۰ نفر

رییس اتاق ایران:

روابط تجاری با اسلوونی تا ۱۰۰میلیون دلار قابل رشد است

۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۲۰
کد خبر: 159957
روابط تجاری با اسلوونی تا ۱۰۰میلیون دلار قابل رشد است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست تجاری با هیات اسلوونی ابراز امیدواری کرد با توجه به قابلیت های و کشور دستکم در چهار سال آینده حجم روابط تا یکصد میلیون دلار افزایش یابد.

«غلامحسین شافعی» عصر امروز (سه شنبه) در نشست مشترک اتاق ایران افزود: ایران کشوری با مزیت های اقتصادی فراوان در منطقه و اسلوونی شاهراه ترانزیتی اتحادیه اروپاست؛ همین مزیت ها برای دو طرف کافی است تا بتوانند بهترین نقشه راه همکاری های آتی و چشم اندازهای اقتصادی را تهیه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رییس اتاق ایران یادآوری کرد: اسلوونی که به شاهراه مهم ترانزیتی اتحادیه اروپا شهرت دارد، در سال های بغرنج رکود اقتصادی و تحریم ایران، حضوری فعال در جمهوری اسلامی ایران داشت. 

وی گفت: سفارت این کشور فقط برای سه سال از سال های 2010 تا 2013 در تهران فعال شد اما در همان مدت کوتاه توانست به رشد روابط تجاری قابل توجهی با ایران دست یابد؛ به طوری که فقط در همان دوره 6 درصد به حجم روابط تجاری دو کشور افزوده شد. 

شافعی گفت: در فضای اقتصاد آزاد و شرایط رقابتی بین المللی، اسلوونی بخوبی می داند چگونه باید به احیای روابطی بپردازد که حساسیت های اقتصادی را به کمترین میزان خود تنزل دهد. 

وی افزود: با توجه به برخورداری از ظرفیت بالای نیروی تحصیلکرده و زیرساخت های توسعه، اتخاذ راهبرد مناسب برای استفاده از مزیت های موجود و بهره گیری از همکاری های فرامنطقه ای با کشورهایی چون ایران، از ضرورت های مهم سیاستگذاری های اسلونی است. 

رییس اتاق ایران گفت: به یقین حضور امروز رییس جمهوری اسلوونی و هیات اقتصادی و تجاری همراه در اتاق بازرگانی ایران، اعلام همین نکته است که اقتصاد نه یک مسیر فرعی، که راه اصلی برای رسیدن به اهداف کلان سیاسی در توسعه کشورهاست.

شافعی تاکید کرد ایران و اسلوونی به عنوان دو کشور دوست و همکار راه همواری برای تقویت روابط خود دارند و گفت: تسهیل روابط بانکی، سهولت در ایجاد روابط تجاری، گزینش زمینه های مناسب همکاری بویژه در عرصه گردشگری، حمل و نقل، صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت خودرو و خدمات فنی و مهندسی از مولفه های مهم همکاری است.

** رویکرد اصلی ایران مشارکت سازنده در سطح منطقه و فرامنطقه است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رویکرد اصلی ما مشارکت سازنده در سطح منطقه و فرامنطقه برای ایجاد و تقویت روابط اقتصادی با دیگر کشورها بویژه با توجه به فرآیند جهانی شدن است. 

وی ادامه داد: بیش از یک سال از توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 می گذرد که امیدهای بسیاری را برانگیخت و جهان را از نفوذ و قدرت منطقه ای ایران متاثر ساخت. 

شافعی افزود: از پارسال تاکنون، جمهوری اسلامی ایران پذیرای مقام های بلندپایه بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی بود و هر یک از این مقام ها که در صدر هیات های تجاری بزرگ با اهداف بلندمدت اقتصادی پا به سرزمین ایران گذاشتند، مهمترین رویکرد توسعه روابط خود با ایران را پیوندهای متقابل اقتصادی می دانند.

به گفته وی، به ثمر رسیدن توافق ایران و کشورهای 1+5 و برجام چنان ظرفیت بالایی دارد که گاهی به اولویت راهبردهای کشورهای دیگر تبدیل می شود.

وی گفت: گفت وگوهای سازنده و توفیق در مذاکرات هسته ای، نمایانگر عزم راسخ ایران در ثبات امنیت و ایجاد نظم در کشور و منطقه است و امروز شاهدیم که چگونه ایران به عنوان یک فرصت اقتصادی طلایی، نگاه جهان را به سوی خود متمرکز کرده است.

به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد. 

نشست تجاری ایران و اسلوونی امروز (سه شنبه) با حضور «بروت پاخور» رییس جمهوری اسلوونی، «حمید چیت چیان» وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آغاز شد و بخش خصوصی دو طرف در این نشست سه تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

امروز همچنین سه سند همکاری در حضور رییسان جمهوری این دو کشور در زمینه های اقتصادی، فناوری و نانوزیستی به امضا رسید.

اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.

بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید.

دو کشور دی ماه 1394 در تهران یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی امضا کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در آن نشست گفت: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.