاه و صندوق

وی ادامه داد: ما در سازمان امور مالیاتی کشور به دنبال ایجاد و تقویت حافظه مالیاتی هستیم نه اینکه عجولانه به دنبال سخت افزار و انجام کارهای بیهوده و هدر رفت منابع باشیم بنابراین در موضوع صندوق مکانیزه فروش نیز به دنبال دستگاه و صندوق نیستیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین ضمن بیان اینکه در سال آینده قطعا ماده 97 ملاک عمل ما در سازمان امور مالیاتی خواهد بود، خواستار تشکیل کمیته ای مشترک متشکل از نمایندگان اصناف و سازمان امور مالیاتی به منظور ارائه دیدگاه های ت اصناف و تعیین چارچوب هایی برای اجرای قانون و همچنین تقویت اشتغال و بنگاه های اقتصادی شد و گفت: سازمان امور مالیاتی در کنار اتاق اصناف ایران خواهد بود و در جهت کاستن از آسیب های موجود در موضوع مالیات علی الراس نیز تلاش خواهد کرد.