۰ نفر

افزایش ۴۰ درصدی کشف کالای قاچاق

۵ آذر ۱۳۹۵، ۰:۳۶
کد خبر: 160441
افزایش ۴۰ درصدی کشف کالای قاچاق

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: در هفت ماهه نخست امسال کشفیات کالاهای قاچاق 40 درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.

قاسم خورشیدی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه تا سال 92 قاچاق کالاها روند افزایشی داشت، افزود: از این سال با برنامه ریزی دقیق در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئله اقتصادی دیده شد زیرا پیش از آن به قاچاق کالاها از دید امنیتی و پلیسی نگاه می شد. وی گفت: فرایند و رویه های گمرکی در کشور الکترونیکی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، خورشیدی افزود: در دو سال اجرای برنامه های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 93 و 94 حجم قاچاق کالا به کشور 40 درصد معادل 10 میلیارد دلار کاهش یافته است.
وی گفت: در حوزه فراورده های نفتی وارد کننده بودیم اما اکنون روزانه 30 میلیون لیتر ظرفیت صادرات این فراورده ها وجود دارد که این در نتیجة مقابله با قاچاق و مدیریت مصرف بوده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: اکنون روزانه کمتر از 180 میلیون لیتر سوخت مایع، یارانه ای در کشور توزیع می شود در حالی که در سال 92 میانگین توزیع روزانه این سوخت 247 میلیون لیتر بود.
خورشیدی با بیان اینکه توزیع سوخت مایع یارانه ای در کشور حدود 70 میلیون لیتر کاهش یافته است گفت: در گذشته مقداری از این سوخت تبدیل به قاچاق و از کشور خارج می شد.
وی افزود: یارانه ای که دولت در سال 92 بابت سوخت پرداخت می کرد 110 هزار میلیارد تومان بود اما در سال 94 این رقم به 55 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
خورشیدی گفت: البته بخشی از این کاهش به علت کاهش قیمت جهانی نفت است.
وی افزود: امسال به علت برنامه های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 40 درصد تقاضا برای تولید پوشاک داخلی و 60 درصد واردات قانونی این کالاها افزایش یافته است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون تشخیص داد با روند جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیازی به تحقیق و تفحص در این زمینه وجود ندارد.
خورشیدی افزود: در سال 91 تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد و بر اساس آن، قانون جدید مبارزه با این پدیده تهیه و تصویب شد.
وی گفت: این قانون هنوز در مرحلة اجراست و باید به مجریان فرصت داده می شد که ظرفیت برای آسیب شناسی مجدد ایجاد و تحقیق و تفحص در شرایط بهتری انجام شود.
خورشیدی افزود: البته تحقیق و تفحص برای دستگاه های گوناگون فرصت دفاع از عملکردهای خود را ایجاد می کند.
وی گفت: نگرانی وجود دارد که تحقیق و تفحص مجلس، روند خوب مبارزه با قاچاق کالا و ارز را کند کند. 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: تا زمانی که قاچاق به صرفه است نمی توان حدود 9 هزار کیلومتر مرز کشور را به درستی کنترل کرد.
خورشیدی گفت: امسال برخی معابر قاچاق کوله بری را بستیم اما مسئولان محلی و استان ها چنان فشاری از طریق مجلس و استانداری ها آوردند که راه را باز کنید و این موجب شد مقابله با این پدیده به روش فرسایشی انجام شود.
وی افزود: اکنون ترانزیت 23 برند قاچاق خیز سیگار را ممنوع کرده ایم زیرا برخی از این ترانزیت ها به کشورهای همسایه به صورت کوله بری به کشور وارد می شد.
خورشیدی گفت: شناسنامه دار کردن محصولات را آغاز کرده ایم و اکنون روی سیگار کد رهگیری و شناسه چاپ می شود.
وی افزود: با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، مجموعه توان نیروی دریایی سپاه و ارتش برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شده است زیرا ظرفیت و امکانات نیروی انتظامی برای پوشش همه مرز کافی نیست.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نیروی انتظامی در 19 استان مرزی و مسیرهای قاچاق پایگاه های ویژه ایجاد کرده و وزارت اطلاعات نیز ساختار ویژه ای برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کل کشور تشکیل داده است.
خورشیدی افزود: نسبت کشفیات به کل قاچاق در سال 92   سه درصد بود اما در سال 94 این عدد به 10 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: 1200 میلیارد تومان کشفیات سال 92 در سال 93 به یک میلیارد و 800 میلیون تومان و در سال 94 به پنج هزار میلیارد تومان و در هفت ماهه نخست امسال به هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
خورشیدی افزود: نسبت کل قاچاق به کشفیات از 10 درصد سال 94 در پنج ماهه نخست امسال به 22 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: اکنون 22 دستگاه ایکس ری در گمرکات نصب است اما راه حل کنترل کالاها ایکس ری نیست بلکه قرار شده است برای کالاهای ورودی به کشور گواهی مبدأ و تضمین های لازم از کشور صادرکننده گرفته شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: باید بودجه لازم در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی برای کنترل همه اسکله ها قرار گیرد.
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس نیز در این برنامه گفت: روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز مثبت است اما بر اساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 90 درصد کالاهای قاچاق به کشور کشف و ضبط نمی شود.
وی افزود: با تصویب طرح تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجلس می خواهد به ستاد مبارزه با این پدیده کمک کند.
فلاحت پیشه گفت: این که 60 درصد اسکله های کشور باز است و کنترلی بر آنها نیست ازجمله ابهامات روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
وی افزود: معاون یکی از وزرا اعلام کرده است 90 درصد پوشاک مصرفی کشور قاچاق است اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می گوید میزان تقاضا برای پوشاک داخلی 40 درصد افزایش یافته است.
این نماینده مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است 10 دستگاه ایکس ری در گمرکات مستقر نشده است و بر 2500 کیلومتر از مرز کشور نظارتی وجود ندارد.
فلاحت پیشه افزود: در گزارش آقای ظریف درباره اجرای برجام آمده بود تعدادی از افراد هستند که دوست دارند کشور تحریم بماند و زمانی که به وی گفتم اسم این افراد را اعلام کن آقای ظریف گفت از من نخواه اسم بیاورم.
وی گفت: کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق که ستاد مبارزه با قاچاق آن را اعلام می کند به علت کاهش قیمت نفت و کاهش پول کشور بوده است زیرا هر گاه پول کم شود، پول قاچاقچی نیز کاهش می یابد و واردات کم می شود.
فلاحت پیشه افزود: از سال 92 تا 94 اوج تحریم ها بود و صادرات نفت تا 800 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
وی گفت: با رویکرد اقتصادی به قاچاق مخالفم و نباید از اهمیت این مسئله با این رویکرد کاسته شود.
این نماینده مجلس افزود: از هر یک میلیارد تومان کالای قاچاق که به کشور وارد می شود فقط 9 میلیون تومان به جیب بیچاره ها و کوله بران می رود.
فلاحت پیشه گفت: اکنون شناسنامه ها را به مبلغ 20 هزار تومان از برخی افراد می گیرند و سپس کالای قاچاق را با کامیون وارد کشور می کنند.
وی افزود: در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس که پس از نشست با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر شد آمده است که برنامه جامعی برای مقابله با این مسئله وجود ندارد.
فلاحت پیشه گفت: 15 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور معادل دو سال کار عمرانی است و سالی یک میلیون شغل را در کشور از بین می برد.