۰ نفر

افزایش درآمد ملی کشور با توسعه صادرات

تولید و بازرگانی کشور باید دانش بنیان و صادرات گرا شود

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱
کد خبر: 157017
تولید و بازرگانی کشور باید دانش بنیان و صادرات گرا شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : باید روی دانش بنیان کردن تولیدات، فعالیت‌ها، بازرگانی و کسب و کار داخلی با هدف صادرات کار کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، محمد رضا نعمت زاده در دهمین جشنواره ملی تولید کنندگان، مدیران جوان و هشتمین دوره معرفی چهره‌های ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران افزود : برای جهش صادرات باید چند زمینه مشخص را برای صادرات تعیین کنیم  و این در حالی است که توسعه صادرات با سرمایه گذاری میسرخواهد بود.

وی افزود : بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی اقتصاد و توسعه ، کشور باید دانش بنیان باشد ، دانش محور باشد ، درون زا باشد و از کل امکانات داخل استفاده کنیم. با رویکرد درون گرایی با دنیا باید داد و ستد علمی و فنی داشته باشیم چراکه دنیا دنیای تعامل برد – برد است و اگر این روحیه را نداشته باشیم به نتیجه نمی رسیم.

نعمت زاده ادامه داد : طبق سیاست بند 4 فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی ، استفاده از ظرفیتهای هدفمند سازی یارانه ها به منظور افزایش تولید و اشتغال و بهره وری ، کاهش شدت انرژی و کمک به ایجاد تعادل اجتماعی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد : همچنین سیاست شماره 10 در جهت توسعه صادرات غیر نفتی با 7 راهکار ذیل آن است  و در این زمینه روی سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه صادرات غیر نفتی از 2 سال گذشته را دنبال می کنیم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار کرد : با توسعه صادرات درآمد ملی افزایش می یابد و واردات هم به تناسب آن برای افزایش صادرات زیاد می شود و در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری بیشتر برای توسعه صادرات داریم ،آمارها نیز نشان می دهد به ازای یک واحد سرمایه گذاری خارجی دو واحد صادرات بیشتر می شود.

وی یاد آور شد : در گردشگری نیاز به سرمایه گذاری داخل و خارجی داریم و گردشگری سلامت می تواند زمینه بزرگی برای درآمد ملی باشد.

نعمت زاده با اشاره به آمارتولیدات صنعتی و معدنی گفت : امسال در اغلب زمینه های صنعتی و معدنی رشد و رونق تولید را شاهد بوده ایم   به طوری که از 6 میلیون تن صادرات هدفگذاری شده سیمان 2.9 میلیون تن آن در 6 ماهه سال تحقق یافته است.

وی ادامه داد : کشور سالانه به یک میلیارد  و 800 کیلیون متر پارچه نیاز دارد و ظرفیت تولید کشور نصف این رقم است.

نعمت زاده افزود : فضایی که در کشور هست فضای توسعه کسب و کار است ولی هنوز خیلی با رتبه های جهانی فاصله داریم و در زمینه تجارت خارجی از جوانان تحصیل کرده کار آفرین انتظار داریم که در جهت کمک به ارتقای رتبه ها و سیاست گذاری و تصمیم گیری فعالیت کنند.