۰ نفر

۶۲ هزار تن پسته به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار صادر شد

۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۵
کد خبر: 160161
۶۲ هزار تن پسته به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار صادر شد

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: در 7 ماهه ابتدای امسال 62 هزار تن پسته و مغز پسته به ارزش 563 میلیون دلار صادر شد.

میزان صادرات پسته و مغز پسته طی 7 ماهه سال 95 از لحاظ ارزش 563 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد رشد داشته است. براساس این گزارش، صادرات این محصول کشاورزی به لحاظ وزنی 62 هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی تغییری نداشته است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، دفتر توسعه صادرات کالا وزارت صنعت معدن و تجارت در گزارشی عنوان کرده که در سال جاری به دلیل میزان بالای تولید آمریکا، قیمت‌های جهانی پسته کاهش معنی‌داری داشته و پیش‌بینی می‌شود، روند کاهشی ارزش  صادرات علیرغم رشد مناسب وزنی صادرات این محصول تا پایان سال ادامه داشته باشد. 

اطلاع رسانی مؤثر به صادرکنندگان در رابطه با منابع موجود بانکی و ضوابط و مقررات صادرات، ایجاد تنوع در تسهیلات اعطایی بانک‌ها با نرخ سود رقابتی را دفتر توسعه صادرات کالا به عنوان راهکار برای توسعه صادرات این محصول کشاورزی عنوان کرده است. 

این دفتر همچنین تسریع در تأمین منابع مربوط به سرمایه در گردش صادرکنندگان جهت خرید و تدارک محصولات صادراتی و پیگیری جهت کاهش تعرفه ورود پسته ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان یکی از بازارهای مهم را دو راهکار دیگر جهت توسعه صادرات این کالا عنوان کرد. 

براساس این گزارش: آلمان، امارات، هنگ‌کنگ، عراق و هند 5 کشور اصلی مقصد صادراتی پسته ایرانی است. 

این گزارش می‌افزاید: در 7 ماهه امسال 53 میلیون دلار و در 7 ماهه ابتدای سال 94 31 میلیون دلار پسته و مغز پسته به کشور آلمان صادر شده که از رشد 51.6 درصدی برخوردار بوده است.  

همچنین در 7 ماهه ابتدای امسال 42 میلیون دلار و در مدت مشابه سال گذشته 46 میلیون دلار پسته و مغز پسته به امارات صادر شده که 8.7 درصد صادرات آن به این کشور کاهش یافته است. 

صادرات پسته و مغز پسته به هنگ‌کنگ از رشد 45.7 درصدی برخوردار بوده که در 7 ماهه ابتدای امسال 33.5 میلیون دلار و در مدت مشابه سال قبل صادرات این کالا به هنگ‌کنگ 23 میلیون دلار بوده است. 

صادرات پسته و مغز پسته به عراق در 7 ماهه ابتدای امسال با رشد 3.3 درصدی نسبت به سال گذشته 31 میلیون دلار و در سال 7 ماهه ابتدای سال 94 هم 30 میلیون دلار بوده است. 

صادرات پسته و مغز پسته در 7 ماهه ابتدای امسال 28 میلیون دلار و در 7 ماهه سال گذشته هم 31 میلیون دلار بوده که صادرات این محصول به کشور مذکور 9.7 درصد کاهش داشته است.