۰ نفر

۶ تن زعفران امسال در هرات برداشت شد

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۰۸
کد خبر: 157304
۶ تن زعفران امسال در هرات برداشت شد

دومین جشنواره گل زعفران هرات با حضور 19 غرفه در محل دائمی نمایشگاه این شهر مرکز استانی به همین نام واقع در غرب افغانستان برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هدف از برگزاری این نمایشگاه که همزمان با برداشت این محصول صورت می گیرد، گسترش آن در بزرگترین استان تولیدکننده زعفران افغانستان است که درسه سال گذشته از سوی مرکز جهانی سنجش ذائقه و کیفیت مواد غذائی در بروکسل به عنوان باکیفیت ترین زعفران جهان معرفی شده است.

«بشیراحمد رشیدی»، رییس اتحادیه زعفران کاران هرات در آئین گشایش این جشنواره گفت که امسال برداشت زعفران هرات، امسال در مقایسه با سال گذشته که 4 تن تولید شده بود، دو تن افزایش یافته و به 6 تن رسیده است. 

به گفته وی، تولید10تن زعفران برای استان هرات تا 5 سال آینده هدف گذاری شده است ودرحال حاضراین محصول در شهرستان های غوریان، پشتون زرغون، انجیل، گذره، استان هرات بیش از سایر شهرستان ها کاشته می شود و برنامه ریزی شده تا در بقیه مناطق استان هرات نیز کشت این محصول افزایش یابد.

رئیس اتحادیه زعفران کاران هرات افزود که زعفران افغانستان در حال حاضر به کشورهای چین، هند، امارات و کشورهای اروپایی و امریکا صادر می شود.

وی گفت که تنها کمتر از 10 درصد زعفران تولیدی هرات در داخل کشور به فروش می رسد و بیش از 90 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.

برخی از کشاورزان و زعفران کاران در این جشنواره گفتند که محصول امسال آنان بسیار عالی بوده است ونسبت به سال گذشته هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برداشت خوبی داشته اند.

«عبدالقدیر جواد» معاون وزیر کشاورزی و دامداری افغانستان در این جشنواره وعده داده است که از این پس زعفران افغانستان با نام مشخص در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.